Min følsomme datter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.198 visninger
13 svar
13 synes godt om
6. juli 2013

Anonym trådstarter

Jeg har brug for et råd. 

Min datter er 3 år og 3 måneder og hun er bare  ked af det hele tiden. Der er ingenting i DP (vi starter i BH til august) det lyder til at det kun  er herhjemme. det skal lige siges at hun blev storesøster for 8 mdr siden så det kan selvfølgelig have en indflydelse (måske).

jeg ved vi er gode forældre! den selvankendelse kan jeg sagtens komme med  Men jeg har brug for råd om hvordan man tackler hendes følsomhed, som efterhånden snart har stået på i 4 måneder. 

eks. alle madsiturationer - hun gider ikke spise mere efter ca 2 bidder, og vi bliver ved med at holde i at det skal hun og prøve pædagogisk at forklare at hvis man ikke spiser noget så bliver man jo aldrig bum stærk. Her ender det i hundeøjne og gråd.

Ipad. Hun elsker at se iPad men det skal hun altså ikk hele tiden, prøver at finde på mange alternativer hun Khan lave selv eller hi kan lave sammen. Her ender det i hundeøjne og gråd.

vilde lege. Da vi bor til leje og har underboer prøver vi at sige til hende at hun ikke skal løbe og skrige indenfor. Her ender det i hundeøjne og gråd.

badet. Efter at have siddet så længe i badet og har fået gammelkone rynker samt at vandet efterhånden er ved at nærme sig frysepunktet så skal hun til at op. Her ender det i hundeøjne og gråd.

altså hver gang vi siger "nej" så græder hun. Hvad pokker gør I andre, har jo lidt på fornemmelsen det er "trodsalderen" men hvordan tackler vi det? Jeg er virkelig ved at være træt nu, og er ved at gå ud af mit gode skind at hun er så ked af det/sur. Og hvornår stopper det.

Alle gode råd modtages med kyshånd 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2013

Anonym trådstarter

Det gik hvis lidt hurtigt med at få det skrevet, håber I kan læse det alligevel :-)

Anmeld

6. juli 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Jeg har brug for et råd. 

Min datter er 3 år og 3 måneder og hun er bare  ked af det hele tiden. Der er ingenting i DP (vi starter i BH til august) det lyder til at det kun  er herhjemme. det skal lige siges at hun blev storesøster for 8 mdr siden så det kan selvfølgelig have en indflydelse (måske).

jeg ved vi er gode forældre! den selvankendelse kan jeg sagtens komme med  Men jeg har brug for råd om hvordan man tackler hendes følsomhed, som efterhånden snart har stået på i 4 måneder. 

eks. alle madsiturationer - hun gider ikke spise mere efter ca 2 bidder, og vi bliver ved med at holde i at det skal hun og prøve pædagogisk at forklare at hvis man ikke spiser noget så bliver man jo aldrig bum stærk. Her ender det i hundeøjne og gråd.

Ipad. Hun elsker at se iPad men det skal hun altså ikk hele tiden, prøver at finde på mange alternativer hun Khan lave selv eller hi kan lave sammen. Her ender det i hundeøjne og gråd.

vilde lege. Da vi bor til leje og har underboer prøver vi at sige til hende at hun ikke skal løbe og skrige indenfor. Her ender det i hundeøjne og gråd.

badet. Efter at have siddet så længe i badet og har fået gammelkone rynker samt at vandet efterhånden er ved at nærme sig frysepunktet så skal hun til at op. Her ender det i hundeøjne og gråd.

altså hver gang vi siger "nej" så græder hun. Hvad pokker gør I andre, har jo lidt på fornemmelsen det er "trodsalderen" men hvordan tackler vi det? Jeg er virkelig ved at være træt nu, og er ved at gå ud af mit gode skind at hun er så ked af det/sur. Og hvornår stopper det.

Alle gode råd modtages med kyshånd 

hmmm synes det lyder da meget normalt, virker ikke til at det er helt ekstremt i forhold til andre børn.

Herhjemme er vores datter 2,5 år og hun bliver da også ked og sur hvis hun ikke får sin vilje.
Og det er da lidt de samme ting. Vores datter er i "god stand" og spiser faktisk, næsten intet til aftensmad. Vi gjorde som Jer i starten men begyndt så at acceptere at hun ikke ville spise mere - hvis hun er sulten skal hun nok spise, herhjemme er det nu som tiderne er, nogen gange spiser hun meget andre gange få, bare I ikke presser hende for så ender hun med slet ikke at have lyst psykisk til at spise og det er værre.

Vores elsker bad, og hader at komme op. Men hvis vi lokker hende med f.eks.: "jamen vi skal jo ind og læse en bog", eller noget andet hun kan lide, så kommer hun selv med.

Ipad´en eller tvét er også noget vi prøver at skærer ned på, her handler det bare om ikke at være doven og selvom det måske ikke er vildt sjovt at sidde på gulvet og bygge det samme Lego hus gang på gang på gang, så er det den eneste vej ud af tv og Ipad forbrug. Herhjemme ser vores datter kun Ipad eller tv hvis vi har vildt travlt med maden og hun ikke kan være med.

