Su eller kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2013

jydeinden

Wampires skriver:

Er ikke enig med foreløbigt svar ang. KH...

Min kæreste er på KH og får stadig det der står inde på Borger.dk under forsørger KH...

det er 13.000 et eller andet før skat...

man bliver trukket hvis man bor sammen med en der tjener hvad der svarer til dobbelt op af KH før skat dvs mere end 26.000 kr før skat...

Ting som boligsikring osv bliver lavere når man er samboende uanset hvilken indtægt man er på...

Kommer an på din alder og hvilken uddannelse du er igang med osv om hvad kommunen mener du skal have i KH...

Hvis du er under 25 er KH MEGET lavere netop for at prøve at tvinge de "unge" ud i uddannelse fremfor KH...

som b&j også skriver gælder det fra januar næste år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2013

Celine89

Dette er godt nok et halvgammelt link, men så vidt jeg husker, er det de satser der er vedtaget: 

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-64993100:det-betyder-kontanthjælpsreformen-for-dig.html

Jeg kan se, man får lidt mere som forsørger, når kæresten er på SU.

Udover det økonomiske, synes jeg dog også, at det er værd at overveje hvor længe du ønsker barsel. På SU er du jo sikret et helt år, hvis du ønsker dette - på kontanthjælp kan man vist godt risikere at blive tvunget ud i uddannelse eller aktivering allerede efter 6-8 måneder.

Anmeld

11. juni 2013

DianaRJS

Wampires skriver:

Er ikke enig med foreløbigt svar ang. KH...

Min kæreste er på KH og får stadig det der står inde på Borger.dk under forsørger KH...

det er 13.000 et eller andet før skat...

man bliver trukket hvis man bor sammen med en der tjener hvad der svarer til dobbelt op af KH før skat dvs mere end 26.000 kr før skat...

Ting som boligsikring osv bliver lavere når man er samboende uanset hvilken indtægt man er på...

Kommer an på din alder og hvilken uddannelse du er igang med osv om hvad kommunen mener du skal have i KH...

Hvis du er under 25 er KH MEGET lavere netop for at prøve at tvinge de "unge" ud i uddannelse fremfor KH...

den med de "25" gælder ikke hvis der er børn inblandet du bliver regnet som en på 25 hvis du har børn

Anmeld

11. juni 2013

mn

Anonym skriver:

Jeg prøver at få styr på pengene nu vi skal til at have baby

Vi snakker om at jeg skal gå på kontanthjælp da studiet driller

Hvis man tæller su + lån + tillæg + sammenboende med en anden på su hvad får man så i forhold til at være på kontanthjælp kontanthjælp 

Og er der forskel på de penge man få på barsel på kontanthjælp og en almindelig forsørger kontanthjælp 

Jeg vil gerne undgå negative kommentarer om vores tanker om at vælge kontanthjælp 

Vi tænker økonomi så baby kan få det bedste

I ville få mest ud af at blive på su. 

Da du fra jan. 2014 kun kan få det som svare til su sats + forsøger som bor med en på su.

Så det du får ekstra på su er hele beløbet af hvad du kan få i lån.

Anmeld

11. juni 2013

Anonym trådstarter

Mette N skriver:

I ville få mest ud af at blive på su. 

Da du fra jan. 2014 kun kan få det som svare til su sats + forsøger som bor med en på su.

Så det du får ekstra på su er hele beløbet af hvad du kan få i lån.

Må jeg være besværlig og spørge om du har nogle tal der til

Synes det er nemmere at forholde sig til 

Anmeld

11. juni 2013

mn

Anonym skriver:

Må jeg være besværlig og spørge om du har nogle tal der til

Synes det er nemmere at forholde sig til 

http://www.ftf.dk/beskaeftigelse/artikel/regeringens-udspil-til-kontanthjaelpsreform-2013/

dette link har jeg også vedhæftet i en anden debat og der står hvor meget man mister i forhold til hvad satserne er nu.

Dvs på den nye reform ville du på kontanthjælp få det man får på su hvis man bor med en som også er på su.

så på kontanthjælp ville du ca. få:

5753 + 2298 = 8051 kr før skat.

altså 5753 kr svarende til su og 2298 svarende til forsøgertillæg når man er på su og ens samlever er på su.

Når du så er på su ville du kunne få su + forsøgertillæg + lån dvs:

5753 + 2298 + lån = 8051 kr + det du vælger at låne.

Derfor hvis du er villig til at låne når du er på su, ville du have flere penge på su end på kontanthjælp.

Anmeld

11. juni 2013

aarhusmor

Når du er på SU, så kan du jo få ca.  et års barsel og i den tid kan du så tænke over hvad du skal i gang med og du bruger ikke af dine klip.

Hvis du kommer på kontanthjælp, så kan de jo sætte dig til alt muligt

Anmeld

11. juni 2013

Anonym trådstarter

Mette N skriver:

http://www.ftf.dk/beskaeftigelse/artikel/regeringens-udspil-til-kontanthjaelpsreform-2013/

dette link har jeg også vedhæftet i en anden debat og der står hvor meget man mister i forhold til hvad satserne er nu.

Dvs på den nye reform ville du på kontanthjælp få det man får på su hvis man bor med en som også er på su.

så på kontanthjælp ville du ca. få:

5753 + 2298 = 8051 kr før skat.

altså 5753 kr svarende til su og 2298 svarende til forsøgertillæg når man er på su og ens samlever er på su.

Når du så er på su ville du kunne få su + forsøgertillæg + lån dvs:

5753 + 2298 + lån = 8051 kr + det du vælger at låne.

Derfor hvis du er villig til at låne når du er på su, ville du have flere penge på su end på kontanthjælp.

Mange tak for hjælpen 

Anmeld

11. juni 2013

-Sigrid-

Med lån kan vi få (6500*2)+(4400*2) udbetalt på SU

På kh fik jeg 9.989 udbetalt

Anmeld

11. juni 2013

mn

Anonym skriver:

Mange tak for hjælpen 

Det var så lidt, du spørger bare hvis du skal have mere hjælp

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.