Hej Tynen
Ja, som nævnt er der jo præcis to år mellem mine unger. Og det er vel både godt og mindre godt... :S
Børn er jo individuelle, men omkring 2½-3 års aldren udvikles deres selvbevidsthed: jeg er MIG og du er DIG. Før det, er vi jo bare VI og OS. Det er "nemmest" at få nr to inden de bliver alt for selvbevidste, for så undgår man (måske) en masse jalousi. Et barn på to år har ikke udviklet "talenter"som misundelse, jalousi, ondskabsfuldhed og had. Så når man præsenterer en 2-årig for lillebror/søster, vil det store barn umiddelbart kun føle næstekærlighed og sund nysgerrighed for den lille baby. Større børn med mere selvbevidsthed vil nok begynde at få en følelse at at nu kommer der én, der vil have en del i min moar og mit liv, og så kan de "slemme" følelser blive vakt. MEN MEN MEN det er jo ligeså forskelligt hvordan ungerne reagerer, som der er søskendepar!
Freja aner ikke at hun har været alene engang - det havde hun glemt alt om med det samme hun mødte Malte. Og hun acceptererede ham 100%. Hun kunne da godt føle sig lidt udenfor engang i mellem, men så er det jo min opgave som mor at inddrage hende mest mulig i alt hvad vi gør med Malte. Jeg er glad for at vi fik Malte da vi gjorde - hvis han først var kommet nu, ville det havde været en meget stor opgave at få ham "integreret" i familien, for jeg skal lige love for at den søde lille pige vi havde i sommers er blevet en rigtig lille stram teenager nu 8(.
Sikke en lang smøre.... Og jeg er slet ikke færdig! Det var jo kun lidt om ungerne - nu kommer vi til forældrende!
Det er hårdt med to små børn på én gang! Og det er fuldtids... der er lige en periode hvor mange af de "sjove" ting må stilles på stand by. Jeg har intet imod at lade andre passe mine børn, men jeg syns ikke det er "pænt" gjort at overlade TO børn på én gang til bedstemor eller farmor eller hvem det nu måtte være. Men det er jo selvfølgelig afhængigt af om den udvalgte babysitter har mod på det ;). Heldigvis er det jo så også overstået hurtigere... om to år er vi helt færdige med småbørn! Så har vi "store" unger der kan gå selv, spise selv, selv fortælle hvad de vil (og IKKE vil) osv. (OG vi glæder os)
Nå, nu må det her indlæg ha en ende! Jeg er glad for den aldersforskel der mellem mine unger, men jeg kan jo heller ikke nogen verdens ting for at ændre det nu:D
Spørg hvis du vil vide mere!
Marie - der lige nu nyder at have enebarn, Freja er nemlig på ferie ved farmor
Anmeld