Min første strækvikle - hjemmesyet :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2009

Bom

Hvor har du fundet opskriften til den??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2009

__

Mini-Terp skriver:

Hvor har du fundet opskriften til den??

Har ikke brugt mønster.

Klippede et rektangel på 4,5 meter x 63 cm og smallede de sidste 1,5 meter ind i hver ende (til 15 cm) og rundede enderne, så det var nemt at smide igennem overlockeren,

Lommen er lavet af et kvadrat, som er rundet i bunden. Løbegangen er lavet ved at klippe 2 stk. 6 cm. strimler i lommens bredde. I den ene har jeg syet 1 knaphul i hver ende, og så er de syet sammen og vendt og syet sammen og syet og på det store stykke. Hele herligheden er syet midt på viklen (alle 4 sider syet til) og så har jeg trukket anoraksnore igennem over og under åbningen og en snorestopper i hver ende,

Snorene kan bruges til at stramme viklen ind om barnet og ellers kan vrangen vendes ud af lommen og så kan den bruges til at opbevare viklen i.

KH
Zenia

Anmeld

18. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Ja, som nyopdaget slyng-o-man finder man hurtigt ud af, at man mangler en strækvikle, og så måtte overlockeren da lige indvies til det formål:

Den er 4,5 m. lang og 63 cm. bred og syet i koksgrå interlock med sorte syninger. Foran sidder en lomme, som udover at kunne bruges til en ekstra ble eller lign. også kan bruges til at opbevare viklen i, hvis man vender vrangen ud på den. Øverst sidder en løbegang med anoraksnor, som kan stramme viklen lidt tættere om barnet, udover selvfølgelig at lukke lommen/opbevaringsposen. (Skal dog lige have skiftet snorestopperne ud med sorte, men havde kun hvide i skuffen).

Kan man få opskriften?   altså du har jo skrevet det, men jeg forstår det ikke Har du taget billeder undervejs? Eller har du en tegning?

Jeg vil ha den 

Anmeld

19. juli 2009

__

Hej Zafir,

Jeg har desværre ikke noget mønster og tog heller ikke billeder undervejs, men kan prøve med en bedre forklaring.

1) køb, vask og tør 5 meter interlock eller andet kraftigt bomuldsjersey (single jersey er for tyndt). Hvis du som jeg kun er 160, er det nok med 4,5 meter vikle (og så er der 50 cm. i overskud, hvis du vil have lomm epå). Find evt. en at dele med, for du skal jo kun bruge halvdelen af bredden. Eller sy to vikler

2) Del stoffet i 2 stykker a 70 cm. bredde. Læg det ene stykke væk.

3) Fold stoffet på den lange led (så bliver det 70 x 250 cm) og bagefter på den korte led, så det bliver 35 cm i bredden, så har nu 4 lag stof, hvor alle 4 hjørner er samlet et sted!

4) Nu skal stoffet smalles til i enderne. Mål ca. 150 cm. ind fra hjørnerne på den lange led og mål 30 cm. ind på den korte led. Marker målene med et par nåle. Klip stoffet skråt fra nål til nål. Der hvor viklen nu er 10 cm. smal, runder jeg enderne, så det er nemt lige at smide gennem overlockeren.

... hvis du synes det bliver for tykt at klippe gennem 4 lag stof, så nøjes med at folde på langs, og gentag processen i begge ender.

5) Overlock kanten hele vejen rundt.

... Hvis du ikke har nogen overlocker, tror jeg det vil blive pænest at lave et ombuk hele vejen rundt, men dertil er interlocken nok lige kraftig nok... En bred zig-zag måske?

Nu er viklen i princippet færdig, men du kan sætte en lomme på foran, som både kan fungere som opbevaring og hjælpe med at stramme viklen ind, hvis du sætter en løbegang i. (Jeg har syet en med og en uden lomme og kan bedst lide den uden).

6) Hvis du vælger ikke at sætte lomme på, vil jeg foreslå at du finder midten af viklen og enten syr et lille mærke fast, laver en pyntestikning tværs over bredden eller lign. så det er nemt at finde midten, når du skal til at binde.

Pøj pøj med det. Og hvis min vejledning mest er en vildledning, så sig til, så laver jeg lige nogle små tegninger til forklaringen.

Knus
Zenia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.