Til dagplejere - både private og kommunale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2013

serinasmor

Anonym skriver:

Hvad fik dit barn så i stedet for frugt og grønt? Deter nemlig især her det er et problem. Moren vil have barnet skal have det og barnet vil ikke have det. Så hun siger at jeg bare skal købe noget andet frugt og grønt til det. Jeg er nok bare af den holdning at jeg ikke skal lave fem forskellige ting. Fordi der vil jo altid været et barn som ikke vil have det eller ikke kan lide det

Jeg tror bare jeg som udgangspunkt ville tilbyde 2 slags frugt hver dag og så variere typen.... I serinas dp fik de også tit hjemmebagt knækbrød

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2013

serinasmor

Anonym skriver:

Hvad fik dit barn så i stedet for frugt og grønt? Deter nemlig især her det er et problem. Moren vil have barnet skal have det og barnet vil ikke have det. Så hun siger at jeg bare skal købe noget andet frugt og grønt til det. Jeg er nok bare af den holdning at jeg ikke skal lave fem forskellige ting. Fordi der vil jo altid været et barn som ikke vil have det eller ikke kan lide det

Jeg tror bare jeg som udgangspunkt ville tilbyde 2 slags frugt hver dag og så variere typen.... I serinas dp fik de også tit hjemmebagt knækbrød

Anmeld

22. juli 2013

Monski

Hvis barnet ikke kunne tåle det jeg serverede så håber jeg da moren ville sige til. Men det er vist baie ren og skær kræsenhed eller fordi barnet ikke gider det

Så vil jeg mene at du bare skal give hende det de andre børn også får

(Elller han)

Anmeld

22. juli 2013

Pikku Myy

Hvad med at lave en frugtordning med forældrene? Så hvert barn har frugt med til en dag i ugen, og du så supplerer op, så der er nok til fredag også (går ud fra du har fire børn). Det havde de i min søns vuggestue. Der skulle man medbringe hvad der svarede til 4 stykker frugt en bestemt dag i ugen.

Så er det op til forældrene at hjælpe med at få noget variation med :-)

Anmeld

22. juli 2013

Anonym trådstarter

l.kjoeller skriver:

hold fast i hvad du serverer. evt køb det engang imellem i stedet for noget af det andet men ellers gør som du gør det er min mening. lærte dine børn at spise frugt og grønt senere ? hååååber sådan hun gør. hun spiser dog kogte grønsager heldigvis

De var omkring de to år. Vi blev ved at tilbyde og så kom det bare en dag så der er håb.

tak det vil jeg prøve. Selvfølgelig skal der også varieres i maden men det er jo ikke noget moren skal bestemme 

Anmeld

22. juli 2013

LinLin

Anonym skriver:

Meningen er at de også skal have varm mad. Men her mens det er så varmt laver jeg det ikke da de ikke rigtig gider spise.

frokosten er rugbrød med forskelligt pålæg men hvor der tages lidt hensyn til det barn der ikke gider så meget. Og så med feks agurk til. Det er det lige for tiden da vi har mange agurker i drivhuset. Eftermiddagsmad er faktisk et problem. Har et barn der ikke kan tygge maden ordenligt og er ved at kvæles når vi spiser frugt. Når jeg så giver barnet kiks eller knækbrød så vil de andre også hellere have det. om formiddagen får de ikke noget da de møder to timer før vi spiser frokost, og de har spist lige inden de kommer. 

Hvad får de andre da til eftermiddag? kan de evt alle få det samme indtil den lille har lært at tygge? Det ville da være nemmere for dig!

Så lige en anden var inde på lægeerklæring; sådan er det altså i institutioner hvis der skal laves specialkost, men det er jo ved allergi e.l. Ved kræsenhed ville jeg give noget det var "mere kedeligt" (rugbrød uden pålæg fx)

Anmeld

22. juli 2013

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Jeg har prøvet at bage lidt forskelligt til dem men det gider ingen af dem, så det var ikke lige et hit. Men må prøve den med to forskellige slags

Anmeld

22. juli 2013

Anonym trådstarter

Monski skriver:

Så vil jeg mene at du bare skal give hende det de andre børn også får

(Elller han)

Ja ikke. For det skal jo lære at spise det. Der vil jo ikke altid blive serveret særmad for barnet

Anmeld

22. juli 2013

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Hvad med at lave en frugtordning med forældrene? Så hvert barn har frugt med til en dag i ugen, og du så supplerer op, så der er nok til fredag også (går ud fra du har fire børn). Det havde de i min søns vuggestue. Der skulle man medbringe hvad der svarede til 4 stykker frugt en bestemt dag i ugen.

Så er det op til forældrene at hjælpe med at få noget variation med :-)

Det sjove er at det ville de andre sikkert gerne men moren til dette barn vil ikke. Hun mener jeg selv skal købe det barnet skal have også selv ok det afviger fra de andre børns mad 

Anmeld

22. juli 2013

Fru Hansen

Anonym skriver:

Hvad giver i og spise i løbet af dagen til børnene. 

Jeg har nemlig en mor som mener jeg skal lave special mad til hendes barn ikke altid vil have det som vi andre får. Og jeg er ikke helt enig i det. Mener jo at barnet skal smage på maden og som regel vil det  også gerne have det.

Hvor er din pædagog henne i det her? eller er du privat?

Det med børn der er stor/små-kræsne vil du støde på jævnligt.
En stor del børn har en enkelt ting eller to de ikke spiser. Når jeg serverer mad for mine dagpleje børn er der ofte lidt forskelligt at vælge mellem. Som regel er der groft brød som supplement til alle mellemmåltiderne.
Når der er flere ting at vælge mellem så undgår du den der med at et enkelt barn er på særkost og "balladen" med at de andre vil have det samme som den ene på særkost.
Hvordan er selve oplevelsen af måltidet? Spiser du selv med? tilbereder du maden mens børnene ser på det?
Vækker du deres interesse gennem sanserne og din beskrivelse af maden. Sender du selv signaler om at nu skal VI spise noget dejligt?

Hvordan er samarbejde tmed moderen ellers? Er mad-konflikten bare en del af noget andet?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.