Erfaring søges, barn på videregående uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juli 2013

Lene Unik

Jeg fik 2 børn mens jeg læste på Handels Højskolen, og det kan klart anbefales. Stine fik jeg efter jeg var færdig med HA - det vil sige de første 3 år. Jeg var så på barsel og forældreorlov et år, og startede op på cand.merc.int efterfølgende. Har fik jeg barn nr. 2, det passede så jeg fødte i april, hvor jeg i februar var startet på 4. semester som dengang udelukkende var at skrive hovedopgave. Jeg valgte at sende ham tidligt i dagpleje, og afsluttede uddannelsen med lidt over et halvt års forsinkelse (plus det ene år mellem de to dele). For mig var der ingen problemer, udover når børnene valgt at blive syge under eksamenslæsningen, men i dagligdagen gav det en stor frihed til at hente tideligt og læse lektier når de var lagt i seng.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2013

Mumto3

Celine89 skriver:

Jeg tror det kommer meget an på studiet, og hvordan man selv er som person - så den der nok i sidste ende bedst vil kunne vurdere det, er dig selv.

Jeg har en veninde hvis kæreste er igang med en phd, og de har valgt at vente med børn til han er færdig. Grunden er, at han bliver nødt til at rejse minimum seks måneder til udlandet i forbindelse med sin phd, og der vil hun gerne med, i stedet for at sidde derhjemme med baby. Det med krav om udlandsophold har jeg hørt fra flere phd-studerende, så det er måske noget, du skal være opmærksom på.

Der er ikke krav om udlandsophold. Der er krav om ophold ved en anerkendt forskningsinstitutionsnet  indenfor det felt man skriver om og det kunne godt være nabo universitetet, men som regel vælger folk at tage til udlandet, og derfor er det i daglig tale blevet til udlandskravet.

Anmeld

4. juli 2013

Celine89

Mumto3 skriver:

Der er ikke krav om udlandsophold. Der er krav om ophold ved en anerkendt forskningsinstitutionsnet  indenfor det felt man skriver om og det kunne godt være nabo universitetet, men som regel vælger folk at tage til udlandet, og derfor er det i daglig tale blevet til udlandskravet.

Ok, det lyder meget rigtigt.

Jeg har dog indtryk af, at der er et ret stort pres om at tage til udlandet - en af mine venner kunne ihvertfald ikke undgå det, uanset hvor meget han hoppede og dansede. Måske der bare ikke var et egnet sted i Danmark, til det han beskæftigede sig med? 

Uanset hvad, så synes jeg det er værd for TS at have med i sine overvejelser.

Anmeld

4. juli 2013

Anonym trådstarter

Celine89 skriver:

Jeg har dog indtryk af, at der er et ret stort pres om at tage til udlandet - en af mine venner kunne ihvertfald ikke undgå det, uanset hvor meget han hoppede og dansede. Måske der bare ikke var et egnet sted i Danmark, til det han beskæftigede sig med? 

Ja det skal jeg helt sikkert overveje, for kunne nu også være fedt at komme til udlandet. Men synes også bare det ville være lidt urealistisk for mig at vente 6 år med at få børn. 

har faktisk hørt det skulle være ret smart at få et barn på sin phd, men det er måske efter man har haft et udlandsophold..

tak for svar

Anmeld

4. juli 2013

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Jeg ville aldrig, aldrig have kunnet læse samtidig med jeg var på barsel. No way. Det er bare langt fra alle børn der sover 3 timer i streg hver eftermiddag, eller sidder pænt og holder mund. 

Hvis du er indstillet på at du kan risikere at skulle tage et orlovsår når du har barsel, så kan jeg ikke se problemet, for når barnet først er i institution, kan man jo have et fuldtidsarbejde ved siden af og derfor også et studie.

Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig, at læse samtidig med at have en nyfødt. skal da have det år man nu kan få på su, som barsel, så jeg kan lære min baby at kende

Anmeld

4. juli 2013

Mumto3

Celine89 skriver:

Det synes jeg bestemt også det er

Anmeld

4. juli 2013

modesty

Anonym skriver:

Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig, at læse samtidig med at have en nyfødt. skal da have det år man nu kan få på su, som barsel, så jeg kan lære min baby at kende

Jamen så kan jeg ikke se hvad problemet skulle være. 

