Ufattelig kræsen pige!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2013

2721

Puha, det lyder ikke sjovt
Jeg tror i er kørt fast og det bliver en svær adfærd at bryde.
Jeg ville stoppe med at fokusere på det. Simpelthen fjerne fokus fra mad "problemet".
Og så ville jeg nok stoppe med at lave sær kost.
Jeg ville starte ud med altid at lave 1 af de ting hun kan lide og så resten af måltidet, så består af andre ting.
Fx kylling med en pasta salat ved siden af eller pomfritter med bøf eller lign.
Alm kartofler med fx frikadeller og bearnaisesovs's til.
Spiser hun intet, jamen så er det sådan.
Jo mere fokus der er på problemet jo mere fylder det hos hende og jer og jo svære kan det være at komme videre derfra.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2013

Moma

Forresten når jeg skriver, at du skal stille noget på bordet, som hun godt kan lide, så mener jeg noget nemt. F.eks. rugbrød og noget pålæg, som hun så selv han smøre. Det er ikke meningen, du skal stå og lave flere retter.

Anmeld

27. april 2013

Anonym trådstarter

Moma skriver:

Prøv at google Ulla Lebahn. Hun arbejder med "kræsne" børn.

Det man skal huske på, det er, at det ikke handler om at være kræsen. Men om noget andet. Der kan være mange ting, der spiller ind. Det handler om kontrol, og det at børnene kan sige fra, fordi der (måske) foregår nogle andre ting, de ikke selv kan styre/kontrollere.

Et af rådene er, at der ikke skal kommenteres/snakkes om mad OVERHOVEDET, mens man spiser. I voksne bestemmer, hvad der kommer på bordet og papdatteren bestemme, hvad hun spiser. I kan lave det mad I nu synes, I vil have og så stil et alternativ på bordet til papdatteren - uden kommentarer, så sidder I alle sammen og spiser stille og roligt - igen uden at snakke om mad overhovedet - men om alt muligt andet. Det der er pointen er, at alt det nøden/lokken/pressen skal gemmes væk, og det med at det er noget særligt at spise, det skal gøres til en ganske almindelig ting man gør ligesom at børste tænder og tage tøj på. Der skal ikke noget opmærksomhed omkring det at spise. Det kan børnene mærke og kan være en af grundene til, at der bliver reageret.

I know how you feel - Vi har også en meget "kræsen" pige på lige knap 9, der spiser nogle andre ting, end din papdatter - men i hvert fald har max 10-20 fødeemner, hun vil spise. Vi bruger dette råd derhjemme, hun spiser ikke flere ting, men vi slapper af omkring det, og jeg har accepteret, at det er okay, og at hun nok engang får lyst til at smage på noget mere mad.

Sorry for det rodede indlæg - men du fik lige trykket på en knap 

Synes vi har prøvet Men der er nok ikke andet for end at ignorere hendes madvaner -eller mangel på samme..

Det er bare frustrende, især fordi min kæreste og jeg ikke er kræsne, og gerne vil prøve alt muligt nyt.. Det må så begrænses til når vi ikke har hende..

Anmeld

27. april 2013

Anonym trådstarter

2721 skriver:

Puha, det lyder ikke sjovt
Jeg tror i er kørt fast og det bliver en svær adfærd at bryde.
Jeg ville stoppe med at fokusere på det. Simpelthen fjerne fokus fra mad "problemet".
Og så ville jeg nok stoppe med at lave sær kost.
Jeg ville starte ud med altid at lave 1 af de ting hun kan lide og så resten af måltidet, så består af andre ting.
Fx kylling med en pasta salat ved siden af eller pomfritter med bøf eller lign.
Alm kartofler med fx frikadeller og bearnaisesovs's til.
Spiser hun intet, jamen så er det sådan.
Jo mere fokus der er på problemet jo mere fylder det hos hende og jer og jo svære kan det være at komme videre derfra.

