Barselsgæster - flergangsfødende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2013

Muffinmus

Vi tog hjem efter 3 timer den her gang. Men tror først vi fik gæster dagen efter fordi vi kom hjem om aftenen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2013

Wik

Sidder samme sted som dig, jeg har termin om 6 dage, og har ikke lyst til at få gæster med det samme, fordi jeg dels har en pige på 2, og skal til eksamen om tre uger, og sidst men ikke mindst, der var alt for mange dagene efter første gang Det er fedt at vise frem, men kan mærke at jeg gerne vil have tid til at den store kan vende sig til det, især fordi nogle af bedsteforældrene synes det må være super hårdt at blive storesøster, og derfor nærmest vil adoptere hende lige efter. Jeg vil bruge alt mit overskud til den lille ny og vores ældste, plus eksamen når de små sover ikke på at varte folk op.

Jeg ved at jeg vil komme til at diskutere med min familie om det, og måske en veninde eller to, men de fleste veninder vil kunne forstå det. Jeg føder "forhåbentlig" hjemme, så det er kun dem der tager vores ældste der ved noget når det går i gang, og hun skal hjem med det samme jeg er lappet samme og se sin søster, med mindre det er midt om natten naturligvis. Men ellers fortæller jeg ikke nogen når jeg går i fødsel, og det gør min mand heller ikke. 

Min løsning er at sige det til familien, når jeg er klar i hovedet, og kan mærke på mig selv, hvem og hvor mange jeg kan håndtere. Jeg vil ikke skuffe dem nu, og sige at de ikke må komme, for det skaber bare unødige problemer, men har heller ikke lovet nogen noget overhovedet, jeg havde et kæmpe overskud lige efter første gang og havde ni gæster samme aften, men det kan jeg ikke forudsige, så ser tiden an.

Jeg synes du og din mand, skal tale om at vente med at sige noget før efter fødslen, så kan I se om I skal have de nærmeste på besøg på en gang også ro et par dage, eller hvordan I bedst overskuer det. Det er helt op til dig. Men sig nej, hvis du ikke har lyst eller overskud, det er ikke andres valg, og dårlig samvittighed prøver jeg ikke at have for det får jeg ikke noget ud af, selvom det kan være koldt. 

Anmeld

27. april 2013

Ciss

Jeg var uheldig og fik Lillebror midt under fugleinfluenzaperioden, så der var slet ikke snak om, at nogen fik lov til at komme til sygehuset. Alle måtte vente til vi var kommet hjem. Bedsteforældrerne var jo ikke så lette at holde væk, så de dukkede op så snart de fik fri fra arbejde, men de fleste andre holdt sig faktisk væk. Sikkert både pga smittefare og fordi de ikke ville forstyrre osv. Jeg var faktisk lidt skuffet, fordi jeg rigtig gerne ville have haft besøg og vist ham frem.

Men for at svare på dit spørgsmål: Vi tog ikke imod besøg, før Storesøster havde fået hilst på Lillebror, og vi selv havde fået hvilet lidt ud.

Anmeld

27. april 2013

_-Kathrine-_

Villads var hjemme hos os sammen med mormor og morfar da vi kom hjem med Laurits, de lavede aftensmad og kørte hurtigt hjem derefter, så vi kunne få ro og farmor og farfar kom kort dagen efter.
Fordi jeg fødte i starten af januar var ALLE syge, så der kom faktisk ingen den første måned for at se ham og det var egentlig lidt underligt, men folk ville jo gerne tage hensyn
Så har ikke rigtig stået i jeres situation, men synes helt bestemt at I skal sige det som det er, hvis folk ringer! Det tror jeg der er fuld forståelse for - Eller, det skal der da være forståelse for!!

Anmeld

29. april 2013

Risen

spj skriver:

Vi aftalte med familien at vi skulle ringe sammen og aftale hvornår de kunne komme, alt efter hvordan det hele gik.

Min mor kørte os hjem fra hospitalet, så hun så lillebror ret hurtigt. Min far så ham først efter 2 dage, fordi han heller ville hygge med storesøster og mormor nu de havde hende helt alene
Vi fik hende først hjem efter 2 dage og hun så derfor først lillebror der.
Jeg ville gerne været helt frisk og fået amningen godt i gang inden vi fik hende hjem igen, så vi havde overskud til hende.

Min lillebror kom forbi da vi lige var kommet hjem fordi han måtte køre os på hospitalet da det hele pludseligt gik meget stærkt. Han var lidt chokeret, så han havde lige brug for at se hvad der var kommet ud af det og få snakket.

Venner aftalte vi med at vi sendte SMS når vi var klar til besøg også kunne vi aftale hvornår de kunne komme.

Vi havde ikke så mange besøg de første dage efter storesøster var kommet hjem, for at hun kunne få ro og vende sig til det hele. Hun har taget så godt imod lillebror og vi har overhovedet ikke haft noget chalusi (staves?)

Der er 2,5 år mellem dem.

