Eksperthjælp: Udtaler ord med g...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.302 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. maj 2013

Helle Hansen

"Udtaler ord med g..."

Hej Helle.
Jeg har en super dejlig glad for velfungerende søn på 3 år
Dog halter sproget , den sidste måneder er der så kommet godt med knald på. Han gik fra og ikke kunne sige andet end Hej, vil og kunne sige en masse ord og sige sætninger på to tre fire ord sammenhængende

Så sproget er ved at tage fat nu. Men en del af de ord han siger udtaler han med g

Fx sovs-govs
Sut-gut
Kører-gører
Sover-gover
Vi øver meget med at suge med sugerør, puste til tennisbolde, puste sæbebobbler
Men syntes ikke det hjælper på meget på de ord med g, så har du lidt råd til hvordan vi kan hjælpe bedst muligt med de g ord, så de bliver udtalt rigtigt

Helles svar

Kære Ditte,

Tak for dit spørgsmål. Det lyder rigtig godt, at der er kommet fart på din søns sprog. Det er ligeledes rigtig fint, at du har fokus på at der er ord der ikke udtales korrekt.

I forhold til at hjælpe lyde på vej, så tyder forskningen på, at mundmotorisk træning er godt, hvis barnet har mundmotoriske vanskeligheder, men hvis barnet kun har lydlige vanskeligheder, så er der ingen effekt på udviklingen af barnets lydlige formåen ved at puste og suge. Det er der tilgengæld ved at have fokus på lyde. I kan fx lege slanger og sige som en slange ssssssss.

Brug af sut kan også påvirke barnets udtale, da tungen er "fikseret" under sutten, og dermed ikke kan bevæge sig ordentligt. Så hvis din søn bruger sut, så bør i reducere brugen.

Hvis i ikke oplever en udvikling af udtalen, så vil jeg anbefale jer at søge hjælp hos en logopæd/talepædagog. Jo tidligere indsats, jo bedre.

Jeg håber du kan bruge mit svar,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.