Anmeld

6. juli 2013

dorthemus

Prøv så vidt muligt at ignorere hundeøjnene og giv korte og præcise forklaringer og luk så ellers debatten derefter ved at sige "stop det blir som far/mor siger" og vend så ryggen til hende hvis hun fortsætter I kan fx sige "ja det er smadder hyggeligt at sidde i badekar, men nu er vandet koldt og du skal op"...slut prut
Jeg ville også stoppe med madkampene. Sig "er du mæt nu? Okay så siger vi tak for mad" . Lad hende være, ingen danske børn dør af sult ved ikke at spise aftensmad. Kommer hun en time efter og vil have mad så sig, at køkkenet er lukket og mind hende om at hun har sagt tak for mad. Hvis det er svært for jer så sig , at hun kan få en rugbrød med smør. ...slut prut!
Lige nu er hun inde i en dårlig adfærdsspiral der handler om at tude og give hundeøjne hver gang man får et nej fra mor og far. På en eller anden måde virker det derhjemme og det skal stoppes nu.
Den beslutning skal I, mor og far alene, tage og ja der vil blive skruet op for gråden og hundeøjnene, men kun for en periode til hun forstår at den opførsel kommer hun ingen vegne med derhjemme....det har hun jo også forstået nede i dagplejen

pøj pøj med det
hilsen en mor til en 3 årig og pædagog i en børnehave.

Anmeld

6. juli 2013

Orkide86

Min datter er lidt lige sådan. Hun bliver 4 til november.

hun er heller ikke meget for at spise aftensmad.

og får hun ikke sin vilje og får et nej så blir hun os sur og græder. 

Min datter vil det hun vil, men det går altså ikke altid og så blir hun sur.

jeg prøver os at skære ned på iPad. prøver at ta hende med ud og lege eller et eller andet istedet. 

Det med badet, min hun er der hvor hun ikke gider i bad så der blir hun ked og sur men når hun først kommer i bad så er der ingen ting men så vil hun ikke op igen og så kan hun godt blive sur igen

mon ikke at det er meget normalt de er sådan i den her alder at de prøver mange grænser af?

Anmeld

6. juli 2013

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar 

Ang aftansmaden I har helt ret, hun mangler bestemt heller ikke noget  og hun vil helt sikkert ikke sulte alligevel 

Det lyder jo som om vi har en helt normal 3årig, og Dorthe du har ret  Vi er nok for nemme til at falde over hendes store ynkelige hundeøjne, og jeg tror I har ret vi må bare være lidt mere direkte med vores "svar" 

endnu engang 1000 tak til jer alle 

Anmeld

6. juli 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
dorthemus skriver:

Prøv så vidt muligt at ignorere hundeøjnene og giv korte og præcise forklaringer og luk så ellers debatten derefter ved at sige "stop det blir som far/mor siger" og vend så ryggen til hende hvis hun fortsætter I kan fx sige "ja det er smadder hyggeligt at sidde i badekar, men nu er vandet koldt og du skal op"...slut prut
Jeg ville også stoppe med madkampene. Sig "er du mæt nu? Okay så siger vi tak for mad" . Lad hende være, ingen danske børn dør af sult ved ikke at spise aftensmad. Kommer hun en time efter og vil have mad så sig, at køkkenet er lukket og mind hende om at hun har sagt tak for mad. Hvis det er svært for jer så sig , at hun kan få en rugbrød med smør. ...slut prut!
Lige nu er hun inde i en dårlig adfærdsspiral der handler om at tude og give hundeøjne hver gang man får et nej fra mor og far. På en eller anden måde virker det derhjemme og det skal stoppes nu.
Den beslutning skal I, mor og far alene, tage og ja der vil blive skruet op for gråden og hundeøjnene, men kun for en periode til hun forstår at den opførsel kommer hun ingen vegne med derhjemme....det har hun jo også forstået nede i dagplejen

pøj pøj med det
hilsen en mor til en 3 årig og pædagog i en børnehave.

Hov du har " stjålet" mine ord! Lige præcis det samme som jeg ville ha skrevet! Vh stine

Anmeld

6. juli 2013

Mumto3

Jeg ville lave helt klare regler OG holde dem!

så slipper manfor at skille diskutere, for alle ved hvad de skal.

f.x har vi en regel om at krøllede tæer er = op af badet. Vi snakker slet ikke om vandet er varmt eller koldt osv. Det er bare reglen.

Ipad har vi også klare regler om. Ingen IPad om morgen, så børnene har droppet at spørge. nu har vi i føførst andre regler, men da de var mindre måtte de få skærm tid i EN time, mandag, onsdag, fredag og søndag. Ja,de synes der var lidt snyd at deres kammerater måtte spille mere end dem, men vi havde ingen diskussioner. Om hvornår eller hvor længe de måtte spille. Det vidste de helt præsic.

mad: tænk hvis jegers datter ikke har lyst til at blive bum stærk som du formulere det! Igen faste regler og ingen diskussion. I gamle dag tvang man børnen til at spise op. Det kunne være en regl. Hvis man ikke er til det. Kunne en regl været man skal smage på maden. Eller en regel omat man spiser det man har lyst til det er sikkert den regl i har for jer voksne. Men hvis melder klart ud hvordan skal være, så er der ingen grund til hundeøjne. Det ændre jo ikke på jeres regler.

Anmeld

6. juli 2013

dorthemus

StineW79 skriver:

Hov du har " stjålet" mine ord! Lige præcis det samme som jeg ville ha skrevet! Vh stine

Hahaha

Anmeld

6. juli 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
dorthemus skriver:

Hahaha

Ja det er nok en erhvervs skade! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.