Jeg skriver herinde, fordi jeg har brug for at dele min historie, og måske høre fra nogen, som har oplevet noget lignende…
For 5 måned siden fik min kæreste og jeg den dejligste nyhed. Vi skulle være forældre til august! Vi havde prøvet at blive gravide, og var derfor meget lykkelige! 12. ugers skanningen gik fint, og alt så ud som det skulle. Da det er min første graviditet, har jeg haft meget uro i kroppen, og har været meget forbeholden overfor, at det kunne gå galt. Men efter 12.ugers skanningen slappede jeg lidt mere af - har dog hele tiden haft en bange anelse om, at noget ikke var helt godt. Til MDskanningen blev mine bange anelser bekræftet.. Barnet var meget sygt, og havde ca. 5mm væskeophobning i hele kroppen. Vi fik besked på, at forvente det værste og håbe på det bedste. Vi var/er frygtelig kede af det, og stod helt uforstående overfor det. Jeg har levet rigtig sundt, dyrket motion og i det hele taget passet rigtig godt på mig selv og vores lille guldklump. Vi blev sendt hjem med den besked, at vi skulle se tiden an, og komme tilbage en uge efter. Desværre viste den næste skanning, at det kun var blevet værre. Barnet havde nu ca. 1cm væske liggende under huden, organer og hjerne, og havde ingen chancer for at overleve. Fredag d. 19. Juni blev jeg derfor indlagt og fødslen blev sat i gang. Om eftermiddagen fødte jeg en helt fin og færdig lille dreng, som kun manglede at vokse sig stor og stærk. Vi kunne ikke se, at der var noget galt med ham, men jordemoderen og lægerne sagde, at de godt kunne se, at han var meget syg. Han levede i nogle minutter efter han kom ud, og åndede ud i sin mors arme. Det var en hård, men også meget rørende oplevelse! Situationen taget i betragtning, synes jeg, vi er kommet igennem det på en rigtig fin måde. Da det er første gang jeg er gravid, var alt meget nyt for både min kæreste og jeg. Jeg var skrækslagen over at skulle føde det lille menneske! Men vores jordemoder gjorde, at en meget ubehagelig og svær situation, blev gjort til en fin oplevelse, og gav os en god afslutning. Vi fik sagt farvel, og ført det til dørs på den bedst mulige måde. Det er jeg så taknemlig for!
Nu sidder jeg så tilbage med en sær og tom følelse.. Vi ved endnu ikke hvad der var galt med vores lille dreng. Jeg har ikke haft nogen infektion, det er ikke en kromosomfejl eller en misdannelse.. Fosteret er sendt til obduktion, og vi skulle få svar om 6-8 uger, så nu er der bare tilbage at vente. Jeg er så bange for, at min kæreste og jeg simpelthen ikke ’passer’ sammen, og derfor ikke kan få børn sammen.. Og jeg frygter også, at de ikke finder ud af hvad der er galt, for hvad hvis det nu sker igen? Jeg skriver herinde, for at høre, om der er andre der har oplevet noget lign. Hvordan kom i igennem det, og har i fået børn efterfølgende? Lige nu føler jeg, at det eneste der vil hjælpe er, at prøve igen så hurtigt som muligt! Hvor lang tid gik der før i prøvede igen? Er der nogen der har erfaring med at bruge de psykologtimer man kan få tildelt efterfølgende?
Det var rigtig mange spørgsmål. Jeg håber der er nogen derude der har oplevet noget lign, og som vil dele sin historie med mig…
Kh/AS