Vi laver ikke noget sæligt til hende kun.. Der bliver serveret en ret.. Og så må hun spise, eller lade være.. Men tror vi prøver at integrere de ting hun gerne vil have, samme med noget andet mere ''almindeligt'' aftensmad, som du foreslår Og så ignorere hende når hun spiser, og når hun ikke spiser

Anmeld

27. april 2013

Anonym trådstarter

Moma skriver:

Forresten når jeg skriver, at du skal stille noget på bordet, som hun godt kan lide, så mener jeg noget nemt. F.eks. rugbrød og noget pålæg, som hun så selv han smøre. Det er ikke meningen, du skal stå og lave flere retter.

Det var også en mulighed, det vil vi bestemt overveje, tak for dine råd

Anmeld

27. april 2013

2babygirls

Anonym skriver:

Min pap datter er SÅ kræsen.. Hun kan INTET li!
Jeg aner snart ikke hvad jeg skal gøre Hun spiser Mac d - Pommesfrits - ris - kylling - bearnaise sovs... Thats about it!

Synes jeg har prøvet ALT.. Hun må vælge aftensmad - så kan hun alligevel ikke li det... Hun hjælper til - hun kan stadig ikke li det..

Og hvis hun ENDELIG kan li noget, så spiser hun næsten ingen ting

Hvad gør i andre med kræsne børn??

(Hun bliver for resten 9 snart)

Jeg ville sige bare ærgeligt. Lev som i plejer og så må hun spise hvis hun blir sulten.

Jeg var selv møg kræsen som lille og tyggede i evigheder på maden fordi jeg ikke kunne få det ned. Men jeg har da lært at spise meget varieret nu hvor jeg er voksen.

Anmeld

27. april 2013

2721

Anonym skriver:

Vi laver ikke noget sæligt til hende kun.. Der bliver serveret en ret.. Og så må hun spise, eller lade være.. Men tror vi prøver at integrere de ting hun gerne vil have, samme med noget andet mere ''almindeligt'' aftensmad, som du foreslår Og så ignorere hende når hun spiser, og når hun ikke spiser

Det synes jeg lyder som en god ide.
Jeg har selv haft spise problemer som barn og det udviklede sig til en svær spiseforstyrrelse. Min far kunne slet ikke acceptere at jeg havde det svært med mad sm barn og kommenterede altid på det og tog ingen hensyn. Hvilket blot gjorde det endnu svære for mig. Jeg er enig i at det som en anden nævner netop også handler om at det er noget håndgribeligt som man kan kontroller. Jeg er sikker på at hvis hun får ro til at komme igennem denne her fase skal det nok blive bedre
Jeg tror hun har brug for at føle sig hørt uden at hun bliver føjet (iform af sær måltider, men hørt i forhold til at i netop også tager lidt af det hun er tryg ved med ved bordet)

Anmeld

27. april 2013

B&J

Anonym skriver:

Tjo kan nok godt få hende til at spise pita..

Nej hun går ikke i SFO.

Har prøvet at hun skal hjælpe med aftensmad og det hjælper ikke en fis.. Heller ikke selvom det er pommesfrits..

Hun er en drenge pige, så hun er mere til crossere, biler osv.. Men hun er ret kvik, så tvivler lidt på at hun hopper på den

Ja det er møg træls..

den hopper vores dreng heller ikke på han er dog ikke kræsen men er meget langsom ved alt der hedder mad men håber det kommer med tiden

jaa så er det ikke nemt når hun ikke ser de andre børn spise alle de mærkelige ting ...

hvad med hjemmelavet pizza vil hun heller ikke det??? der kan man jo også lave den rimelig sund

hvad med mad på spyd???

Anmeld

27. april 2013

Chris86

En ting der er MEGET irriterende når man er kræsen (er selv mega kræsen) er, når folk kommenterer det, laver ekstra mad til en og lign..
Når man er i byen og folk ved siden af kommenterer på det man spiser og ikke spiser-gør at man faktisk slet ik orker kæmpe med at få bare ldt ned... Man føler sig begloet!

Sådan har jeg det selv i hvert fald

Anmeld

27. april 2013

Diana2013

Anonym skriver:

Lege det ind?
Tror ikke rigtigt hun hopper på den.. Hun er jo ni, og hjernen fejler bestemt ikke noget

Derfor kan man vel godt lege det ind. Smags prøvning med bind for øjenene, hvor du evt kunne starte med at hun gav dig smagsprøver fra køleskabet og så omvendt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.