Bordskik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

822 visninger
15 svar
0 synes godt om
29. juni 2009

Tynen

Er det kun herhjemme det er ragnarok når vi skal spise aftensmad?

Vi kan slet ikke få Stella til at sidde stille og spise (Eller bare spise i det hele taget)
Hun karter op og ned af stolene og farer rundt i lokalet og hverken 10 vilde heste, hendes mor og far, pædagogisk sans eller verbale hævninger af stemmen kan få hende til at blive og spise - ARGH!!
Ved sgu snart ikke hvad vi skal gøre ved hende..

Det ender altid med hysterisk drama og en unge der ligger og skriger i arrigskab på gulvet hvis vi virkelig holder fast i at hun skal blive siddende.. og så får hun jo heller ikke noget at spise alligevel..
Synes det er en knap så win-win-situation så,,

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2009

Siber

nej det er ikke kun hjemme ved jer.

men reglen er her hjemme, at har man først sagt tak for mad, og rejser sig, så kan man ikke komme tilbage og spise mad. Tak for mad er tak for mad!

Lige pt spiser Johanna intet (hun er syg og det er mega varmt) men jeg sater på at er hun sulten så spiser hun. jeg tvinger ikke mad i mine tøser. Jeg siger de skal smage eller to hapser mere så må du sige tak for mad, og i den dur.

Men sidder man ikke ved bordet, så er der intet mad

Knus Siber, der har droppet at man skal blive siddende indtil alle er færdig, og nogen gange forsøger vi med, når alma er færdig eller når Johanna er færdig, så må du rejse dig.

Knus Siber, der næsten har opgivet at lave aftensmad, det bliver alligevel ikke spist!

Anmeld

29. juni 2009

Kaufie

Bordskik.... hvad er det???

Det er ihvert fald ikke noget vi har kunnet praktisere med William endnu.

Han gider kun at sidde lige så land tid (læs: kort tid) det tager ham at spise den mad han synes han behøver - så siger han "takker mad" (jo, han er en høflig uopdragen dreng) og kravler ned og leger. Herefter spiser Claus og jeg videre sammen - og nægter at lege eller på anden vis give W opmærksomhed før vi er færdige. Hvis han henvender sig til os byder vi ham en plads ved bordet - så vil vi snakke med ham - men vi vil ikke lege. Det er så IKKE-praktiserbart når der er gæster - for så skruer den lille dreng charmen på

Men hvis de små ikke gider spise mere - så lad dem dog løbe - så får I også lidt 1-on-1 tid....

Anmeld

29. juni 2009

Anja

Kaufie skriver:

Bordskik.... hvad er det???

Det er ihvert fald ikke noget vi har kunnet praktisere med William endnu.

Han gider kun at sidde lige så land tid (læs: kort tid) det tager ham at spise den mad han synes han behøver - så siger han "takker mad" (jo, han er en høflig uopdragen dreng) og kravler ned og leger. Herefter spiser Claus og jeg videre sammen - og nægter at lege eller på anden vis give W opmærksomhed før vi er færdige. Hvis han henvender sig til os byder vi ham en plads ved bordet - så vil vi snakke med ham - men vi vil ikke lege. Det er så IKKE-praktiserbart når der er gæster - for så skruer den lille dreng charmen på

Men hvis de små ikke gider spise mere - så lad dem dog løbe - så får I også lidt 1-on-1 tid....

Sådan gør vi også .....

Anmeld

29. juni 2009

..

Vi prøver... Vi har fra begyndelsen af der hvor Smilla begyndte at spise mad insisteret på at hun skal sidde pænt ved bordet når vi spiser, det er noget vi går ret meget op i for vi kan rigtigt godt lide at komme ud at spise og der SKAL hun sidde pænt. Kan sagtens huske dengang jeg ikke selv havde børn hvor træls det var når man gerne vil sidde og hygge sig og børn suser rundt i restauranten.

