Hjælp til burger-bøffer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2009

Johnny

Hejsa.
Sådan laver du den bedste hakkebøf:
  • Fars:
  • Bred farsen ud i et tyndt lag og krydr med salt og groftkværnet peber. (Skal den krydres yderligere, så gør det når den er brunet af og du har skruet ned for varmen, for branket peber smager.... hmmm. branket.:-)
  • Fold farsen sammen og gentag.
  • Saml farsen mellem fingrene så den hænger sammen. - Lad være at ælte den sammen. Du laver bøf og ikke boller. Æltet okse fars bliver som gummi. (Herregårdsbøf i bistro termer. :-)
  • Når du skal forme bøfferne så brug et aluminiums grydelåg som underlag for at undgå at bøfferne hænger fast.
  • Har du ikke Kløverblad gryder, så slå et smut omkring den lokale genbrugsbiks og køb et aluminiumslåg for en flad femmer.
  • Er du heldig står bøfformeren også her, men ellers kan de findes til priser fra 40kr og opefter.
  • Husk at bøffer kryber lidt i diameter når du køber bøfformer, så hvis der står to størrelser kan du roligt købe den store.
Smagsvarianter:

1. Rør en spsk cremefraice med et fed knust hvidløg og bland det i farsen. Det gør bøffen saftigere og smager suverænt.

2. Synes du en hakkebøf er det mest kedelige restemad der findes, så prøv at lægge den på et stykke alufolie og hælde en spsk chili eller barbeque -sauce over den. (Et par skiver peberfrugt, løg eller andet godt gør sig også godt her) Pak den ind i folien så saften ikke kan løbe fra og lad den hygge sig i ovnen ca 20min ved 180 grader.

Velbekomme...

Johnny

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2009

Pia.

Johnny skriver:

Hejsa.
Sådan laver du den bedste hakkebøf:
  • Fars:
  • Bred farsen ud i et tyndt lag og krydr med salt og groftkværnet peber. (Skal den krydres yderligere, så gør det når den er brunet af og du har skruet ned for varmen, for branket peber smager.... hmmm. branket.:-)
  • Fold farsen sammen og gentag.
  • Saml farsen mellem fingrene så den hænger sammen. - Lad være at ælte den sammen. Du laver bøf og ikke boller. Æltet okse fars bliver som gummi. (Herregårdsbøf i bistro termer. :-)
  • Når du skal forme bøfferne så brug et aluminiums grydelåg som underlag for at undgå at bøfferne hænger fast.
  • Har du ikke Kløverblad gryder, så slå et smut omkring den lokale genbrugsbiks og køb et aluminiumslåg for en flad femmer.
  • Er du heldig står bøfformeren også her, men ellers kan de findes til priser fra 40kr og opefter.
  • Husk at bøffer kryber lidt i diameter når du køber bøfformer, så hvis der står to størrelser kan du roligt købe den store.
Smagsvarianter:

1. Rør en spsk cremefraice med et fed knust hvidløg og bland det i farsen. Det gør bøffen saftigere og smager suverænt.

2. Synes du en hakkebøf er det mest kedelige restemad der findes, så prøv at lægge den på et stykke alufolie og hælde en spsk chili eller barbeque -sauce over den. (Et par skiver peberfrugt, løg eller andet godt gør sig også godt her) Pak den ind i folien så saften ikke kan løbe fra og lad den hygge sig i ovnen ca 20min ved 180 grader.

Velbekomme...

Johnny

Jeg siger i hvert fald tak for tippet, det lød rigtig lækkert det sidste...

Er du kok - du skriver som en kok ville skrive det ned...

Anmeld

18. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
For mig, er burgerbøffer flade bøffer, der forbliver flade, når man steger dem. Så jeg laver dem sådan her:

Magert oksekød, rører jeg med 1 æg, salt, peper og aromat. Det rører jeg så det bliver sejt.

Så former jeg bøfferne nogenlunde store og flade på spækbrættet.

Når jeg steger dem, giver jeg dem lige et øjeblik på den ene side, så paletten ikke sidder fast. Så vender jeg dem og maser dem ud på panden. Derfor kan der kun ca være 3 af gangen på panden.

Så forbliver de store og flade og smager helt vildt godt. ) Jeg holder dem varme i ovnen... Indtil alle sammen er stegt.

Men det er altså min version. Den er et sikkert HIT, i vores burgere...

Og NÅR vi så laver burgere, er det med hele balladen:

Guarkemole, baby-salat, lækre tomater, 'burgerløg' (tradition - vi altid har lavet en slags kogte, bløde løg), bernaise osv... TOTAAAAAAALT NAM NAM

Anmeld

18. august 2009

Johnny

Pia. skriver:

Jeg siger i hvert fald tak for tippet, det lød rigtig lækkert det sidste...

Er du kok - du skriver som en kok ville skrive det ned...

Nej, jeg er slagter. :O)

Anmeld

18. august 2009

Pia.

Johnny skriver:

Nej, jeg er slagter. :O)

Bedre sent end aldrig - Tak for svar...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.