Trouble skriver:
Halløj !
Jeg synes selv det er rigtig hårdt at vælge hvad vores børn skal lære.. Mig og min mand bor i øjeblikket i Danmark og jeg snakker flydende dansk, men det gør han ikke. Vi har snakket om at flytte til korea (eftersom han har familie der og snakker koreansk flydende)
Vi har boet i Danmark i 5 år og de to ældste snakker allerede.. Men de snakker mest engelsk.. Vi har så snakket om hvilke sprog der er vigtige for dem at lære, fordi vi vil gerne have de kan deres 'eget' sprog ... Det er ikke sikkert vi flytter, men om vi gør eller ej, er det vel klart en fordel for dem at lære det?
Jeg synes personligt at de skal lærer kinesisk og engelsk som udgangspunkt, eftersom det er nogle af de mest talte sprog i verden, men synes nu også dansk er en god ting at kunne..
Vil heller ikke overfuse dem med sprog og jeg ved jo godt hvis de lære for mange sprog på en gang begynder de at stamme.
Vi kører med to sprog herhjemme. Jeg taler mit modersmål og min mand taler dansk. Min mand taler ikke mit sprog, men forstår det, så det fungerer fint. Børnene taler kun dansk, men frostår alt hvad jeg siger til dem.
Hvorfor er engelsk indeover hos jer?
Jeg synes, at børnene skal lære deres 'modersmål', så hvis I taler koreansk i hjemmet, så er det det de lærer. De lærer også selvfølgelig hurtigt dansk, hvis de er i instutition, men jeg synes ikke nødvendigvis, at engelsk behøver være en del af det allerede, medmindre det er et sprog I bruger til dagligt.
Jeg fungerer til dagligt på engelsk, færøsk og dansk, men har ikke tænkt mig at lære børnene engelsk før de er nødvendigt. Jeg har engelsktalende arbejde. Børn er kvikke og se skal nok komme efter det, også hvis de først bliver udsat for det som 6-8 årige (dog helst før 12).