Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
tro mig har tænkt meget over disse ting da både kæresten og jeg kommer fra ikke så fede barndomsopvækster..
så vi har snakket rigtig meget omkring hvordan vi finder en mellemvej for vores søn og fremtidige børn så vi ikke begår samme fejl som der blev med os men så vi heller ikke gør det modsatte for det ville heller ikke være sundt...
Vil sige at hvis du sørger for at dit barn mærker din kærlighed ved at huske at rose ved de gode ting og tage kontakt når barnet leger og vise interesse når det fortæller ting det har oplevet så kan du ikke gøre det bedre...
Men hvis du altid afviser eller det eneste barnet oplever er nej, eller andre negative former for afvisninger, så vil det trække følehornene ind og det er der det kan gå galt..
Herhjemme bliver han altså også sat alene med fjernsyn eller legetøj mens der laves mad eller andre huslige pligter hvor det er svært at inkludere ham.. til gengæld de steder hvor vi kan putter vi ham ind og gør det til en leg hvis han selv viser interessen for det... f.eks. fylde og tømme vaskemaskinen, hjælpe med at tage ting ud af køleskab/fryser til madlavningen, hjælpe med at dække bord ved at han bærer et glas ad gangen ind og sætter... han ser så superstolt og glad ud fordi han føler han hjælper og han ser at vi viser ham det gør os glade 
Han bliver irettesat når han gør ting han ikke må, og han lærer nye ting han må og ikke må hver eneste dag for tiden...
Føler selv der er dage hvor jeg bare ikke får sagt andet end nej det må du ikke, nej lad nu være med at kaste med maden osv... men så når han sover husker jeg på at jamen ind imellem de mange nej'er så legede vi jo egentlig sammen med hans biler, eller legoklodser eller vi sad og så fjernsyn sammen om morgenen i en times tid inden vi kom videre med at tage tøj på og morgenmad..
Så hvis du sørger for at opveje det så det ikke konstant er barnet der er i centrum (puha dem har vi vist allesammen mødt på et tidspunkt i vores liv
) men heller ikke er altid afvisende når barnet søger kontakt så tror jeg det er helt perfekt..
herhjemme har han også at han selv viser hvornår han ønsker vi skal deltage i hans lege.. hvis han selv leger skal vi lade være med at blande os for så stopper han med sin leg og flytter sig væk.. og hvis han gerne vil have os med i legen så kommer han selv med legetøjet eller henter os over til der hvor han leger...
Anmeld