Anmeld

4. juli 2013

Isabella_mor

Jeg har en dreng på 2,5 år, og vi snakker om at vi skal have en til, og det bliver så imens jeg går på sygeplejerske udd. Det vil sagtens kunne fungere hvis jeg bruger den tid jeg har på at læse, og den tid jeg har på at være mor fornuftigt. 

Anmeld

4. juli 2013

Wimmie

Anonym skriver:

Hej

jeg går på en videregående uddannelse og er bare mega skruk.

Jeg er bare i tvivl om det kan lade sig gøre, at have sådan en skøn lille  put og samtidig kunne komme igennem uddannelsen? Jeg tror dog ikke jeg kan vente til helt efter min uddannelse (jeg vil gerne have en phd).

Det skal siges, at jeg synes jeg har mange skemalagte timer og mange lektier for.

det ville være fedt at høre fra nogle, der har erfaringer med at få et barn på en uddannelse, hvor man har mange timer og mange lektier. Hvordan fik i det til at køre rundt?

Min kæreste er også studerende.

jeg ska starte på 3. År efter sommerferien og overvejer at få en baby på 4. År/ kandidaten. 

Tak for hjælpen

jeg har lige afsluttet 2. modul på en videregående uddannelse med en datter på 1½ år som jeg er alene med...og nu er jeg gravid igen  med termin i februar 2014, og det regner jeg også med nok skal gå.

Vi har også haft rigtig mange lektier og fra august til januar skal jeg i praktik og der er mødepligt til mindst 30 timer om ugen, så det bliver hårdt - men det skal nok gå 

Jeg tror det kan lade sig gøre hvis man er motiveret og fast besluttet 

Anmeld

4. juli 2013

Aagaard

Anonym skriver:

Hej

jeg går på en videregående uddannelse og er bare mega skruk.

Jeg er bare i tvivl om det kan lade sig gøre, at have sådan en skøn lille  put og samtidig kunne komme igennem uddannelsen? Jeg tror dog ikke jeg kan vente til helt efter min uddannelse (jeg vil gerne have en phd).

Det skal siges, at jeg synes jeg har mange skemalagte timer og mange lektier for.

det ville være fedt at høre fra nogle, der har erfaringer med at få et barn på en uddannelse, hvor man har mange timer og mange lektier. Hvordan fik i det til at køre rundt?

Min kæreste er også studerende.

jeg ska starte på 3. År efter sommerferien og overvejer at få en baby på 4. År/ kandidaten. 

Tak for hjælpen

Hej 

Jeg læser Biologi og har lige afsluttet 2. år - jeg fik Milja i sommerferien efter 1. studieår og holdt 1 års barsel (med de 12 barselsklip) og startede så igen året efter på 2. år, som jeg nu har afsluttet.
Det kan sagtens lade sig gøre, hvis i er to om det. Den ene afleverer og den anden henter. Desuden gør jeg det sådan at jeg har en "arbejdsdag" på 8 timer om dagen - præcis som var det en "normal" arbejdsdag. Det er vigitgt at være deciplineret og møde kl 8 selv om man først har timer fra kl 10 og sørge for at gå på læsesalen, eller aftale at lave de afleveringer der nu er i mellemtimerne.

Jeg syntes at det er sværest i læseperioderne, men er man stadig skriks med sig selv og møder kl 7-8 stykker og tager hjem kl 16-17 stykker, så skal man nok få læst det der skal læses. Det sværeste syntes jeg er at få en læsegruppe, der er indstillet på at der altså ikke er tid til først at starte kl 10.

Jeg syntes at det har været dejligt at få barn under uddannelse og så "sent" som du vil få det - så er det da bare helt perfekt.
Men der er altså noget med at man skal ud og rejse i ½ år under en ph.D.... er det regnet ind i planen?

Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.