Eksperthjælp: Er den sproglige udvikling stoppet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.217 visninger
0 svar
1 synes godt om
8. august 2013

Helle Hansen

"Er den sproglige udvikling stoppet?"

Hej Helle,

Vi har i er stykke tid undret os over at vores søn ikke siger mange ord og efter vi er kommet tilbage fra sommerferie har vores dagplejemor også bemærket at der ikke er sket meget på de 4 uger hun ikke har set ham.
Der er flere ord han tidligere har kunnet, men som han kun har brugt en eller to gange. Han virker sådan set slet ikke interesseret. Han gider i hvert fald slet ikke efterligne når vi siger noget og når der er noget han vil have er det med piv lyd eller "mere" om alt. Han kan de ord der interesserer ham: traktor( grakor), grav(gravko) bil (bii) osv. Kan nok ca 30 ord inkl mæh, muh, vov.
Vi prøver at sige ordene, når han kan se det foran sig: havregryn, farmor, osv.
Det vi ikke helt kan forstå er at han slet ik virker interesseret. Han har tidligere sagt be be/ be om , men nu siger han bare "mere" til alt. Vi har prøvet at lade være med at give det han villle have og sagde " kan du sige be om". Efter mange gange hvor han sagde "mere" og blev sur, sagde han til sidst "be om", så vi kan jo se han godt kan, men tror ik det er noget han vil bruge igen i morgen feks.... Det er bare interessen for det der mangler. Kigger bare dumt på os når vi siger ord og spørger om han kan sige det, og fortsætter derud af med noget andet med fuld fart fremad.
Hvad tænker du vi kan gøre. Han er kun interesseret i bøger meget meget kortvarigt.
På forhånd tak
Line

Helles svar

Kære Line,

Tak for din mail.

Det er svært for mig at sige, hvorfor jeres søn ikke siger så meget i øjeblikket. Men det første jeg tænker er, om i har fået undersøgt hans hørelse hos en ørenæsehals-læge? Perioder med hørenedsættelse fx pga væske i mellemøret, kan medføre at børn bliver mere stille, så det kan være en god ide at få det undersøgt.

En anden ting jeg bemærker ved din mail er, at det lyder som om, i gerne vil have ham til at sige ord, i ved han kan, eller ord i ønsker at høre, om han kan. At blive spurgt "hvad hedder det/hvad er det/kan du sige...." kan opleves som en testsituation for et barn, også selvom det gøres med den bedste intention. Jeg vil derfor anbefale jer i en periode at afprøve en anden strategi i stedet for. Først og fremmest så handler det om ikke at stille spørgsmål. I stedet for skal i øve jer i, at kommentere det i ser, han gør. Det er med vilje jeg skriver øve, for det kræver øvelse at ændre sin kommunikationsmåde.

Så i stedet for at stille spørgsmål til jeres søn, så sæt jer i øjenhøjde med ham, og følg det han viser interesse for. Hvis han leger med biler, dukker eller andet, så er det det, i skal have fokus på. Sprogligt skal i kommentere det, i ser. Sig fx: "Orv, du leger med biler/sikke hurtigt bilen kører/hov nu væltede den" osv. På den måde viser du, at du er interesseret i ham, og det han foretager sig. På denne måde viser du anerkendelse for det dit barn foretager sig, du stiller ingen krav om, at han SKAL sige noget bestemt, og samtidig sprogstimulerer du, fordi du sætter ord på hans handlinger. Sørg for at holde pauser, når du har sagt noget, så der er tid til at svare, og forvent ikke at din søn svarer. En af fordelene ved at være sammen med sit barn på denne måde er, at der ikke stilles krav til barnet om, at skulle svare eller sige noget bestemt. Min erfaring er, at hvis man benytter denne strategi, hvor det er barnets interesse, der er i fokus, så kan man få nogle gode og interessante "samtaler" med børn. Måske kan det også give ham interessen i at tale tilbage, hvis han føler, at det handler om samvær og der ikke er nogen sproglige krav, han skal opfylde.

Hvis dette ikke giver nogen ændringer, så vil jeg anbefale jer at tage kontakt til den lokale talepædagog.

Rigtig god fornøjelse,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.