Nu har jeg med interesse fulgt debatten i tråden om drengebørn og dukkevogne.
Mit spørgsmål er:
Bliver børn kønsforvirrede af at lege med legetøj som traditionelt er set som tilhørende det andet køn?
Personlig valgte jeg selv tog og lego over dukker da jeg var lille og legede. I en børnefødselsdag lå jeg hele festen på gulvet i stuen sammen med drengene og kørte med biler - med det resultat at fødselsdagsbarnets mor ringede min mor bagefter og udtrykte bekymring for min udvikling.
Jeg har aldrig oplevet mig selv som kønsforvirret i det hele taget. Tvært imod. Jeg er og bliver og har altid været en "rigtig" pige.
Når min lille søn bruger lang tid med dukker og dyr, viser omsorg, trøster og leger familie-rollelege, så ser jeg på det som en positiv ting, hvor han også udvikler den side af sin personlighed og kompetance. I tillæg gør han alle "drengetingene": Racer rundt på sin cykel, leger med biler og tog og lego, klatrer overalt osv. Jeg kan ikke se, at der behøver at være en modsætning imellem de aktiviteter. Jeg ville synes, det var meget værre, hvis jeg forsøgte at forhindre eller begrænse nogle af aktiviteterne, fordi de ikke passede til mit billede af, hvordan han bør være. En ting er at lære børnene, hvordan de skal opføre sig over for andre og i samfundet generelt og hvorfor. Noget helt andet bliver at nægte dem at udforske sider ved deres egen personlighed. I mine øjne bliver det lige så ilde at nægte dem at lege med det andet køns legetøj som at kræve at de gør det.
Så selv mener jeg Nej - men hvad mener du?
Jeg håber, mange har lyst til å forsøge at svare på spørgsmålet og skrive sin mening - men hold det i en pæn tone
Anmeld