Lyder også som en god og rolig plan. Jeg er meget  i tvivl om hvorvidt jeg ønsker at få min datter hjem med det sammen, eller om man bør tage et par dage i ro til amningen. Samtidig ved jeg simpelthen ikke om jeg kan undvære hende. Jeg tænker at det måske kommer meget an på sin fødsel?- Lyder til din fødsel var rimelig dramatisk med ambulance? :O

Tak for dit svar

Anmeld

29. april 2013

Risen

Line - med 2 boblinger skriver:

Vi aftalte faktisk med folk at vi selv kom og viste lillebror frem i det omfang det var muligt.. 
Det synes jeg var en god måde at gøre det på, for så slipper man få at "smide folk ud" hvis det bliver for meget af det gode.. 
Hele vores familie bor forholdsvis tæt på.. Så vi kunne klare besøgene med lillebror i barnevognen

Vi frabedte os at folk kom på hospitalet selvom vi var der i 4 dage, min mor kom dog ind og så lillebror efter 3 dage på neonatal fordi at hun nærmest var helt i panik over ikke at kunne få fat i os.. Vi havde et ophold på neonatal pga en sammenklappet lunge.. Det var også min mor og hendes mand der havde vores "store" dreng imens vi var på sygehuset.

Nogle var ret mugne over det.. men som jeg så sagde til dem der blev fornærmede: vores barn vores regler, og lige nu har vi simpelthen brug for lidt ro...

Valgte I så ikke at skrive til folk at du havde født, eller skrev I at nu havde du født, men at I frabeder jer besøg på hospitalet osv? Eller hvordan og hvorledes?

Anmeld

29. april 2013

Risen

LOUISEHOBRO skriver:

hos os havde vi først besøg efter 3-5 dage. Vi kom hjem efter 4 timer og min svigermor var der fordi hun havde passet de store i mens, men mine forældre som bor på Sjælland kom først efter 3 dage og andre gæster kom først efter en lille uge. Det er nemlig dødhårdt at komme hjem og skulle sørge for gæster også., Alternativt må man gerne bede sine gæster om at tage et eller andet med på besøget. Når man lige har født kan man ´godt tillade sig det

Men det er svært at få sagt til familien og andre som gerne vil se den lille nye at man gerne vil vente nogle dage. det kan mange slet ikke forstå, men heldigvis er det jo jer som bestemmer

Ja, det med at gæsterne selv tager en kop the, kaffe osv er genialt - Det var folk også rigtig gode til med vores første barn. Jeg regner med nogle hårde reaktioner hvis vi ikke lader folk komme med det samme - og det er bare rigtig træls at skulle konflikte med folk ovenpå en fødsel hvor er i forvejen er helt følelseladet.. 

Anmeld

29. april 2013

Risen

Tanja. skriver:

Jeg skulle blive, både pga den lange vandafgang, men os fordi jeg ønskede hjælp til amningen så der kom de fleste og resten(på nær et par) var søde og vente en uges tid så vi fik ro

Var det godt eller skidt søde?

Anmeld

29. april 2013

Risen

Wik skriver:

Sidder samme sted som dig, jeg har termin om 6 dage, og har ikke lyst til at få gæster med det samme, fordi jeg dels har en pige på 2, og skal til eksamen om tre uger, og sidst men ikke mindst, der var alt for mange dagene efter første gang Det er fedt at vise frem, men kan mærke at jeg gerne vil have tid til at den store kan vende sig til det, især fordi nogle af bedsteforældrene synes det må være super hårdt at blive storesøster, og derfor nærmest vil adoptere hende lige efter. Jeg vil bruge alt mit overskud til den lille ny og vores ældste, plus eksamen når de små sover ikke på at varte folk op.

Jeg ved at jeg vil komme til at diskutere med min familie om det, og måske en veninde eller to, men de fleste veninder vil kunne forstå det. Jeg føder "forhåbentlig" hjemme, så det er kun dem der tager vores ældste der ved noget når det går i gang, og hun skal hjem med det samme jeg er lappet samme og se sin søster, med mindre det er midt om natten naturligvis. Men ellers fortæller jeg ikke nogen når jeg går i fødsel, og det gør min mand heller ikke. 

Min løsning er at sige det til familien, når jeg er klar i hovedet, og kan mærke på mig selv, hvem og hvor mange jeg kan håndtere. Jeg vil ikke skuffe dem nu, og sige at de ikke må komme, for det skaber bare unødige problemer, men har heller ikke lovet nogen noget overhovedet, jeg havde et kæmpe overskud lige efter første gang og havde ni gæster samme aften, men det kan jeg ikke forudsige, så ser tiden an.

Jeg synes du og din mand, skal tale om at vente med at sige noget før efter fødslen, så kan I se om I skal have de nærmeste på besøg på en gang også ro et par dage, eller hvordan I bedst overskuer det. Det er helt op til dig. Men sig nej, hvis du ikke har lyst eller overskud, det er ikke andres valg, og dårlig samvittighed prøver jeg ikke at have for det får jeg ikke noget ud af, selvom det kan være koldt. 

Ih hvor kan jeg følge dig. Jeg sidder også med eksamener helt op til hoved - både nu og her inden fødslen og efterfølgende. - Det er bare benhårdt! 

Jeg regner også med at skulle tage en konflikt eller to, hvis jeg vælger ikke at lade folk komme det første stykke tid - men jeg synes også det er svært at spå om. For mig kommer det virkelig an på min fødsels gang, og hvordan mit overskud er, og hvordan storesøster tager det faktum at skulle dele om tid og opmærksomhed. 

Anmeld

29. april 2013

Mum33

Min søn blev født kl 4.00 om morgnen. Vi tog fra hospitalet kl 7.00 og var hjemme lidt i otte. Min søster havde sovet hos os og afleveret den store i børnehave og så havde de lavet morgenmad til vi kom hjem. Der kom det ene hold forældre også. De tog hjem efter en time ca og så havde vi resten af formiddagen, før manden hentede den store. Det andet hold forældre kom med aftensmaden samme aften  Vennepar ventede til weekenden, så det var den store der kunne vise sin lillebror frem 

Det fungerede super godt. Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.