Trin for trin - Mariehøne/Iglo/halvrund-kage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.855 visninger
26 svar
0 synes godt om
15. juli 2009

Tynen

Først laves cremen og moussen (Helst dagen i forvejen kagen skal serveres for den bedste smag).
Den skal trække en times tid.

En frostpose klippes ned i den ene side så den kan være i en skål.
Dernæst fores skålen rundt i kanterne med kagebunde.

Derefter ligges et lag fyld efterfulgt af en bund - FYld, bund, fyld, bund- indtil der ikke er mere eller toppen af skålen er nået.
Kagen skal derefter stå og sætte sig et par timer i køleskabet.

En smørcreme laves før MMFén eller sugarpasten skal smides på.
Skålen vendes på hovedet, så man kan få kagen ud og posen trækkes forsigtigt af.
Smørcremen smøres ud over hele kagen så alle ujævnheder på kagen dækkes.
Skal derefter atter engang i køleskabet til det størkner.

Til sidst kan MMFén/sugarpasten rulles ud - Brug Maizena eller kartoffelmel til at dække bordet med, så det ikke sidder urokkeligt fast i bordet
Kagen kan derefter pyntes og børstes af med en lille pensel (Bogstaver eller andet pynt lavet af Sugarpaste kan sættes fast med lidt vand på bagsiden) og stå til dagen efter - Klar til servering

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2009

TbCp

Fantastisk

Jeg er igang med mit allerførste forsøg af den slags kager.
Nu må vi se om det går godt. Lige nu er det på køl så imorgen skal der smørcreme på osv så den er klar til spisning fredag aften.

Håber dælmeikke den falder fra hinanden når jeg tager den ud af skålen

Anmeld

15. juli 2009

linemus

TbCp skriver:

Fantastisk

Jeg er igang med mit allerførste forsøg af den slags kager.
Nu må vi se om det går godt. Lige nu er det på køl så imorgen skal der smørcreme på osv så den er klar til spisning fredag aften.

Håber dælmeikke den falder fra hinanden når jeg tager den ud af skålen

Det var jeg også bange for, at min gjorde, og jeg havde endda glemt at lægge plastik i først. Men det gik fint, og den hang godt sammen, så det tror jeg ikke, du behøver være bange for. 

Anmeld

15. juli 2009

linemus

Jeg har også skrevet en beskrivelse i et andet indlæg, så hvis det ikke gør noget, Tynen, så vil jeg lige supplere din beskrivelse med endnu en. En af de ting jeg har gjort af erfaring allerede er, at man ikke kan læse for lidt om det, især ikke før første kage

Jeg brugte:
Verdens nemmeste chokoladekage (jeg lavede 1,5 portion)
Skildpaddecreme
Hindbærmousse uden husblas
Smørcreme
MMF

Se opskrifter i tråden "Opskrifter".

Dag 1 (aften):
Bage chokoladekage
Smelte skildpadder i fløden (skildpaddecreme) og sætte på køl.

Dag 2:
Lave skildpaddecreme færdig. Sættes på køl.
Lave hindbærmousse. Sættes på køl.
Skære kagen til bunde vha. sytråd. Skær en rille rundt om kagen først. Læg derefter sytråd hele vejen rundt i rillen, kryds enderne og træk.
Kagen lægges sammen i en skål. For skålen med en opsprættet plastikpose. Dæk skålen med en bund. Skær den lidt til, så skålen dækkes op af siderne. Se her for billedbeskrivelse:   www.kagekonen.com/search/label/iglo-kage. Læg derefter skiftevis fyld og bund i. Den overskydne kage klemmes sammen til mariehønens hoved. Skål og hoved sættes på køl, så kagen kan sætte sig.

Dag 3:
Kagen smøres op med smørcreme, dvs. smør smørcreme ud over hele kagen, så ujævnheder og huller dækkes. Dette er især vigtigt, hvis der er frugt-fyld i kagen, da det kan "smelte" MMF'en. Sættes på køl i en times tid.
Lav MMF (kan også laves i forvejen og gemmes i køleskabet pakket i film og lufttæt beholder - kan holde op til 3 måneder). Pynt kagen.
Server og spis (evt. først på dag 4).

Vi var 9 voksne og 3 små børn, og kagen blev næsten spist, men vi fik vist også alle mindst to gange.

Små fif:
- rul MMF'en ud med Maizena stivelse og ikke flormelis (det klistrer meget)
- brug en smule vand som "lim" mellem to lag MMF (når der lægges pynt på låget)
- brug Nutella i stedet for smørcreme
- tilsæt mere vædske til chokoladekagen el. fx 3 dl kærnemælk og saft/skal fra 1 appelsin

Anmeld

15. juli 2009

KarinaIda

Tynen skriver:

Først laves cremen og moussen (Helst dagen i forvejen kagen skal serveres for den bedste smag).

Derefter ligges et lag fyld efterfulgt af en bund - FYld, bund, fyld, bund- indtil der ikke er mere eller toppen af skålen er nået.

Skålen vendes på hovedet, så man kan få kagen ud og posen trækkes forsigtigt af.

