Kønsforvirring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: bliver børn kønsforvirret af at lege med det andet køns legetøj?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.850 visninger
24 svar
69 synes godt om
11. juni 2013

Ciss

Nu har jeg med interesse fulgt debatten i tråden om drengebørn og dukkevogne.

Mit spørgsmål er:

Bliver børn kønsforvirrede af at lege med legetøj som traditionelt er set som tilhørende det andet køn?

Personlig valgte jeg selv tog og lego over dukker da jeg var lille og legede. I en børnefødselsdag lå jeg hele festen på gulvet i stuen sammen med drengene og kørte med biler - med det resultat at fødselsdagsbarnets mor ringede min mor bagefter og udtrykte bekymring for min udvikling.

Jeg har aldrig oplevet mig selv som kønsforvirret i det hele taget. Tvært imod. Jeg er og bliver og har altid været en "rigtig" pige.

Når min lille søn bruger lang tid med dukker og dyr, viser omsorg, trøster og leger familie-rollelege, så ser jeg på det som en positiv ting, hvor han også udvikler den side af sin personlighed og kompetance. I tillæg gør han alle "drengetingene": Racer rundt på sin cykel, leger med biler og tog og lego, klatrer overalt osv. Jeg kan ikke se, at der behøver at være en modsætning imellem de aktiviteter. Jeg ville synes, det var meget værre, hvis jeg forsøgte at forhindre eller begrænse nogle af aktiviteterne, fordi de ikke passede til mit billede af, hvordan han bør være. En ting er at lære børnene, hvordan de skal opføre sig over for andre og i samfundet generelt og hvorfor. Noget helt andet bliver at nægte dem at udforske sider ved deres egen personlighed. I mine øjne bliver det lige så ilde at nægte dem at lege med det andet køns legetøj som at kræve at de gør det.

Så selv mener jeg Nej - men hvad mener du?

Jeg håber, mange har lyst til å forsøge at svare på spørgsmålet og skrive sin mening - men hold det i en pæn tone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2013

modesty

Her er en Lego kampagne fra 1981.

http://littlescandinavian.com/2012/01/04/what-it-is-is-beautiful-lego-ad-from-1981/

Jeg er født i 1979 og jeg er sgu ikke blevet kønsforvirret selvom jeg er vokset op med den slags reklamer, som efter min mening er 100 gange mere rummelige og nuancerede end den slags dreng/pige bavl vores børn bliver opflasket med.

Børn skal være som de er , og det er vores opgave som forældre at fremelske deres personlighed, uanset hvilken drejning eller retning den måtte tage.

Jeg elskede mine bamser og mit playmobil da jeg var barn. Jeg elskede Turtles og myresoldater. Og ja, jeg havde også Barbie og jeg elskede heste.

Anmeld

11. juni 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vil sige absolut ikke...

jeg legede også selv med biler, klatrede i træer, spillede fodbold i øspøs regnvejr og kom hjem totalt indsmurt i mudder...

ELSKEDE at lege med min fars traktorer og bondegårdsdyr...

og Star wars uhh yearh min far og storebrødre havde en KÆMPE samling af alle mulige figurer og maskiner og dødsstjernen osv fra Starwars universet...

De bedste aftener jeg kan huske var når min far og jeg sad og så fodbold i fjernsynet...

Og jeg er altså endt med at en af mine største drømme er at kunne være hjemmegående og få nogle flere børn og så ellers bare passe manden og hjemmet og ungerne Så vil ikke ligefrem sige at jeg kønsforvirret

Anmeld

11. juni 2013

Kløver

Nej, må indrømme jeg synes det er pjat, børn skal havd lov at lege med det de har lyst til, synes man skal passe på med at lægge mere i eet end det er, også hvad angår tøj osv, at man ikke tror det er legetøjsting eller udklædningen til fastelavn der forvirret, tror nærmere det forvirrer hvis man lægger mere i det end der er, som at drengen mener han er en pige fordi han synes søsters kjole er spændende og også vil prøve at lege med dukken

Anmeld

11. juni 2013

esioul

Ciss skriver:

Mit spørgsmål er:

Bliver børn kønsforvirrede af at lege med legetøj som traditionelt er set som tilhørende det andet køn?

