Katte med halsbånd ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2013

jydeinden

et er at give en kat halsbånd på, det synes jeg er okay, hvis katten er under opsyn, men render den rundt alene udenfor ville jeg ikke gøre det. og ville da slet ikke give dem en med klokke i, self er det synd at fuglene bliver jagtet. Men nu er det jo sådan at kun det stærkeste individ overlever, og hvis nogen gav mig en klokke på jeg skulle gå med, ville jeg da blive fuldkommen bims, hvorfor skulle det være spor anderledes for katten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Hej piger .. Vælger lige at være ano ..

Jeg har Idag været ude og købe to halsbånd til mine to dejlige hunkatte . Af den simple grund .. De fanger raske fugle og slæber med inde for .. Og jagter dem så her .. Fik så af vide jeg burde købe halsbånd med klokke i .. Og de har dem på .. Men men men .. Nu frygter jeg jo lige som om jeg har gjort det rigtige ved at give dem det på med klokke i .. Bliver de ikk bims af at have dem på ?? Armen altså .. Synes faktisk det synd .. Men håber på de så ikk kan fange fugle og slæbe med ind og lege med .

altså min kat har halsbånd på, men er udelukkende kun fordi hun er en del af familien, og render hun væk/bliver kørt ned vil jeg sku gerne vide det, MEN der er ingen klokke i...

at jage fugle/mus osv. er en del af en kat, og må man også tage med når man vælger at købe kat... synes det er synd, men altså det er jo smag og behag

Anmeld

3. juni 2013

Diana2013

Fenja09 skriver:

Jeg synes ikke katte skal gå med halsbånd - og slet ikke med klokke i. Katte hører 8 gange så kraftigt som os mennesker, så det er ikke svært at forestille sig hvor belastende det må være at rende rundt med en konstant "ringen" for ørerne.

Og mht. fuglene så er det desværre en del af naturen og noget man må tage med når man vælger at have udekatte - efter min mening. Katte er rovdyr og de tager ikke kun syge dyr, men også raske fugle som du nævner.

"Når man anskaffer sig en lille ny killing er det helt forståeligt, at man forsøger at sikre den så godt som muligt. Noget alle katteejere er bange for, er at katten kommer for langt væk hjemmefra og ikke kan finde hjem igen.
Derfor er der stadig katteejere, der sætter halsbånd omkring kattens hals for at vise omverdenen, at katten hører til et sted.
Det er en rigtig dårlig idé, fordi halsbåndet udgør en fare for katten. Der er således risiko for, at halsbåndet kan hænge fast i grene o.lign.  og forårsage kvælning af katten. Endelig er der risiko for, at katten i sin iver for at få halsbåndet af eller bare fordi den vil klø sig på halsen, får en pote ind i halsbåndet og derfor kommer til at sidde fast. Det er typisk det ene forben, der sætter sig fast i halsbåndet.  Katten ender typisk med, at have hele forbenet inde i halsbåndet, så det sidder omkring hals og armhule.
Dette er ikke noget katten dør af, men halsbåndet kan forårsage nogle frygtelige sår i armhulen, når katten begynder at bevæge sig omkring. Desuden er det helt forfærdeligt at forestille sig den panik og efterfølgende kamp katten vil udkæmpe for at slippe ud af halsbåndet igen.
Katte hader at blive holdt eller bundet. Ikke desto mindre, vil katten efter et stykke tid  affinde sig med situationen, og forsøge at klare sig på 3 ben.

Helt slemt er det, hvis der er tale om en killing. Efterhånden som killingen vokser vil halsbåndet gnave sig ind i armhulen og efterlade et stadigt voksende sår. Katten kan godt gå rundt med et halsbånd spændt omkring hals og armhule, men den har typisk problemer med at jage. Sker dette for en kat, der er kommet for langt hjemmefra og derfor ikke har adgang til fodring, ja så vil den begynde at sulte.

Det voksende sår i armhulen vil typisk udvikle sig til et dybt kødsår og selvom katten selv forsøger at holde såret rent, så vil det, især om sommeren, tiltrække fluer, der vil lægge æg i såret med efterfølgende udvikling af maddiker i såret. Disse vil forsøge at æde/ bore sig ind under huden på katten."

