Panodil - afstemning "go?" eller "no go?"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2013

Fenja09

Kat2244 skriver:

Hej Piger 

Jeg er nysgerrig mht. andre gravides brug af panodiler.

diskussionen  omkring panodil har præget debatten omkring smertestillende de sidste år og hver læge, jordmoder og farmaceut siger noget forskelligt. 

Man har lavet undersøgelser mht. misdannelser hos drengebørn ved gravide som har taget den fulde dosis over 2-3 måneder. Undersøgelsen har senere været kritiseret for mangelfulde oplysninger, men den har alligevel sat gang i en stor debat omkring emnet. Alle ønsker jo bebsen i maven det bedste og denne debat har skræmt mange fra at tage panodil. Men er det virkelig det bedste?? Hvis mor ligger med voldsom migræne eller feber? Er dette ikke ligeså ubehageligt/ "skadeligt" for barnet. 

Ja, det spørgsmål er der mange forskellige svar på alt efter hvem man spørg og hvornår.

Jeg har lavet en afstemning af hvor mange panodiler i har taget i løbet af jeres graviditet og jeg har også selv afgivet stemme. Jeg håber at i vil give jeres stemme i debatten.

Husk at det kun er af ren nysgerrighed at afstemningen er oprettet- vi har som sagt alle forskellig holdning på dette punkt .

Jeg tog 1 Panodil under min graviditet sammen med en anden pille - det skyldtes tandpine, så skulle bare overleve natten.

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2013

CroQuis

Ingen endnu.. Er kun 14 uger henne, så ved ikke om det ændrer sig - forhåbentlig ikke 

Men jeg undlader at tage smertestillende/piller generelt, og det gjorde jeg også inden jeg blev gravid. Er jeg ikke ved at dø af smerte, tager jeg ingen piller 

Har faktisk hovedpine næsten hver dag.. Ikke så slemt, men irriterende nok at gå rundt med  Men holder mig fra pillerne, indtil det bliver uudholdeligt 

Anmeld

18. juli 2013

Monski

Kat2244 skriver:

Hej Piger 

diskussionen  omkring panodil har præget debatten omkring smertestillende de sidste år og hver læge, jordmoder og farmaceut siger noget forskelligt. 

Man har lavet undersøgelser mht. misdannelser hos drengebørn ved gravide som har taget den fulde dosis over 2-3 måneder. Undersøgelsen har senere været kritiseret for mangelfulde oplysninger, men den har alligevel sat gang i en stor debat omkring emnet. Alle ønsker jo bebsen i maven det bedste og denne debat har skræmt mange fra at tage panodil. Men er det virkelig det bedste?? Hvis mor ligger med voldsom migræne eller feber? Er dette ikke ligeså ubehageligt/ "skadeligt" for barnet. 

Ja, det spørgsmål er der mange forskellige svar på alt efter hvem man spørg og hvornår.

Jeg har lavet en afstemning af hvor mange panodiler i har taget i løbet af jeres graviditet og jeg har også selv afgivet stemme. Jeg håber at i vil give jeres stemme i debatten.

Husk at det kun er af ren nysgerrighed at afstemningen er oprettet- vi har som sagt alle forskellig holdning på dette punkt .

Jeg prøver virkelig at undgå det, men jeg har i perioder rigtig stærke smerter i mine led og muskler og lider også meget af migræne så jeg ender med at tage mere end hvad jeg har samvittighed til.. Kommer nok op på ca 4 om måneden

Anmeld

18. juli 2013

Faith

Alt med måde, vil jeg mene.

Under begge mine graviditeter har jeg forsøgt at mindske indtaget af paracetamol til et absolut minimum, men havde jeg hovedpine en dag, tog jeg uden at blinke 1 gram pinex. Det har max været 3 gange i hver graviditet.

Anmeld

18. juli 2013

Clisolka

Kat2244 skriver:

Hej Piger 

Jeg har svaret ingen 

I løbet af denne graviditet har jeg ikke haft taget nogle piller, da jeg ingen smerter har haft 

Jeg kan faktisk slet ikke huske om jeg tog nogle i min graviditet med min datter, det er ikke særlig tit jeg tager hovedpinepiller 

Anmeld

18. juli 2013

Frejsmor

Faith skriver:

Alt med måde, vil jeg mene.

Under begge mine graviditeter har jeg forsøgt at mindske indtaget af paracetamol til et absolut minimum, men havde jeg hovedpine en dag, tog jeg uden at blinke 1 gram pinex. Det har max været 3 gange i hver graviditet.

Vil bare lige informere om at pinex altså også har paracetamol som virkestof, så om du tager panodil, pamol eller pinex er ét fedt..

Anmeld

18. juli 2013

Frejsmor

Jeg har stemt fuld dosis i 4-7 dage, meen jeg kan ikke huske præcist hvor meget jeg tog og hvad fuld dosis indebærer

Jeg var desværre så uheldig, at jeg i uge 12+ faldt og slog min skulder af led og det var det værste smertehelvede jeg nogensinde har prøvet!! Og jeg tog panodil efter behov(oftest 2 til natten) i en 7-14 dage efter, dog ikke mere end 4 panodil på en dag, da jeg var meget opmærksom på de skadelige virkninger det kan have..

Meen, man skal jo have søvn for at kunne fungere og restituerere ovenpå en skade eller anden sygdom, og hvis det eneste der kan hjælpe en lidt to ro er et par panodil, så ser jeg ikke noget forkert i det..

Kan lige tilføje at jeg nu er 30+ med lillesøster i maven og min skulder er stadig ikke 100% tilbage til normalen endnu, men det går fremad og jeg går til genoptræning(føler mig så fjollet når jeg sidder og venter med alle de ældre mennesker ovre på genoptræningscenteret ) og laver øvelser hjemme, og jeg har ikke haft behov for smertestillende i flere måneder nu..

Anmeld

18. juli 2013

Mama1304

Spændende debat!  Har stemt ingen.

Jeg er gravid for anden gang, og jeg har ikke taget nogen former for smertestillende i begge graviditeter  Jeg har været præget af rigtig slem kvalme i denne graviditet, men jeg nægter simpelthen at tage nogen form for piller! Jeg vil ikke løbe den risiko!

Anmeld

18. juli 2013

Faith

Frejsmor skriver:

Vil bare lige informere om at pinex altså også har paracetamol som virkestof, så om du tager panodil, pamol eller pinex er ét fedt..

Jeg er sygeplejerske så det ved jeg godt

Tror du misforstår det jeg skriver.

Jeg skriver at jeg under mine graviditeter begrænsede mit indtag af paracetamol, men at jeg godt kunne finde på at tage et gram pinex (paracetamol) hvis jeg havde hovedpine.

Anmeld

18. juli 2013

Frejsmor

Faith skriver:

Jeg er sygeplejerske så det ved jeg godt

Tror du misforstår det jeg skriver.

Jeg skriver at jeg under mine graviditeter begrænsede mit indtag af paracetamol, men at jeg godt kunne finde på at tage et gram pinex (paracetamol) hvis jeg havde hovedpine.

Arh okay, ja så misforstod jeg dig nemlig..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.