Hvilke sprog skal børnene lærer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2013

foto på lærred

Jeg skal lige være med. Er du kineser, din mand koreaner, i taler engelsk sammen og I bor i Danmark?

I såfald ville jeg gøre det således fra fødslen: far taler kun koreansk, mor taler kun kinesisk og engelsk er jo så deres modersmål og kommer også ret hurtigt ind. Dansk lærer de i vs og bh.

Men hvis børnene er ved at være store nu (5 år og derefter) og I endnu ikke er begyndt rigtig, at lære dem hverken koreansk og kinesisk så vil jeg synes, at det vil være lige lovlig meget at de skal begynde at lærer så mange sprog på én gang. Hvis de er født og opvokset i Danmark må jeg gå ud fra, at de på nuværende tidspunkt er flydende til dansk og da de jo sandsynligvis skal starte i en dansk skole er det vigtigt at støtte op omkring det danske sprog.

Engelsk vil jo så være det sprog i bruger der hjemme og det vil de så hurtig komme til at lære.

Hvis I ud over de to ting vil have et 3. sprog ind og I er ret sikre på, at I skal til Korea og bo, så ville jeg vælge det sprog. Men hvorfor har I ikke valgt det fra starten så far kunne tale sit modersmål med børnene?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2013

Tulipan

Trouble skriver:

Halløj !

Jeg synes selv det er rigtig hårdt at vælge hvad vores børn skal lære.. Mig og min mand bor i øjeblikket i Danmark og jeg snakker flydende dansk, men det gør han ikke. Vi har snakket om at flytte til korea (eftersom han har familie der og snakker koreansk flydende)

Vi har boet i Danmark i 5 år og de to ældste snakker allerede.. Men de snakker mest engelsk.. Vi har så snakket om hvilke sprog der er vigtige for dem at lære, fordi vi vil gerne have de kan deres 'eget' sprog ... Det er ikke sikkert vi flytter, men om vi gør eller ej, er det vel klart en fordel for dem at lære det?

Jeg synes personligt at de skal lærer kinesisk og engelsk som udgangspunkt, eftersom det er nogle af de mest talte sprog i verden, men synes nu også dansk er en god ting at kunne..

Vil heller ikke overfuse dem med sprog og jeg ved jo godt hvis de lære for mange sprog på en gang begynder de at stamme.

Jeg synes det vigtigste er det sprog deres familier snakker. Dvs dansk og koreansk. Så de ka snakke med fætre, kusiner, bedsteforældre osv. De andre sprog må de lære senere. Hvis de allerede ka engelsk er det da fedt, men sprog er en del af hvor man kommer fra, derfor synes jeg personligt at dansk og koreansk er vigtigst

Anmeld

13. maj 2013

Trouble

emsaroto skriver:

Hvorfor ikke spansk eller sådan? 

Jeg vil gerne at Oskar lærer Dansk, Engelsk og Spansk  

I princippet burde man lærer kinesisk, engelsk og spansk

Anmeld

13. maj 2013

Trouble

foto på lærred skriver:

Jeg skal lige være med. Er du kineser, din mand koreaner, i taler engelsk sammen og I bor i Danmark?

I såfald ville jeg gøre det således fra fødslen: far taler kun koreansk, mor taler kun kinesisk og engelsk er jo så deres modersmål og kommer også ret hurtigt ind. Dansk lærer de i vs og bh.

Men hvis børnene er ved at være store nu (5 år og derefter) og I endnu ikke er begyndt rigtig, at lære dem hverken koreansk og kinesisk så vil jeg synes, at det vil være lige lovlig meget at de skal begynde at lærer så mange sprog på én gang. Hvis de er født og opvokset i Danmark må jeg gå ud fra, at de på nuværende tidspunkt er flydende til dansk og da de jo sandsynligvis skal starte i en dansk skole er det vigtigt at støtte op omkring det danske sprog.

Engelsk vil jo så være det sprog i bruger der hjemme og det vil de så hurtig komme til at lære.

Hvis I ud over de to ting vil have et 3. sprog ind og I er ret sikre på, at I skal til Korea og bo, så ville jeg vælge det sprog. Men hvorfor har I ikke valgt det fra starten så far kunne tale sit modersmål med børnene?

Jeg er ikke kineser, jeg er dansker Min man er koreaner og han snakker engelsk/dansk med børnene (han snakker ikke dansk flydende)

Jeg snakker dansk til børnene, men de vil ikke rigtig svare på dansk De kan trods alt forstå det. De forstår også lidt koreansk, men jeg ved fra mig selv at da jeg var lille og mine forældre snakkede engelsk til mig og mine søskende, måtte de opgive fordi vi ikke rigtig kunne finde rundt i det.

Anmeld

13. maj 2013

Købmagerkonen

Jeg har stemt dansk, engelsk og koreansk. Jeg ser intet problem i at I lærer dem alle tre sprog, da jeg selv har arbejdet i vuggestue flere steder hvor børnene havde helt op til fire sprog at skulle forholde sig til på hjemmefronten. De kunne godt være langsommere end de andre børn til at begynde at tale, men til gengæld havde de jo så meget lettere ved at lære sprog når de kom i skole.

Anmeld

14. maj 2013

foto på lærred

Trouble skriver:

Jeg er ikke kineser, jeg er dansker Min man er koreaner og han snakker engelsk/dansk med børnene (han snakker ikke dansk flydende)

Jeg snakker dansk til børnene, men de vil ikke rigtig svare på dansk De kan trods alt forstå det. De forstår også lidt koreansk, men jeg ved fra mig selv at da jeg var lille og mine forældre snakkede engelsk til mig og mine søskende, måtte de opgive fordi vi ikke rigtig kunne finde rundt i det.

I forhold til det med, at børnene ikke kan finde rundt i det, så er det hvis forældrene ikke fra starten har været konsekvense. Hvis et spædbarn fra dag 1 oplever at f.eks mor eller far snakker sit modersmål om det så er engelsk, tysk, tyrkisk eller hvilket som helst andet sprog, så vil det ikke blive forvirret. Det er mere hvis forældren nogle gange snakker dansk og så en gang i mellem prøver at slå over i modersmålssproget. Hvis man konsekvens taler ens moderssmål til barnet, vil barnet næsten lige så hurtigt forstå det som dansk (1-2 års alderen) At mange børn så ikke vil svare tilbage på modersmålet er så en anden ting, men de vil forstå det lige så godt (hvis forældren selvfølgelig er lige så stor del af barnets liv som den dansk-talende forælder) At de så svare tilbage på far eller mors modersmål vil så ofte komme lidt senere (hvis barnet ikke kan eller har lyst når det er helt lille)

Problemet kan komme, hvis man ikke fra starten starter med at snakke spoget for så vil det efterhånden være fremmed for barnet som ikke vil tage det til sig på samme måde.

Jeg tror en af årsagene til at nogle ikke kommer i gang med at lære deres børn deres modersmål er, at det ikke længere føles naturlig. Jeg har et vennepar hvor faren er fra Holland. Men fordi han taler så godt dansk nu, taler det med konen og alle venner osv. så var det naturligt for ham at han også talte dansk med sine børn da de blev født. Men han har senere fortrudt, fordi ungerne ikke kan kommunikere med nogle af bedsteforældrene eller resten af familien. Dog var det et valg har tog da de var små, fordi han havde det bedst med det, på det tidspunk.

Men hvis ingen af jer er fra Kina hvorfor vil I så have at børnene lære kinesisk nu, hvor de i forvejen ikke er helt trykke med et enkelt sprog?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.