Sakset fra Aalborg Dyrehospital.

/Fenja

Man kan altså købe katte halsbånd der åbnes automatisk hvis de sidder fast i en gren eller lignende.

Anmeld

3. juni 2013

DianaRJS

DianaBaastrup skriver:

Man kan altså købe katte halsbånd der åbnes automatisk hvis de sidder fast i en gren eller lignende.

kan man nemlig, kan vores nemlig

Anmeld

3. juni 2013

Anonym trådstarter

DianaBaastrup skriver:

Halsbåndet sidder så løst så hvis de sidder fast så er det lige til at tag af .. For det er nemlig sådan et der åbner sig ..

Anmeld

3. juni 2013

Fenja09

DianaBaastrup skriver:

Ja, og de skulle gerne forhindre ulykker som kvælning osv, men man er jo ikke sikker. Hvis man efter min mening vælger at have udekatte så må man også tage med at de fanger fugle ligesom man må tage med at de kan blive kørt ned. Det jeg skrev var bare for at pointere hvorfor jeg ikke bryder mig om at katte har halsbånd på og slet ikke med klokke i.

Anmeld

3. juni 2013

Fenja09

DianaRJS skriver:

altså min kat har halsbånd på, men er udelukkende kun fordi hun er en del af familien, og render hun væk/bliver kørt ned vil jeg sku gerne vide det, MEN der er ingen klokke i...

at jage fugle/mus osv. er en del af en kat, og må man også tage med når man vælger at købe kat... synes det er synd, men altså det er jo smag og behag

Hvorfor tatovere eller chipper i ikke katten i stedet for at give halsbånd på?

Anmeld

3. juni 2013

Anonym trådstarter

Gir jeg lige et samlet svar

Dette halsbånd åbner sig hvis de sidder fast .. Kunne ikk drømme om at give dem noget på der kunne kvæle dem ..

Og kyllingen er 2 år . Og har gjort sådan så det ikk kan "gro" sig ind i huden og eller håret . Som der var en der skrev .. Og hun har vænnet sig til det allerede ..

Den store på 5 år , har ogs nogenlunde vænnet sig til det .. Jeg synes ogs selv det synd ingen tvivl der .. Men når den store kommer hjem med 3 forskellige fugle på en dag og jagter dem inden for . Så føler jeg at jeg nødt til at gøre noget for vores terassedør kan ikk engang være åben uden hun kommer med en fugl . Og killingen tager levende mus med ind .. Ved godt det gaver og jeg burde være glad men det bare ikk fedt der er blod over alt i huset når jeg ogs har to børn hvor den mindste på 1 år kravler rundt i det .

Så jeg gir det lige en chance og hvis ikk det virker eller de forandre sig , så tager jeg dem naturligvis af

Anmeld

3. juni 2013

DianaRJS

Fenja09 skriver:

Hvorfor tatovere eller chipper i ikke katten i stedet for at give halsbånd på?

Hun er også cjippet men desværre bruger folk ikke rigtig chippen når de køre en kat ned :/ har desværre oplevet det før. Så vi valgte at give diva halsbånd på også så folk kunne se det ikke bare var en ubetydelig kat. Men igen det vi har åbner nabos det sidder fast i noget  

Anmeld

3. juni 2013

Fenja09

DianaRJS skriver:

Hun er også cjippet men desværre bruger folk ikke rigtig chippen når de køre en kat ned :/ har desværre oplevet det før. Så vi valgte at give diva halsbånd på også så folk kunne se det ikke bare var en ubetydelig kat. Men igen det vi har åbner nabos det sidder fast i noget  

Men hvorfor så ikke også tatovere? Så er du dobbelt sikret - mine katte har tattoo i hvert øre samt chip og jeg har indekatte, eller katte som kun holder sig på matriklen. Der er desværre flere tilfælde af katte som har måtte lade livet pga. halsbånd også dem der efter sigende skulle åbne sig.

Jeg synes bare at det er bedre at give tattoo og chip istedet for halsbånd, men det er jo jeres kat

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.