Trin for trin - Mariehøne/Iglo/halvrund-kage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2009

KarinaIda

Tynen skriver:

Først laves cremen og moussen (Helst dagen i forvejen kagen skal serveres for den bedste smag).
Den skal trække en times tid.

En frostpose klippes ned i den ene side så den kan være i en skål.
Dernæst fores skålen rundt i kanterne med kagebunde.

Derefter ligges et lag fyld efterfulgt af en bund - FYld, bund, fyld, bund- indtil der ikke er mere eller toppen af skålen er nået.
Kagen skal derefter stå og sætte sig et par timer i køleskabet.

En smørcreme laves før MMFén eller sugarpasten skal smides på.
Skålen vendes på hovedet, så man kan få kagen ud og posen trækkes forsigtigt af.
Smørcremen smøres ud over hele kagen så alle ujævnheder på kagen dækkes.
Skal derefter atter engang i køleskabet til det størkner.

Til sidst kan MMFén/sugarpasten rulles ud - Brug Maizena eller kartoffelmel til at dække bordet med, så det ikke sidder urokkeligt fast i bordet
Kagen kan derefter pyntes og børstes af med en lille pensel (Bogstaver eller andet pynt lavet af Sugarpaste kan sættes fast med lidt vand på bagsiden) og stå til dagen efter - Klar til servering

Hej Tynen. Hvad har du lavet hovedet på mariehønen af? det samme som resten af kage med fyld i eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2009

Tynen

KarinaIda skriver:

Hej Tynen. Hvad har du lavet hovedet på mariehønen af? det samme som resten af kage med fyld i eller?

Nej, det er bare en masse kagebundsrester der er mast ned i en lille rund tallerken af Stellas.
Efter den har stået et stykke tid med noget tungt over for at mase det lidt bedre, har jeg smurt den med smørcreme, for at få det hele til at holde.

Lidt bøvlet, men anede ikke hvad jeg ellers skulle lave hovedet af
Tror ikke den er så herlig at spise..

Anmeld

18. juli 2009

KarinaIda

Tynen skriver:

Nej, det er bare en masse kagebundsrester der er mast ned i en lille rund tallerken af Stellas.
Efter den har stået et stykke tid med noget tungt over for at mase det lidt bedre, har jeg smurt den med smørcreme, for at få det hele til at holde.

Lidt bøvlet, men anede ikke hvad jeg ellers skulle lave hovedet af
Tror ikke den er så herlig at spise..

okay, bare iorden... Jeg ved nemlig ikke lige hvordan jeg skal lave hovedet...

Anmeld

18. juli 2009

linemus

KarinaIda skriver:

okay, bare iorden... Jeg ved nemlig ikke lige hvordan jeg skal lave hovedet...

Se evt. den anden tråd om at lave hovedet

Anmeld

6. august 2009

N1

linemus skriver:

Jeg har også skrevet en beskrivelse i et andet indlæg, så hvis det ikke gør noget, Tynen, så vil jeg lige supplere din beskrivelse med endnu en. En af de ting jeg har gjort af erfaring allerede er, at man ikke kan læse for lidt om det, især ikke før første kage

Jeg brugte:
Verdens nemmeste chokoladekage (jeg lavede 1,5 portion)
Skildpaddecreme
Hindbærmousse uden husblas
Smørcreme
MMF

Se opskrifter i tråden "Opskrifter".

Dag 1 (aften):
Bage chokoladekage
Smelte skildpadder i fløden (skildpaddecreme) og sætte på køl.

Dag 2:
Lave skildpaddecreme færdig. Sættes på køl.
Lave hindbærmousse. Sættes på køl.
Skære kagen til bunde vha. sytråd. Skær en rille rundt om kagen først. Læg derefter sytråd hele vejen rundt i rillen, kryds enderne og træk.
Kagen lægges sammen i en skål. For skålen med en opsprættet plastikpose. Dæk skålen med en bund. Skær den lidt til, så skålen dækkes op af siderne. Se her for billedbeskrivelse:   www.kagekonen.com/search/label/iglo-kage. Læg derefter skiftevis fyld og bund i. Den overskydne kage klemmes sammen til mariehønens hoved. Skål og hoved sættes på køl, så kagen kan sætte sig.

Dag 3:
Kagen smøres op med smørcreme, dvs. smør smørcreme ud over hele kagen, så ujævnheder og huller dækkes. Dette er især vigtigt, hvis der er frugt-fyld i kagen, da det kan "smelte" MMF'en. Sættes på køl i en times tid.
Lav MMF (kan også laves i forvejen og gemmes i køleskabet pakket i film og lufttæt beholder - kan holde op til 3 måneder). Pynt kagen.
Server og spis (evt. først på dag 4).

Vi var 9 voksne og 3 små børn, og kagen blev næsten spist, men vi fik vist også alle mindst to gange.

Små fif:
- rul MMF'en ud med Maizena stivelse og ikke flormelis (det klistrer meget)
- brug en smule vand som "lim" mellem to lag MMF (når der lægges pynt på låget)
- brug Nutella i stedet for smørcreme
- tilsæt mere vædske til chokoladekagen el. fx 3 dl kærnemælk og saft/skal fra 1 appelsin

Kan man sætte lagekagen/kagen i køleskabet når MMF er kommet på kagen?  Du skriver at man kan spise den på 4. dagen (eller hvor og hvordan skal den opbevares?)

Anmeld

6. august 2009

linemus

R+N skriver:

Kan man sætte lagekagen/kagen i køleskabet når MMF er kommet på kagen?  Du skriver at man kan spise den på 4. dagen (eller hvor og hvordan skal den opbevares?)

Jeg havde den i køleskabet fra aftenen før til næste eftermiddag. Jeg havde sat pladen på låget til en kasse, og så vendte jeg kassen på hovedet henover kagen. Ellers kan den vel dækkes med folie el. wrap.

Anmeld

6. august 2009

N1

linemus skriver:

Jeg havde den i køleskabet fra aftenen før til næste eftermiddag. Jeg havde sat pladen på låget til en kasse, og så vendte jeg kassen på hovedet henover kagen. Ellers kan den vel dækkes med folie el. wrap.

tak for svar. Jeg prøver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.