Eksperthjælp: Naturlig lindring af PMS

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.662 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. august 2013

Rose Maimonide

"Naturlig lindring af PMS"

Hej Rebecca

Jeg ved ikke om du er den rigtige at skrive til men det er et forsøg værd. Jeg har et barn på1½ år og et på 4 år eftre at have været gravid er det som om jeg har fået heftig PMS. Jeg bliver både fysisk og psykisk dårlig. Det er ondt i hovedet, opsvulmet, nedtrykt, trist. Sover dårligt osv. Jeg har kontaktet lægen som anbefaler p-piller, hvilket jeg slet ikke har lyst til. Jeg har netop fravalgt p-piller som prævention af flere årsager. (jeg er 34 år, har for flere år siden taget p-piller, med deraf følgende vægtstigning, uren hud etc. og så synes jeg årligt der forbydes eller tilbagekaldes P-pille mærker af den ene eller anden sundhedsskadelige grund)
Så p-piller er for mig absolutte sidste udvej. Lægen forslår så mindfulness, yoga eller naturmedicin.
Jeg har selv surfet lidt, men det er jo en jungle. Har du nogle gode råd. Jeg er selv stødt på d vitamin, perikum, og calcuim som mulige hjælpere.

Mvh Kiksen

Rebeccas svar

Kære ”Kiksen”
Tak for dit spørgsmål om PMS.
Jeg forstår godt, at du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an og navigere i sundhedsjunglen.

De fleste kvinder kender jo til at have PMS i større eller mindre grad. Ofte vil årsagen ligge i en kombination af mange faktorer. Det handler både om livsstil, kost, psyke og sociale faktorer.

Det vigtigste er en hverdag i balance, så vidt det nu er muligt med to små børn. Jeg forstår godt, at det kan være en stor udfordring. En sund og varieret kost baseret på rene råvarer (helst økologiske), dvs. grøntsager, frugt, fuldkorn, sunde fedtstoffer, protein og et par liter vand om dagen – og ikke alt mulig junk, sukker og stimulanser – det vil i sig selv for mange gøre en rigtig stor forskel.

Bid især mærke i det med de sunde fedtstoffer, som ofte er en af nøglerne til at afhjælpe PMS. Her mener jeg koldpresset uraffinerede planteolier, især olivenolie og kokosolie, samt fiskeolie i top kvalitet. Jeg anbefaler, at du tager 1 tsk. ELLER 4 stk. Omega-3 kapsler fra Nordic Naturals (jeg har INGEN økonomiske interesser, det er blot mit favoritmærke, af mange årsager). Dertil f.eks. 4-6 spsk. af de gode olier og en håndfuld mandler, nødder, frø eller kerner. Økologisk smør er faktisk heller ikke så tosset.
Det er stress, sukker og hvidt brød/ris/pasta, som dræner os for energi og sætter sig på muffintoppen (sådan groft sagt) – og er en medvirkende årsag til PMS.

Din læges råd om mindfulness og yoga er også vand på min mølle. For nogen er første skridt at få nok søvn, dvs. gå tidligt nok i seng. Motion, gerne kombineret med frisk luft og dagslys, er virkelig effektivt til at forebygge og lindre PMS. Vær opmærksom på ikke at køre for hårdt på, hvis du i forvejen er stresset. Gåture, cykle til/fra arbejde (hvis muligt) og yoga/afspænding er god motion til stressramte eller nybegyndre.

Nøje udvalgte kosttilskud i god kvalitet ser jeg som et værdifuldt supplement til en sund og varieret kost. Jeg kan ikke opligne et fuldt kosttilskudsprogram til dig her, men hvis jeg skal fremhæve det vigtigste, så vil det, ud over den fiskeolie, jeg nævnte, være en god multivitamin med rigeligt B-vitamin – det hjælper nemlig erfaringsmæssigt mod PMS. Især B6-vitamin er nøglen, men det skal altid tages sammen med de andre B-vitaminer. Et godt bud her er 2 stk. Omnimin fra Biosym. De tages til morgenmaden. Måske har du behov for mere B6-vitamin; det er individuelt, og B6 bør ikke tages uhæmmet.

Mange kvinder mangler zink, som bl.a. har betydning for optagelsen af det sunde fedt. Derfor anbefaler jeg, at du tager 20-30 mg zink. Det tages om aftenen.

Endelig vil jeg anbefale dig at tage magnesium, også om aftenen. Det virker let muskelafspændende og er også et vigtigt mineral, som mange får alt for lidt af. Derfor kan det også afhjælpe menstruationssmerter. Det er i øvrigt også nødvendigt for at kunne bygge kalk ind i knoglerne. Tag f.eks. 1 stk. Magnesium +300 fra Biosym og 1-2 stk. Cal-Mag 1:1 med vitamin D fra Solaray inden sengetid.

I vinterhalvåret er tilskud af D-vitamin et absolut must, da vi her i Danmark ikke kan danne D-vitamin fra solen i perioden september-april, og det er yderst vanskeligt at få nok fra kosten alene. Tag f.eks. 35 mcg D-vitamin fra DFI (små oliekapsler). Tages sammen med fiskeolien. Det kan bl.a. hjælper mod nedtrykthed.

Jeg har ingen økonomiske interesser, procenter, affiliates og lign. i forhold til de produkter, jeg nævner.

Forsøg også at undgå for mange østrogenlignende stoffer i din dagligdag; typisk fra mademballage, hud- og hårpleje, indeklima, makeup m.m. På min online inspirationsportal Grøn Stue finder du et væld af opslagsguides til produkter uden kedelig kemi.
http://rebeccapersson.com/gron-stue/

Både naturmedicin, massage og akupunktur m.m. kan afhjælpe PMS, men her synes jeg, at du skal have individuel vejledning af en kompetent behandler.

Alt det bedste til dig!

KH Rebecca, rebeccapersson.com

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.