Spørgsmål vedrørende SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2013

CaWi

Hvis hun er udeboende fordi hun feks ikke kan enes med hendes forældre, så kan hun godt få udeboende SU, selvom hun bor for "tæt på".
Hvis hun er flyttet hjemmefra, bare fordi hun ikke længere gider at bo hjemme, så får hun kun hjemmeboende SU.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2013

Lykke:)

Anonym skriver:

Igår snakkede jeg med min søster. Hendes datter bliver snart 18 år. Min søster fortalte mig at hun kun ville få ca. 1200-1500 kr udbetalt om måneden fordi hun bor 12 km. for tæt på sin far.??? Hvad??? Kan det virkelig passe? Hun er jo udeboende? Vil det sige at man ikke må være f.eks nabo til sine forældre eller bare bo for tæt på... så lukker kassen i? Kan slet ikke forstå det.

Jeg fik udbetalt fuldt udeboende SU, altså den højeste sats, selvom jeg ikke boede langt fra mine forældre, men hvis der er en eller flere årsager til, at hun ikke kan bo hjemme, kan man gå til sin studievejleder og snakke med vedkommende om det, og så skal man skrive en "ansøgning" (det skulle jeg i hvert fald) og så blev jeg godkendt til udeboende SU.

Anmeld

19. maj 2013

Lykke:)

Anonym skriver:

Igår snakkede jeg med min søster. Hendes datter bliver snart 18 år. Min søster fortalte mig at hun kun ville få ca. 1200-1500 kr udbetalt om måneden fordi hun bor 12 km. for tæt på sin far.??? Hvad??? Kan det virkelig passe? Hun er jo udeboende? Vil det sige at man ikke må være f.eks nabo til sine forældre eller bare bo for tæt på... så lukker kassen i? Kan slet ikke forstå det.

Jeg fik udbetalt fuldt udeboende SU, altså den højeste sats, selvom jeg ikke boede langt fra mine forældre, men hvis der er en eller flere årsager til, at hun ikke kan bo hjemme, kan man gå til sin studievejleder og snakke med vedkommende om det, og så skal man skrive en "ansøgning" (det skulle jeg i hvert fald) og så blev jeg godkendt til udeboende SU.

Anmeld

19. maj 2013

Bertris

Det er 20 km fra uddanelsesstedet forældrene skal bo folkens! 

Eller også skal man have boet ude minimum et år, eller også skal der være opstået en årssag til man ikke længere har mulighed for at bo hjemme

Anmeld

19. maj 2013

LilleChelle

Som der bliver nævnt lige ovenover mig, så er det uddannelses stedet der skal være 20 km. Fra bopælsforældrens bopæl. 

Eller også skal man have haft egen adresse i min. 1 år. 

Eller ikke have mulighed for at bo hjemme af forskellige årsager - her er det dog rigtig svært at blive godkendt.  

Jeg synes det er fint det er sådan. 

Anmeld

19. maj 2013

Zelinasmor

Anonym skriver:

Hun kan søge om udeboende su sats alligevel. Men den går kun igennem hvis der er en rigtig god grund. 

Anmeld

19. maj 2013

Anonym trådstarter

LilleChelle skriver:

Som der bliver nævnt lige ovenover mig, så er det uddannelses stedet der skal være 20 km. Fra bopælsforældrens bopæl. 

Eller også skal man have haft egen adresse i min. 1 år. 

Eller ikke have mulighed for at bo hjemme af forskellige årsager - her er det dog rigtig svært at blive godkendt.  

Jeg synes det er fint det er sådan. 

Jamen hvad er grunden til at det er udd. stedet og max antal km? Jeg forstår det ikke? Hvis man er flyttet hjemmefra er man vel flyttet hjemmefra. Om man er 18 eller 20 så kan man da have de samme udgifter til bolig mm. Så forstår ikke pointen?

Anmeld

19. maj 2013

SjeBets

Det er fordi at hvis uddannelse stedet ligger tæt på forældrene mener de at man lige så godt kan bo hjemme, hvis det ligger et stykke væk er det mere logisk at man er nødt til at bo ude for at få det til at passe, jeg fik fuld sats fra dag et af, pga min forældre boede 50 væk fra min skole. 

Anmeld

19. maj 2013

pcoramt

Anonym skriver:

reglerne er på ingen måde fair, men sådan er de altså.. man er tekniske set først myndig som 20 årig til at få udeboende su..

Anmeld

19. maj 2013

DianaRJS

det erikke fordi hun bor på tæt på hendes far, det er fordi skolen ligger på tæt på

jeg stod i samme situation da jeg fikd et første barn, måtte flytte skole til en by 7 km fra mine forældre istedet for 40 km fra dem, og der røg hele min su også, hvilket også gjorde jeg måtte stoppe min uddannelse helt da jeg jo ikke kunne få det til at fungere økonomisk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.