Frk. Himmelblå skriver:
Du har ret i, at han ikke er hurtig sprogligt. Bestemt ikke. Men jeg tror ikke nødvendigvis, du skal være bekymret. Mange børn er ret sene mht. sprog, og det er et af de mange områder, hvor barnet pludselig kan rykke sig super meget på kort tid.
Har I overvejet, om han kan have høre-problemer?
Taler I selv laaangsomt og tyyyydeligt? Rigtig mange voksne, uden nogen som helst vanskeligheder i øvrigt, taler faktisk ret hurtigt og bider ordene lidt over i udtalen. På den måde, kan det være sværere for barnet at hægte sig på det sproglige..
Hvad med motorikken? Har han fint styr på spisning og mundtmotorik ellers, - eller har der været udfordringer på det område? (For så er det jo også sværere at snakke!)
Går han i institution? Normalt tilbyder man vist først sprogtest omkring de 36 mdr, men I kan da drøfte det med pædagogerne, for måske kunne han have glæde af, at en talepædagog fra PPR lige kom forbi og vurderede graden af hans udfordringer..?
Men tvivler nu på, at det er noget, man vil gå ind i med så ungt et barn..

Han skal til ørelægen i morgen, men jeg tvivler stærkt på hørelsen fejler noget. Han har aldrig haft noget med ørerne, og fx i morges var der nogen der smækkede en bildør udenfor langt væk, og vinduet var lukket - jeg kunne lige høre det, men han reagede også, vendte sig mod lyden og sagde: "Hov?"
Vi er også meget opmærksom på at tale langsomt og tydeligt, og vi er obs på han ikke bruger sut andet end til søvn, hvis han er ked af det, eller meget meget træt. Vi kigger også bøger, men det er meget sådan noget med
"A det?"
Og så skal vi sige hvad det er - han viser ikke interesse for at gentage ordene.
Motorisk er han helt fantastisk og har alle dage været det, så ved også godt hans fokus er der, men man når vel et punkt, hvor man ikke fortsat kan sige "Nå men det kommer på et tidspunkt han har bare fokus andet steds" For synes det "tidspunkt" virker længere og længere væk

Han går i VS. Jeg prøver lige snakke med dem i eftermiddag!