Personlig valgte jeg selv tog og lego over dukker da jeg var lille og legede. I en børnefødselsdag lå jeg hele festen på gulvet i stuen sammen med drengene og kørte med biler - med det resultat at fødselsdagsbarnets mor ringede min mor bagefter og udtrykte bekymring for min udvikling.

Jeg har aldrig oplevet mig selv som kønsforvirret i det hele taget. Tvært imod. Jeg er og bliver og har altid været en "rigtig" pige.

Når min lille søn bruger lang tid med dukker og dyr, viser omsorg, trøster og leger familie-rollelege, så ser jeg på det som en positiv ting, hvor han også udvikler den side af sin personlighed og kompetance. I tillæg gør han alle "drengetingene": Racer rundt på sin cykel, leger med biler og tog og lego, klatrer overalt osv. Jeg kan ikke se, at der behøver at være en modsætning imellem de aktiviteter. Jeg ville synes, det var meget værre, hvis jeg forsøgte at forhindre eller begrænse nogle af aktiviteterne, fordi de ikke passede til mit billede af, hvordan han bør være. En ting er at lære børnene, hvordan de skal opføre sig over for andre og i samfundet generelt og hvorfor. Noget helt andet bliver at nægte dem at udforske sider ved deres egen personlighed. I mine øjne bliver det lige så ilde at nægte dem at lege med det andet køns legetøj som at kræve at de gør det.

Jeg håber, mange har lyst til å forsøge at svare på spørgsmålet og skrive sin mening - men hold det i en pæn tone

jeg tror ikke de bliver kønsforvirrede, men jeg ville aldrig bevidst gå hen og købe pigeting til min søn

Anmeld

11. juni 2013

Faith

Nej de gør da ikke!

Anmeld

11. juni 2013

Ciss

esioul skriver:

jeg tror ikke de bliver kønsforvirrede, men jeg ville aldrig bevidst gå hen og købe pigeting til min søn

Det er også helt i orden.

Nu blev det bare hævdet i den anden tråd, så jeg begyndte da at spekulere omkring sagen.

Anmeld

11. juni 2013

Koen.

Ciss skriver:

Mit spørgsmål er:

Jeg er 100 % enig med dig! Jeg kan tværtimod godt tænke at en drenge (eller pige) der ikke har fået udforsket sine feminine(mandige) side som barn netop får brug for det som voksen.

Herhjemme må ungerne lege med det de lyster og kommer de engang hjem som bøsser og lesbiske kunne det ikke rage mig mindre, det er mine børn jeg elsker og ikke deres seksualitet.

Anmeld

11. juni 2013

mth1987

Hvor jeg glad for at der blev oprettet denne tråd. Jeg blev mildest talt forarget over den tidligere tråd, med at børn sku blive kønsforvirret over at lege med legetøj samfundet har bestemt sku være til et bestemt køn!!! 

Jeg har selv mest leget med drenge og drenge ting da jeg var barn da det andet ikk sagde mig noget, men jeg er da godt klar over jeg er en pige?! 

Min datter leger både med biler og dukker. Hun elsker at putte sine dukker, lave mad til os alle og så elsker hun også at hjælpe sin far med at arbejde udenfor. så hun får lov til at lege med det hun vil og jeg tænker ikk over om det er bestemt til piger eller drenge når vi køber legetøj. har lige købt et sæt værktøj til hende da hun er fascineret af det far har så selvfølgelig ska hun da ha det. Men hun har både dukkevogn og dukker herhjemme. 

Så min mening er at børn ska ha lov til at lege med det de vil

Anmeld

11. juni 2013

DianaRJS

mange sp'er siger faktisk det er med til at fremme deres udvikling, og hjælpe dem til at forstå det andet køn bedre, end hvis mor/far gør alt for at holde dem væk fra modsattes køn legetøj.

mine drenge har sku leget ligeså meget med dukker som med biler, og der er altså ikke nogen af dem der har taget skade

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.