Skal der ske noget snart? Skal vi være bekymrede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.718 visninger
11 svar
3 synes godt om
21. august 2013

Anonym trådstarter

Hvornår sætter man en indsats ind mod sproget og hvornår skal man bekymre sig? Vores dreng på lige knap 2 år har et meget dårligt sprog. Jeg skriver her nedenunder de ord han kan, og det er kun meget få af dem han siger rigtigt, de fleste andre skal man nok være tæt familiemedlem for at kunne regne ud det er det han siger. Det bekymrer mig at der ikke sker mere.. Især fordi en del af dem jo ikke er ord-ord men lydord (altså fx nåååh, wauw, åh-åh og sådan)

Ih (is)
Hej
Buar (mor)
båhbåh (mormor)
Deiiii (dejlig)
Åh-åh
Hov
Wauw
Nåååh
Nej
Ja
Vau (varm)
bar (far)
A det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Hvornår sætter man en indsats ind mod sproget og hvornår skal man bekymre sig? Vores dreng på lige knap 2 år har et meget dårligt sprog. Jeg skriver her nedenunder de ord han kan, og det er kun meget få af dem han siger rigtigt, de fleste andre skal man nok være tæt familiemedlem for at kunne regne ud det er det han siger. Det bekymrer mig at der ikke sker mere.. Især fordi en del af dem jo ikke er ord-ord men lydord (altså fx nåååh, wauw, åh-åh og sådan)

Ih (is)
Hej
Buar (mor)
båhbåh (mormor)
Deiiii (dejlig)
Åh-åh
Hov
Wauw
Nåååh
Nej
Ja
Vau (varm)
bar (far)
A det

Du har ret i, at han ikke er hurtig sprogligt. Bestemt  ikke. Men jeg tror ikke nødvendigvis, du skal være bekymret. Mange børn er ret sene mht. sprog, og det er et af de mange områder, hvor barnet pludselig kan rykke sig super meget på kort tid.

Har I overvejet, om han kan have høre-problemer?

Taler I selv laaangsomt og tyyyydeligt? Rigtig mange voksne, uden nogen som helst vanskeligheder i øvrigt, taler faktisk ret hurtigt og bider ordene lidt over i udtalen. På den måde, kan det være sværere for barnet at hægte sig på det sproglige..

Hvad med motorikken? Har han fint styr på spisning og mundtmotorik ellers, - eller har der været udfordringer på det område? (For så er det jo også sværere at snakke!)

Går han i institution? Normalt tilbyder man vist først sprogtest omkring de 36 mdr, men I kan da drøfte det med pædagogerne, for måske kunne han have glæde af, at en talepædagog fra PPR lige kom forbi og vurderede graden af hans udfordringer..?

Men tvivler nu på, at det er noget, man vil gå ind i med så ungt et barn..

Anmeld

21. august 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Ih (is)
Hej
Buar (mor)
båhbåh (mormor)
Deiiii (dejlig)
Åh-åh
Hov
Wauw
Nåååh
Nej
Ja
Vau (varm)
bar (far)
A det

Vi var også mega bekymret for vores datter, der var intet med ørene, så pædagogerne talte om talepædagog da hun var 2,5år.
Grundet ferie har hun ikke været der endnu, men kan fortælle at det hjalp virkelig meget at købe bøger uden tekst "fortæl hvad du ser" a la find holger.
På 3uger kan hun ALLE farver -og andre forstår hende, hun tæller til ti, siger tingene rent og er nu glad for historie læsning og ord.. var hun slet ikke før.

Anmeld

21. august 2013

klmf

Din beskrivelse passer meget godt til hvad min den store kunne da han var over 2 år Vi fik besøg af talepædagog i dp, vi pressede selv på, ellers var der intet sket. Nu er hn 3,7 år og er stadig meget udfordret på det sproglige Børnehaven gør ikke ret meget, men vi har gennemtrumfet talepædagog igen. Hvis du er bekymret, så gør noget og pres på! Mange vil sige, det kommer nok og giv det tid - men det gjorde det ikke for vores.

Et par råd vi har fået:

Overdriv din egen udtale så barnet får fat i det hele

Nævn hele tiden tingene ved navn, fx når I spiser eller går tur. Selvom barnet ikke siger dem efter dig, så bliv ved.

Synge- og ordlege

Apps til tablet 

Vær helt sikker på at der ikke er noget med ører eller polypper

Anmeld

21. august 2013

Anonym trådstarter

Frk. Himmelblå skriver:

Du har ret i, at han ikke er hurtig sprogligt. Bestemt  ikke. Men jeg tror ikke nødvendigvis, du skal være bekymret. Mange børn er ret sene mht. sprog, og det er et af de mange områder, hvor barnet pludselig kan rykke sig super meget på kort tid.

Har I overvejet, om han kan have høre-problemer?

Taler I selv laaangsomt og tyyyydeligt? Rigtig mange voksne, uden nogen som helst vanskeligheder i øvrigt, taler faktisk ret hurtigt og bider ordene lidt over i udtalen. På den måde, kan det være sværere for barnet at hægte sig på det sproglige..

