Eksperthjælp: Ramadanen og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.522 visninger
10 svar
16 synes godt om
10. juli 2013

Charlotte Grumme

"Ramadanen og graviditet"

Hej Charlotte.

Ramadanen er netop indtrådt og det betyder faste fra solopgang til solnedgang, altså faste cirka fra kl. 3.00 til kl. 22.00.

Jeg er gravid i 22. uge og vil gerne faste, men vil gerne være sikker på, at barnet ikke tager skade.

Vil en faste af den varighed gøre skade på barnet?

Jeg vil selvfølgelig spise sundt og varieret i det tidsrum hvor man gerne må, samt drikke masser af væske.

Jeg havde et ret lavt blodtryk 99/49 sidst jeg var hos jordmoderen (19.uge). Jeg kunne forestille mig, at den oplysning kunne være af betydning for din stillingtagen til mit spørgsmål.

Jeg håber, at du kan komme med et svar på om det vil være hensigtmæssigt eller ej at faste, mest af alt for barnet.

Charlottes svar

Kære Du
Hvis du sørger for at få rigeligt med væske, drikke vand så kan jeg ikke forestille mig at der sker noget ved at du ikke får mad i 19 timer, sørg for at spise sundt og fornuftigt før og efter din faste, og husk at få vand.
Held og lykke, mange hilsner Charlotte, www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2013

Muffinmus

Hej Charlotte.

Ramadanen er netop indtrådt og det betyder faste fra solopgang til solnedgang, altså faste cirka fra kl. 3.00 til kl. 22.00.

Jeg er gravid i 22. uge og vil gerne faste, men vil gerne være sikker på, at barnet ikke tager skade.

Jeg vil selvfølgelig spise sundt og varieret i det tidsrum hvor man gerne må, samt drikke masser af væske.

Jeg havde et ret lavt blodtryk 99/49 sidst jeg var hos jordmoderen (19.uge). Jeg kunne forestille mig, at den oplysning kunne være af betydning for din stillingtagen til mit spørgsmål.

Jeg håber, at du kan komme med et svar på om det vil være hensigtmæssigt eller ej at faste, mest af alt for barnet.

Kære Du
Hvis du sørger for at få rigeligt med væske, drikke vand så kan jeg ikke forestille mig at der sker noget ved at du ikke får mad i 19 timer, sørg for at spise sundt og fornuftigt før og efter din faste, og husk at få vand.

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Spørger nok dumt men vil det slet ikke gøre nogen forskel?? Det er jo bevist at folk der spiser sen aften og nat ikke får det samme at spise som folk med dags rytme

.og når man er gravid og fasten jo ikke bare er en dag men rent faktisk 30 dages tid. Ikke for at nedgøre men er nysgerrig:-)

Anmeld

10. juli 2013

isabellasmor

Grumme skriver:

Hej Charlotte.

Kære Du

faste, er det ikke også = ingen væske?

Anmeld

10. juli 2013

Mini us

Grumme skriver:

Hej Charlotte.

Kære Du

Hvis dit BT er lavt skal du have vand gennem hele dagen da vand er blodets transportstof. Så med mindre at du  kan drikke vand hele dagen så ville jeg ikke anbefale det. Og ville jeg desuden heller ikke anyways da d ikke er sundt 

Anmeld

12. juli 2013

Robin Hood.

Der er vel en grund til at kvinder der er gravide eller har mens ikke behøver faste ??

Anmeld

12. juli 2013

Merii

Jeg har en veninde som er læge og hun er selv muslim, hendes vurdering af fasten:

"Jeg vil helt sikkert fraråde gravide at faste. Det er ikke anbefalet af anerkendte muslimske teologer og kan være farligt for både mor og foster. "

"Jeg læste en artikel på nettet om et forsøg med mus som var gravid som fastede med mindre protein indhold - man fandt fosterpåvirkning i form af ændret arkitektur på fosteret lever. "

"For de interesserede så er der masser af artikler på pubmed omkring emnet."

Profeten Mohammeds har endda sagt:

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Allaah has relieved the traveller of the obligation of fasting and half of the prayer, and He has relieved the pregnant woman and nursing mother of the obligation of fasting.” Narrated by al-Tirmidhi, 715; Ibn Maajah, 1667; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi, 575

Her stadfæster profeten også at det ikke er anbefalede gravide at faste. Kroppen har brug for et øgede kalorieindtag under grav. Men man er også meget forskellig som læge så denne diskussion ændre vel ikke så meget i overbevisningen hos den enkelte læge, så derfor ønsker jeg dig en glædelig ramadan.

Anmeld

4. august 2013

M &.I

Ramadan:  kvinder må ikke faste hvis man har menstruation , ikke faste når man er gravid, ikke faste når man ammer, ikke faste når man har alvorlig sygdom.

Anmeld

4. august 2013

A&F

Mini us skriver:

Hvis dit BT er lavt skal du have vand gennem hele dagen da vand er blodets transportstof. Så med mindre at du  kan drikke vand hele dagen så ville jeg ikke anbefale det. Og ville jeg desuden heller ikke anyways da d ikke er sundt 

Lige for at præcisere det med at det ikke er sundt at faste, så viser forskning faktisk at det er sundt

Anmeld

4. august 2013

Mini us

A&F skriver:

Lige for at præcisere det med at det ikke er sundt at faste, så viser forskning faktisk at det er sundt

Uanset hvad der står så tror jeg ikke på a det er sundt at faste når man er gravid.. hvis man ikke må få vand blir ens blod ikke kørt rundt i kroppen så det kan blive iltet. Er go baby får ikke den ilt den skal have. Men folk styrer jo selv hvad de gør. Synes bare det er egoistisk at gøre når man er gravid

Anmeld

4. august 2013

A&F

Mini us skriver:

Uanset hvad der står så tror jeg ikke på a det er sundt at faste når man er gravid.. hvis man ikke må få vand blir ens blod ikke kørt rundt i kroppen så det kan blive iltet. Er go baby får ikke den ilt den skal have. Men folk styrer jo selv hvad de gør. Synes bare det er egoistisk at gøre når man er gravid

Nåååå ja selvfølgelig skal en gravid da afholde sig fra at faste af hensyn til hende selv og barnet. Islam fratager jo netop de gravide og ammende fra at faste! Læste det som om at fasten generelt er usund. Beklager ven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.