Til sidst kan MMFén/sugarpasten rulles ud - Brug Maizena eller kartoffelmel til at dække bordet med, så det ikke sidder urokkeligt fast i bordet
Kagen kan derefter pyntes og børstes af med en lille pensel (Bogstaver eller andet pynt lavet af Sugarpaste kan sættes fast med lidt vand på bagsiden) og stå til dagen efter - Klar til servering

hej Tynen... Kan du ikke sende mig en helt udførlig opskrifte på din mariehønekage, og de ting der skal bruges? Har nemlig aldrig lavet sådan noget før, og vil gerne prøve det til min datters 1 års fødselsdag!!
Karina

Anmeld

15. juli 2009

quity

Tynen skriver:

Må man ik bede om den nøjagtige opskrift? For den ser bare lækker ud. Hvis jeg må kan du få min mail adresse...
På forhånd tak

Anmeld

15. juli 2009

Tynen

Jeg kan da lige smide den her

Jeg lavede en hindbærmousse og en Tobleronecreme.

200 g toblerone
1/4 piskeløde

Chokoladen smeltes og køles. Fløden piskes meget stiv. De to ting blandes og lægges i en kage. Bliver rigtig stiv efter et døgn eller to :-)

Tobleronen kan erstattes med al slags chokolade. F.eks. daim (evt. marabou) eller halv marabou og halv blød nougat.
Kornene fra en ½ vaniliestang
1-1½  dl. yougurt naturel
½ l. piskefløde

Bærerne optøes og moses ud med sukker og vanilien.
Yougurten vendes derefter i og vendes derefter sammen med det stiftpiskede piskefløde.
Fløden skal piskes helt stift.
Stilles koldt en times tid før det puttes i kagen.

Jeg brugte købebunde (Turde simpelthen ikke begive mig ud i mere nyt   )
Jeg brugte ca. 6 stk. pr. kage (Havde ikke så stor en skål, så lavede 2 stk. kager - Vedhæfter lige et billede så du kan se hvor stor den var i forhold til Stella. Der var nok til en 9-10 mennesker i 1)
Man kunne nemt fore siderne i skålen og de 4 der skulle bruges til lagene og bunden skulle bare skæres til, så det passede med omfanget.

Smurte kagen op med denne smørcreme for at jævne ujævnhederne ud:
(Vil dog ingredienserne, da der var alt, alt for meget i overskud!)

Husk at lave en lille skål med forede bunde til hovedet på mariehønen, den skal nemlig også overtrækkes med smørcreme og stå og størkne lidt tid.
Det var så bittert at komme i tanke om det, da man havde kroppen klar til at overtrække med sugarpaste

Smørcreme

125g. flormelis
3 spsk. kogende vand
250g. blødt smør
Evt. lidt vaniliesukker

Rør flormelis med væden og pisk det bløde smør i lidt efter lidt.

Til at overtrække kagen med (Det røde, blå, sorte, hvide) havde jeg købt færdig farvet sugarpaste til den nette (Ironi kan være anvendt) sum af 69 kr. pr. kg.
http://www.kagekompagniet.dk/group.asp?group=26
Man betaler så også lige 75 kr. i porto, men synes det var så dejlig nemt
Jeg købte et kg. rød, 1 kg. hvid og 1 kg. sort.
Bogstaverne farvede jeg blå med noget konditorfarve fra Bilka til kr. 29,-

Istedet for sugarpaste kan man selv lave noget der minder om (Og er meget billigere) - Nemlig MMF.
Opskriften på dette er under tråden: Opskrifter

Jeg ved ikke om jeg fik svaret på jeres spørgsmål, eller så skriv lige igen

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

15. juli 2009

Tynen

Ihh, nu kan jeg ikke redigere indlægget..

Mht. smørcremen skulle der stå at jeg ville HALVERE ingredienserne, da der var alt for meget i overskud.

Bonusinfo: I 1 kg. rød sugarpaste er der ca. til 4 mariehønekager i den størrelse jeg har lavet dem.

Desuden er kagen ikke børstet af for mel da der blev taget billeder..
Ville bare i seng til sidst

Anmeld

15. juli 2009

TbCp

Det er næsten den samme kage jeg har lavet. Dog har jeg i stedet for købebunde (som da ville have været meget nemmere) lavet den der verdens nemmeste chokolade kage. Og så med hindbærmousse og chokolade-frø-creme.

HAr lige smurt den med smørcreme og skal så igang med mmf imorgen. For søren jeg håber den bliver god.
SKal hjem til mine forældre fredag hvor min onkel og kusine fra New Zealand er, så de bliver forsøgs kaniner for min første kage

Anmeld

16. juli 2009

linemus

TbCp skriver:

Det er næsten den samme kage jeg har lavet. Dog har jeg i stedet for købebunde (som da ville have været meget nemmere) lavet den der verdens nemmeste chokolade kage. Og så med hindbærmousse og chokolade-frø-creme.

HAr lige smurt den med smørcreme og skal så igang med mmf imorgen. For søren jeg håber den bliver god.
SKal hjem til mine forældre fredag hvor min onkel og kusine fra New Zealand er, så de bliver forsøgs kaniner for min første kage

Uhm, chokoladefrø-creme! Det skal jeg huske. Det lyder bare godt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.