Hej piger .. Vælger lige at være ano ..
Jeg har Idag været ude og købe to halsbånd til mine to dejlige hunkatte . Af den simple grund .. De fanger raske fugle og slæber med inde for .. Og jagter dem så her .. Fik så af vide jeg burde købe halsbånd med klokke i .. Og de har dem på .. Men men men .. Nu frygter jeg jo lige som om jeg har gjort det rigtige ved at give dem det på med klokke i .. Bliver de ikk bims af at have dem på ?? Armen altså .. Synes faktisk det synd .. Men håber på de så ikk kan fange fugle og slæbe med ind og lege med . 
Jeg synes ikke katte skal gå med halsbånd - og slet ikke med klokke i. Katte hører 8 gange så kraftigt som os mennesker, så det er ikke svært at forestille sig hvor belastende det må være at rende rundt med en konstant "ringen" for ørerne.
Og mht. fuglene så er det desværre en del af naturen og noget man må tage med når man vælger at have udekatte - efter min mening. Katte er rovdyr og de tager ikke kun syge dyr, men også raske fugle som du nævner.
"Når man anskaffer sig en lille ny killing er det helt forståeligt, at man forsøger at sikre den så godt som muligt. Noget alle katteejere er bange for, er at katten kommer for langt væk hjemmefra og ikke kan finde hjem igen.
Derfor er der stadig katteejere, der sætter halsbånd omkring kattens hals for at vise omverdenen, at katten hører til et sted.
Det er en rigtig dårlig idé, fordi halsbåndet udgør en fare for katten. Der er således risiko for, at halsbåndet kan hænge fast i grene o.lign. og forårsage kvælning af katten. Endelig er der risiko for, at katten i sin iver for at få halsbåndet af eller bare fordi den vil klø sig på halsen, får en pote ind i halsbåndet og derfor kommer til at sidde fast. Det er typisk det ene forben, der sætter sig fast i halsbåndet. Katten ender typisk med, at have hele forbenet inde i halsbåndet, så det sidder omkring hals og armhule.
Dette er ikke noget katten dør af, men halsbåndet kan forårsage nogle frygtelige sår i armhulen, når katten begynder at bevæge sig omkring. Desuden er det helt forfærdeligt at forestille sig den panik og efterfølgende kamp katten vil udkæmpe for at slippe ud af halsbåndet igen.
Katte hader at blive holdt eller bundet. Ikke desto mindre, vil katten efter et stykke tid affinde sig med situationen, og forsøge at klare sig på 3 ben.
Helt slemt er det, hvis der er tale om en killing. Efterhånden som killingen vokser vil halsbåndet gnave sig ind i armhulen og efterlade et stadigt voksende sår. Katten kan godt gå rundt med et halsbånd spændt omkring hals og armhule, men den har typisk problemer med at jage. Sker dette for en kat, der er kommet for langt hjemmefra og derfor ikke har adgang til fodring, ja så vil den begynde at sulte.
Det voksende sår i armhulen vil typisk udvikle sig til et dybt kødsår og selvom katten selv forsøger at holde såret rent, så vil det, især om sommeren, tiltrække fluer, der vil lægge æg i såret med efterfølgende udvikling af maddiker i såret. Disse vil forsøge at æde/ bore sig ind under huden på katten."
Sakset fra Aalborg Dyrehospital.
/Fenja 
Anmeld