Eksperthjælp: Stammen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.123 visninger
0 svar
1 synes godt om
27. marts 2013

Helle Hansen

"Stammen"

Hej Helle.
Jeg har en dreng Lucas på 3, 4 om 3 mdr.. Han snakkede sent især i børnehaven, han er en stille genert dreng som ikke er meget for at svare hvis fremmed spørger om nået.
Jeg hørte hans stammen tidligt, men så gik det væk igen. Nu kommer stammen i perioder, hvis der sker nået nyt. Stoppede med ble, ny stue i børnehaven osv. Perioderne varer normalt ca. 3 uger hvor det bliver værre og værre. Tilsidst kan han set ikke sige nået uden at stamme, så går det stille og roligt væk igen og så snakker han normalt kun med meget lidt stammen.
Han er lige startet til talepædagog men det er som sådan ikke pga. Stammen men mere fordi han ikke sagde nået i børnehaven og har problemer med enkelte udtalelser.
Vi mener hans sammen hænger meget sammen med hans selvtillid, han stammer pt, der startede det på skiferien. Han elskede at stå på ski men var utryg ved at være alene på skiskole og skiliftene.
Kan stammen skyldes han dårlige selvtillid og kan den blive være når han er utryg.
Vi har læst at man skal henvises til en logopæd eller vil du anbefale at man kontakter en privat?
Vi har stammen i min familie.
Vi er meget usikker på hvad vi skal gøre for at hjælpe luas, og jeg syntes det er mærkelig at det svinger så meget hans stammen og det er det samme mønster hver gang. Er det normalt?

Jeg er meget i tvivl og ked af det på Lucas vegne.

Hilsen Pia

Helles svar

Kære Pia,

Tak for din mail. Du har lavet en fin beskrivelse af, hvordan Lucas stammen kommer og går. Det ses ofte hos børn, der stammer, at stammen kommer og går i perioder. Du beskriver også fint jeres observationer af, at stammen kommer, når der sker noget nyt. Det ses også ofte hos børn der stammer. På samme måde ser man tit at børn kan stamme mere, når de bliver påvirket følelsesmæssigt, og det er både vrede OG glæde, og det behøver ikke være relateret til dårligt selvtillid!

Hvis i allerede er henvist til en logopæd, så undrer det mig, at hun ikke har talt med jer om hans stammen. Jeg mener det er vigtigt, at i som forældre får information om stammen, og hvad i kan gøre som forældre for at skabe et hensigstmæssigt sprogligt miljø for Lucas. Ved at tale med en logopæd, kan i få svar på mange af jeres spørgsmål og få hjælp til hvad i kan gøre helt konkret for at hjælpe Lucas. På sammen måde bør børnehaven få information om stammen, og hvad der kan gøres i børnehaven for at hjælpe Lucas.

Først og fremmest er det vigtigt, at Lucas oplever, at det er ok at stamme, og at han bevarer lysten til at tale.

Nogle generelle retningslinier for at skabe et hensigtsmæssigt miljø for børn der stammer er:
-at nedsætte eget taletempo
-at tale i enkle sætninger (det kan nedsætte de sproglig krav til hvilket sprog barnet selv producerer)
-at bevare en normal øjenkontakt -også når barnet stammer (hvis man kigger væk, kan barnet opleve at det "gør noget forkert")
-tale efter tur (så skal man ikke kæmpe om at få sagt det man vil, men får tid til at få sagt det man vil)
-giv barnet tid til at få sagt det han vil.

Jeg vil opfordre dig til at tage kontakt til Lucas logopæd, og informere hende om hans stammen, og giv udtryk for dine bekymringer. Hun bør tage hånd om dine bekymringer og hans stammen. Hvis logopæden mener hun ikke kan hjælpe dig, vil jeg opfordre dig til at kontakte mig igen

De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.