Hvilke sprog skal børnene lærer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad burde vores børn lærer?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.836 visninger
25 svar
16 synes godt om
13. maj 2013

Trouble

Halløj !

Jeg synes selv det er rigtig hårdt at vælge hvad vores børn skal lære.. Mig og min mand bor i øjeblikket i Danmark og jeg snakker flydende dansk, men det gør han ikke. Vi har snakket om at flytte til korea (eftersom han har familie der og snakker koreansk flydende)

Vi har boet i Danmark i 5 år og de to ældste snakker allerede.. Men de snakker mest engelsk.. Vi har så snakket om hvilke sprog der er vigtige for dem at lære, fordi vi vil gerne have de kan deres 'eget' sprog ... Det er ikke sikkert vi flytter, men om vi gør eller ej, er det vel klart en fordel for dem at lære det?

Jeg synes personligt at de skal lærer kinesisk og engelsk som udgangspunkt, eftersom det er nogle af de mest talte sprog i verden, men synes nu også dansk er en god ting at kunne..

Vil heller ikke overfuse dem med sprog og jeg ved jo godt hvis de lære for mange sprog på en gang begynder de at stamme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2013

Fenja09

Halløj !

Jeg synes selv det er rigtig hårdt at vælge hvad vores børn skal lære.. Mig og min mand bor i øjeblikket i Danmark og jeg snakker flydende dansk, men det gør han ikke. Vi har snakket om at flytte til korea (eftersom han har familie der og snakker koreansk flydende)

Vi har boet i Danmark i 5 år og de to ældste snakker allerede.. Men de snakker mest engelsk.. Vi har så snakket om hvilke sprog der er vigtige for dem at lære, fordi vi vil gerne have de kan deres 'eget' sprog ... Det er ikke sikkert vi flytter, men om vi gør eller ej, er det vel klart en fordel for dem at lære det?

Jeg synes personligt at de skal lærer kinesisk og engelsk som udgangspunkt, eftersom det er nogle af de mest talte sprog i verden, men synes nu også dansk er en god ting at kunne..

Vil heller ikke overfuse dem med sprog og jeg ved jo godt hvis de lærer for mange sprog på en gang begynder de at stamme.

Hvis i bor eller bliver boende i Danmark så skal børnene selvfølgelig tale dansk. Hvis i bor i Korea er det vigtigste at de kan koreansk. I skal vælge efter hvor i befinder jer henne. Det land de bor i skal være hovedsprog og så må alle andre sprog være 2. og 3. sprog.

Man kan jo sagtens lære sine børn mange sprog, men de skal altid have et  modersmål, så de kan begå sig i det land de lever og føler tilknytning til det samfund de begiver sig i.

På baggrund af det du skriver synes jeg kun det burde være nødvendigt at de kan dansk og koreansk (for nu) eftersom i pt. bor i Danmark, men muligvis flytter til Korea. Engelsk kommer så sideløbende som er et godt sprog at kunne. Kinesisk ser jeg ikke en grund til som tingene er nu - men viser børnene interesse senere i livet, så er det da fint at kunne.

/Fenja

Anmeld

13. maj 2013

Sara.

Jeg har stemt dansk, engelsk og koreansk.

Eftersom I bor i DK og ikke ved om I flytter så synes jeg for jeres børns skyld at det er rigtig vigtigt at de lærer det danske sprog for at kunne begå sig herhjemme og i forskellige fællesskaber, bl.a i institutioner og skoler.

Men derudover så kan de godt lære koreansk og engelsk samtidig. Børn er ofte rigtig gode til at lære forskellige sprog.

Nu skriver du ikke hvor gamle de er og hvad de primært snakker. Men børn er jo også forskellige, så jeg tænker at det er vigtigt at du kigger på dine børn og hvad de også har det bedst med.

Anmeld

13. maj 2013

Carina:-)

Trouble skriver:

Halløj !

Vil heller ikke overfuse dem med sprog og jeg ved jo godt hvis de lære for mange sprog på en gang begynder de at stamme.

Stamme?

Jeg kender en lille pige på 4 der snakker dansk,engelsk og arabisk uden problemer.

Går også i legestue med en der taler fransk til datteren,vi taler dansk og faren taler engelsk.

Hvis moren f.eks siger på fransk til hende at hun skal sige tak til mig,så siger hun der på dansk fordi hun godt ved jeg ikke kan fransk.

Så hun springer imellem sprogene uden hverken at stamme eller snuble over ordene

Anmeld

13. maj 2013

l.kjoeller

jeg ville fokusere på dansk da i bor her. så ville jeg bringe koreansk og kinesisk på banen som 2 og 3 sprog hvis det er jeres bagland. Engelsk skal nok komme af sig selv i skolen vil jeg mene

Anmeld

13. maj 2013

Benjamins'mor

Der mangler svarmuligheden dansk - koreansk. Det synes jeg pt er de eneste nødvendige sprog, så kan i altid lære dem de andre senere.

Anmeld

13. maj 2013

Ciss

Børn begynder ikke nødvendigvis at stamme, hvis de skal lære flere sprog.

Jeg kender til flere 3-sprogede børn (og 2-sprogede), og jeg har aldrig hørt noget om, at de har haft den slags problemer.

Tvært imod har jeg hørt, at det er sundt at lære flere sprog fra man er helt lille, da det giver en sprogforståelse, som man har med sig hele livet. Jeg vil tro, at meget af det afhænger af, hvordan man gør det, men jeg har vanskeligt ved at tro, at det kan skade, hvis mor snakker sit sprog med barnet og faren snakker sit. Det er den naturlige måde for de små at lære sig sprog på - og hvis I snakker engelsk jer imellem, så vil børnene ret hurtigt helt af sig selv begynde at plukke det op som et tredjesprog også. Faren her er bare, hvis det er et tillært sprog for jer begge, for så er det rigtig nemt, at de lærer sig grammatiske og sproglige uvaner, som kan være besværlige at skulle rette op på i skolen senere.

Anmeld

13. maj 2013

Rockertand

Trouble skriver:

Halløj !

Hvem har bildt dig ind, at de begynder at stamme? Det er da ikke særligt pænt at bilde dig sådan noget ind

Anmeld

13. maj 2013

hekran

Trouble skriver:

Halløj !

Vi kører med to sprog herhjemme. Jeg taler mit modersmål og min mand taler dansk. Min mand taler ikke mit sprog, men forstår det, så det fungerer fint. Børnene taler kun dansk, men frostår alt hvad jeg siger til dem.

Hvorfor er engelsk indeover hos jer?

Jeg synes, at børnene skal lære deres 'modersmål', så hvis I taler koreansk i hjemmet, så er det det de lærer. De lærer også selvfølgelig hurtigt dansk, hvis de er i instutition, men jeg synes ikke nødvendigvis, at engelsk behøver være en del af det allerede, medmindre det er et sprog I bruger til dagligt.

Jeg fungerer til dagligt på engelsk, færøsk og dansk, men har ikke tænkt mig at lære børnene engelsk før de er nødvendigt. Jeg har engelsktalende arbejde. Børn er kvikke og se skal nok komme efter det, også hvis de først bliver udsat for det som 6-8 årige (dog helst før 12).

Anmeld

13. maj 2013

Mettefpigen

Dansk og koreansk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.