Hvad med motorikken? Har han fint styr på spisning og mundtmotorik ellers, - eller har der været udfordringer på det område? (For så er det jo også sværere at snakke!)

Går han i institution? Normalt tilbyder man vist først sprogtest omkring de 36 mdr, men I kan da drøfte det med pædagogerne, for måske kunne han have glæde af, at en talepædagog fra PPR lige kom forbi og vurderede graden af hans udfordringer..?

Men tvivler nu på, at det er noget, man vil gå ind i med så ungt et barn..

Han skal til ørelægen i morgen, men jeg tvivler stærkt på hørelsen fejler noget. Han har aldrig haft noget med ørerne, og fx i morges var der nogen der smækkede en bildør udenfor langt væk, og vinduet var lukket - jeg kunne lige høre det, men han reagede også, vendte sig mod lyden og sagde: "Hov?"

Vi er også meget opmærksom på at tale langsomt og tydeligt, og vi er obs på han ikke bruger sut andet end til søvn, hvis han er ked af det, eller meget meget træt. Vi kigger også bøger, men det er meget sådan noget med
"A det?"
Og så skal vi sige hvad det er - han viser ikke interesse for at gentage ordene.

Motorisk er han helt fantastisk og har alle dage været det, så ved også godt hans fokus er der, men man når vel et punkt, hvor man ikke fortsat kan sige "Nå men det kommer på et tidspunkt han har bare fokus andet steds" For synes det "tidspunkt" virker længere og længere væk

Han går i VS. Jeg prøver lige snakke med dem i eftermiddag!

Anmeld

21. august 2013

Anonym trådstarter

Flodkilling skriver:

Vi var også mega bekymret for vores datter, der var intet med ørene, så pædagogerne talte om talepædagog da hun var 2,5år.
Grundet ferie har hun ikke været der endnu, men kan fortælle at det hjalp virkelig meget at købe bøger uden tekst "fortæl hvad du ser" a la find holger.
På 3uger kan hun ALLE farver -og andre forstår hende, hun tæller til ti, siger tingene rent og er nu glad for historie læsning og ord.. var hun slet ikke før.

Jeg synes også vi kigger i sådan nogle bøger, men det er mest spændende for ham at spørge OS hvad det er, og så skal vi sige ordene. Han viser ikke interesse for at gentage ham Vi kan godt sige "Hvor er bolden?" og så peger han på billedet af bolden, men han prøver ikke sige ordet.

Anmeld

21. august 2013

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Din beskrivelse passer meget godt til hvad min den store kunne da han var over 2 år Vi fik besøg af talepædagog i dp, vi pressede selv på, ellers var der intet sket. Nu er hn 3,7 år og er stadig meget udfordret på det sproglige Børnehaven gør ikke ret meget, men vi har gennemtrumfet talepædagog igen. Hvis du er bekymret, så gør noget og pres på! Mange vil sige, det kommer nok og giv det tid - men det gjorde det ikke for vores.

Et par råd vi har fået:

Overdriv din egen udtale så barnet får fat i det hele

Nævn hele tiden tingene ved navn, fx når I spiser eller går tur. Selvom barnet ikke siger dem efter dig, så bliv ved.

Synge- og ordlege

Apps til tablet 

Vær helt sikker på at der ikke er noget med ører eller polypper

Sidst vi snakkede med VS sagde de bare at det nok skulle komme, det er 4 mdr siden og der er ikke sket noget endnu. De sagde også, at børn som regel rykkede rigtig meget i sommerferien, så det ville vi også se, men efter 4 ugers ferie er sproget ikke kommet længere

Vi er obs på at gøre de ting du nævner pånær vi ikke har en tablet.. Det er egentlig også derfor det undrer mig, at der ikke sker noget

Anmeld

21. august 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Jeg synes også vi kigger i sådan nogle bøger, men det er mest spændende for ham at spørge OS hvad det er, og så skal vi sige ordene. Han viser ikke interesse for at gentage ham Vi kan godt sige "Hvor er bolden?" og så peger han på billedet af bolden, men han prøver ikke sige ordet.

Det var også spdan det startede her. Så begyndte jeg at "råbe" ordet eller lægge sjove tryk på. Det synes min datter var sjovt og så ville hun gerne være med. Altså npr vi var ekstrem pædagogiske

Anmeld

21. august 2013

Leonora

Det lyder som min pige på næsten 2 år

Anmeld

21. august 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Ih (is)
Hej
Buar (mor)
båhbåh (mormor)
Deiiii (dejlig)
Åh-åh
Hov
Wauw
Nåååh
Nej
Ja
Vau (varm)
bar (far)
A det

Vi havde problemer med sønnens sprog da han var mindre...
Da han kom i børnehave kom talepædagogen ind over og lavede øvelser med ham der har hjulpet, men han mangler stadig lidt med S'erne og K'erne.... En ting vi opdagede var at han hellere sagde "hmm" frem for "ja" fordi både mine kæreste og jeg gjorde det...

Det er jeg heldigvis kommet efter...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.