Vi har da nogen kampe, hun vil meget gerne dreje sig rundt på stolen så hun kan se hundene og hun er ikke altid lige tålmodig. Men det skal siges at hun som regel sidder pænt og bliver siddende til vi har spist hvor hun så siger tak for mad..

Anmeld

29. juni 2009

Lise

Lige præcis det at spise ved bordet er en af de ting Simon er super dygtig til.

Når han får den mindste ide om at vi skal spise løber han mod bordet mens han råber maaaaaaaaaaad!!!  Og så spiser han når der bliver serveret - for det meste pænt med gaffel - og skåler med sine forældre. Når han er mæt siger han "ik' mer", og så får han lov at rende... det er yderst sjældent han kommer tilbage og vil have mere. Men gør han, så er det ok! Ellers så leger han bare..............

Anmeld

29. juni 2009

Tynen

Årh, hvor er jeg dog glad for at læse at det ikke kun er mig der har en unge uden bordskik!

Understreger lige at jeg ikke tvinger hende til at spise. Tror selv på at hun nok skal spise hvis hun er sulten
Men kors hvor er det da nitte at lave mad når man ved at hun i 8 ud af 10 tilfælde ikke vil spise eller smage på det.

Når hun så forlader bordet tager vi IKKE del i den leg hun tror der skal foregå, men forklarer hende at mor og far spiser (Og fristes til at råwe: Og du skulle tage at prøve det!!) men at hun gerne må komme og spise sammen med os - Ikke at det virker.

Utroligt nok så har vi faktisk en vildt god one-on-one tid når vi spiser (Altså Stig og jeg), for Stella ved godt at hendes forældre er kedelige når de konverserer og forlanger derfor ikke vores opmærksomhed særlig meget

Skulle bare lige høre om det så helt skidt ud for barnet..
Man vil jo såååå gerne have et opdragent barn

Anmeld

29. juni 2009

Grynt

Bordskik hvád er det????? Freja sviner som et ..ja svin. Rejser sig i stolen og hugger mad fra sin far og hvis han prøver på at sige "nej" til hende får han lige én med gaflen. Hun prutter og bøvser i et væk samtidig med at hun stolt viser sin far hvad hun har i munden når den er mest fyldt og gennem tygget.

Gud fri mig vel Det er ellers lykkes mig at opdrage 3 andre til at have bordskik men Freja...hende har jeg sgu snart opgivet

Grynt og Freja, absolut miss gnatgøje

Anmeld

29. juni 2009

Lene76

Grynt/Tina skriver:

Bordskik hvád er det????? Freja sviner som et ..ja svin. Rejser sig i stolen og hugger mad fra sin far og hvis han prøver på at sige "nej" til hende får han lige én med gaflen. Hun prutter og bøvser i et væk samtidig med at hun stolt viser sin far hvad hun har i munden når den er mest fyldt og gennem tygget.

Gud fri mig vel Det er ellers lykkes mig at opdrage 3 andre til at have bordskik men Freja...hende har jeg sgu snart opgivet

Grynt og Freja, absolut miss gnatgøje

hehe.... jeg kan satdigvæk huske den mega bøvs hun slog engang i babybio hehe tror hun får et arb på havnen hehe (ik på en flise) men med de bøvser  hehe

kender iøvrigt kun problemet alt for godt med den såkaldte bordskik, har droppet den med at sidde til alle har spist færdig dog er den gældende med dpungerne.....Viktor spiser dog ok pænt i perioder

Anmeld

29. juni 2009

ka li ja

altså jeg ved ikke om man kan kalde det bordskik, men hjemme ved os sidder vi sammen og spiser, og når man har sagt tak for mad, og har spurgt om man må gå fra bordet. så er der inegn vej tilbage så er det slut med at spise, og man får ikke noget igen senere... strengt, men sådan er det. jeg syntes nu det går fint nok..
men kender bestemt godt det med at de ikke gider sidde stille og spise, og nogle gange står de også oppe på stolene og spiser.. men de er ved bordet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.