Anonym skriver:
Jeg fødte for snart 8 år siden mit første barn. Hun blev dagen før fødslen vurderet til 4000 gr, men vejede 4.800 gr. Selve fødslen var god, men efterfølgende gik det galt. Jeg var bristet fra skeden og til endetarmen, jm sagde at den var kategoriseret til en grad 4+ eller mere, det var meget voldsomt, og jeg var på operationsbordet i 5 timer lige efter fødslen og jeg mistede 3½ l blod.
Vi er igang med pb, men tankerne flyver allerede rundt. Skal jeg vælge pks eller? Jeg vil egentlig gerne føde vaginalt igen, synes jo ikke det var en grim oplevelse at føde. Omvendt ved jeg også at ringmusklen ikke kan holde til briste den "ene gang efter den anden"..... Og jeg har haft problemer med at holde på vandet og luften siden fødslen. Min mand og mor er slet ikke i tvivl, de vil have at jeg skal have et pks.
Jeg har det virkelig dårligt med tanken om pks, tanken om at de skal skære i mig, lydene, kan jeg amme (havde jeg problemer med ved nr 1 da hun ikke blev lagt til med det samme) osv osv.
Dengang fik jeg at vide at jeg aldrig ville komme til at føde et så stort barn igen. Og at jeg selv kunne bestemme........
Håber nogle har erfaringer de gerne vil dele med mig 
Jeg synes du skal vælge, hvad du vil og er tryg ved, men selvfølgelig inddrage din mand, så han også er tryg(ikke din mor

)
Jeg tænker om du måske kunne følges lidt tættere med vækstscanninger i næste graviditet, så de evt. vil kunne sætte dig igang lidt før termin og ellers undervejs tage stilling til, om det så skal være et pks, når de kan se vækstkurven på baby?
Graviditeter og fødsler er meget forskellige. Min 2-årlige datter vejede 3660 g ved fødslen i uge 38+4 og jeg sprang ikke, men fik små-rifter. Fødslen var normal lang - første ve kl 23, regelmæssige kl 01.00, fuld åben kl. 5.00, sov fra kl 5.00-6.30, pressefasen startede kl 6.35 og hun var født 7.07.
Da min søn(9 mdr. d.d.) blev født, vejede han 3032 g, men fødslen tog 1 time og 20 min. fra første ve til han var født og selve pressefasen varede 6 min.
Jeg sprang heller ikke denne gang. Ikke så meget som en rift i modsætning til min første, lidt længere fødsel.
Kan sagtens forstå bekymringer og frygt i.f.t. at gennemgå det samme en gang til, men jeg ville nok se tiden an(og størrelsen på baby) inden jeg tog et definitivt valg

Pøj pøj!