Anonym skriver:
Han skal til ørelægen i morgen, men jeg tvivler stærkt på hørelsen fejler noget. Han har aldrig haft noget med ørerne, og fx i morges var der nogen der smækkede en bildør udenfor langt væk, og vinduet var lukket - jeg kunne lige høre det, men han reagede også, vendte sig mod lyden og sagde: "Hov?"
Vi er også meget opmærksom på at tale langsomt og tydeligt, og vi er obs på han ikke bruger sut andet end til søvn, hvis han er ked af det, eller meget meget træt. Vi kigger også bøger, men det er meget sådan noget med
"A det?"
Og så skal vi sige hvad det er - han viser ikke interesse for at gentage ordene.
Motorisk er han helt fantastisk og har alle dage været det, så ved også godt hans fokus er der, men man når vel et punkt, hvor man ikke fortsat kan sige "Nå men det kommer på et tidspunkt han har bare fokus andet steds" For synes det "tidspunkt" virker længere og længere væk 
Han går i VS. Jeg prøver lige snakke med dem i eftermiddag!
Det lydder som om, I har fuldstændig tjek på det 
Jeg har selv opsøgt rigtig megen viden omkring sprogudvikling i fbm. vores handicappede pige, og noget jeg selv havde overset var, at vi kommenterede i stedet for at lægge ord i munden på vores datter. Og man bør faktisk lægge ord i munden på dem!
Eksempel: Din dreng sidder og kigger på en fugl . Her ville jeg (førhen) sige "Du (eller barnets navn) kigger på fuglen. Den er fin. " eller sådan noget. Men men men det er faktisk bedre for barnets sproglige udvikling, at man siger, hvad barnet burde/kunne/ville sige. Fx: "Se! En fugl!"
Håber, det giver mening. - Jeg var nemlig en flittig kommentator, og det er også godt at være, men vores datter har rykket sig en del, efter vi er blevet bedre til at sige det, som hun sikkert ville sige, hvis hun kunne..

PS: Hvad sagde vs?
Anmeld