Trouble skriver:
Jeg er ikke kineser, jeg er dansker
Min man er koreaner og han snakker engelsk/dansk med børnene (han snakker ikke dansk flydende)
Jeg snakker dansk til børnene, men de vil ikke rigtig svare på dansk
De kan trods alt forstå det. De forstår også lidt koreansk, men jeg ved fra mig selv at da jeg var lille og mine forældre snakkede engelsk til mig og mine søskende, måtte de opgive fordi vi ikke rigtig kunne finde rundt i det.
I forhold til det med, at børnene ikke kan finde rundt i det, så er det hvis forældrene ikke fra starten har været konsekvense. Hvis et spædbarn fra dag 1 oplever at f.eks mor eller far snakker sit modersmål om det så er engelsk, tysk, tyrkisk eller hvilket som helst andet sprog, så vil det ikke blive forvirret. Det er mere hvis forældren nogle gange snakker dansk og så en gang i mellem prøver at slå over i modersmålssproget. Hvis man konsekvens taler ens moderssmål til barnet, vil barnet næsten lige så hurtigt forstå det som dansk (1-2 års alderen) At mange børn så ikke vil svare tilbage på modersmålet er så en anden ting, men de vil forstå det lige så godt (hvis forældren selvfølgelig er lige så stor del af barnets liv som den dansk-talende forælder) At de så svare tilbage på far eller mors modersmål vil så ofte komme lidt senere (hvis barnet ikke kan eller har lyst når det er helt lille)
Problemet kan komme, hvis man ikke fra starten starter med at snakke spoget for så vil det efterhånden være fremmed for barnet som ikke vil tage det til sig på samme måde.
Jeg tror en af årsagene til at nogle ikke kommer i gang med at lære deres børn deres modersmål er, at det ikke længere føles naturlig. Jeg har et vennepar hvor faren er fra Holland. Men fordi han taler så godt dansk nu, taler det med konen og alle venner osv. så var det naturligt for ham at han også talte dansk med sine børn da de blev født. Men han har senere fortrudt, fordi ungerne ikke kan kommunikere med nogle af bedsteforældrene eller resten af familien. Dog var det et valg har tog da de var små, fordi han havde det bedst med det, på det tidspunk.
Men hvis ingen af jer er fra Kina hvorfor vil I så have at børnene lære kinesisk nu, hvor de i forvejen ikke er helt trykke med et enkelt sprog?
Anmeld