Specielle forudsætninger/ Specielle interesser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.656 visninger
16 svar
0 synes godt om
25. juni 2009

Mor.sander

Tænkte på om hvordan det er med jeres dejlige unger...

Min Simon mistænktes jo for at have ADHD og noget autisme..
Han autiske træk er blevet tydliger med aldren... Men han har nu altid skildt sig ud for mængten.

Ved at mange ADHDer og autister, kan have nogle specielle forudsætninger... Noget de bare er kanon gode til...  Simon er helt sikkert matematisk begavet... Han er 6½ og og dividere i hoved uden problemer, han er meget viden begærlig især hva angår tempelridderne og det gamle Egypten....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2009

ekzunz

Mor.sander skriver:

Tænkte på om hvordan det er med jeres dejlige unger...

Min Simon mistænktes jo for at have ADHD og noget autisme..
Han autiske træk er blevet tydliger med aldren... Men han har nu altid skildt sig ud for mængten.

Ved at mange ADHDer og autister, kan have nogle specielle forudsætninger... Noget de bare er kanon gode til...  Simon er helt sikkert matematisk begavet... Han er 6½ og og dividere i hoved uden problemer, han er meget viden begærlig især hva angår tempelridderne og det gamle Egypten....

Vi har Kim på 16 som er autist, men han har ingen specielle forudsætninger - udover selvfølgelig at være jordens gladeste dreng

Han interesserer sig ikke rigtigt for noget udover tegnefilm og svømning.

Fx. mht. matematik, så tæller han fingre når han skal plusse med mere end 3 eller 4.
Men vi fik i tidernes morgen at vide at han aldrig ville lære at læse eller skrive, så for os er det jo en stor bedrift at han har dansk på 3. kl. niveau, skriver de flotteste sirlige bogstaver og har engelsk i skolen.....Så for os er han nået rigtigt langt.

Anmeld

27. juni 2009

Mor.sander

Znuzke skriver:

Vi har Kim på 16 som er autist, men han har ingen specielle forudsætninger - udover selvfølgelig at være jordens gladeste dreng

Han interesserer sig ikke rigtigt for noget udover tegnefilm og svømning.

Fx. mht. matematik, så tæller han fingre når han skal plusse med mere end 3 eller 4.
Men vi fik i tidernes morgen at vide at han aldrig ville lære at læse eller skrive, så for os er det jo en stor bedrift at han har dansk på 3. kl. niveau, skriver de flotteste sirlige bogstaver og har engelsk i skolen.....Så for os er han nået rigtigt langt.

Med de ting længerne forudså forstår jeg udemærket at der stolte... Dejligt at han har overrasket  Der er bare ikke noget bedre en at blive postitivt overresket...

Anmeld

27. juni 2009

Bastian

Min søn er 5 1/2 og har infantil autisme. Han har interesseret sig i bogstaver stort set fra den dag han fyldte 2. Bogstaverede sig igennem ordet "damestrømper" i Netto, da han var lidt over 2 og kunne alfabetet før han startede i børnehave. Den interesse har han stadig og er stadig langt foran børn på hans alder. Børnepsyk sagde det var en særinteresse. Han har fotografisk hukommelse, så alle navne i børnehaven, bynavne, stationsnavn mm. kan han læse/aflæse. Han er også meget interesseret i tal, flag, lande osv.

Anmeld

27. juni 2009

Mor.sander

Det ved at aflæse byskilte, navne osv. kan jeg godt genkende hos min søn, han er dog først begyndt at interesser sig for alfabet inde for de sidste 6 mdr. men kan alle bogstaverne, og har kunnet skrive sit siden han var 4 år.

Men tallende der imod har han kunnet siden han var to og kunne tælle til 50 da han startede i børnehave... og ja som sagt så dividere, ganger, pludser og minuser, han i hoved

Anmeld

19. marts 2010

nuggie

min søn har aspergers syndrom.

han er alid været god til at regner og været vildt med tal og bokstaver, han kunne læse da han var 4 år, det lærte han sig selv.

Nu hvor han er  10 år er det især skihop og vintersport som intresser ham, og alt hvad er naturfagligt. hans hukomelse er utrolig god og han kan huske alt fra hvilke skihopper som hoppede hvad på hvilken bakke for flere år siden, og til hvad hans bedstemor synes og en pokemon for f.eks. 3 år siden. det er utroligt, men han kan ikke huske at man skal tage sin undertrøje på før sin bluse hvis han har en dårlig dag

Anmeld

19. marts 2010

4xGreve

Ved ikke om vi høre til her men vi har Daniella der har mange og store senfølger efter hendes for tidlige fødsel også mistænker de hende også for noget svaget autisme.

Vores hverdag er meget påvirket af Daniella og hendes "handicap" jeg får sjældent noget søvn om natten hverdag er meget hård og strid ved hende hun har mange tur hvor hun bare hænger, skriger, græder, slår og meget meget mere.

Når vi f.eks har gæster på besøg er der intet og hun er jordens dejligeste og gladeste barn, men når folk så er gået så kommer det hele, og lige pt. er det så slemt at det rent faktisk skræmmer mig fra sans og samling.

Dagene skal helst være ens, og uden alt fpr mange nye mennsker, indtryk osv. og rektioner ved det modsatte (det vil sige hver dag) er blevet værre og værre  med tiden og nu er der faktisk 2-3 andre end os der har set det hvilket er meget unormalt.

Jeg går meget op i hvad jeg kan gøre for hende, hvad der kan lette hendes hverdag osv.

Anmeld

19. marts 2010

nuggie

nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men nogen af de problemer som for tidlig fødte børn har ligner meget de sammen som ausiter, men hvor de for tidlig fødte vokser sig fra det, så bliver det ved hos austister.

så vidt jeg ved at det man gøre det samme: ro og en hver dag som ligner sig altid. det kan være meget frusterne når andre ikke kan se "problemerne" min søn er stor ( 10 år og har været dia. sinde han var 3 år) og jeg møder stadig folk som synes at det er mig som er pisker noget op som ikke der der, fordi han f.eks. kan tager sig vildt sammen når han er ude og blandt andre og når det så bare er os, flipper han totalt ud. hvis det er er et problem så kan man filme børne så andre kan se, det kender jeg mange som har været glade for.

Ellers kan give det råd at give dig selv og hvis du har en mand, nogen pauser, for den lille passet og tag gå en tur eller på anden måde pas på dig selv, dit barn har nemlig nemlig også brug for en mor som har noget overskud.

ellers vil jeg ikke lige komme i tanke om mere men du er velkommen til at skrive hvis der skulle være noget du vil høre om eller bare har brug for at fortælle hvordan du har det.

jeg håber at du kunne bruge det bare lidt.

Anmeld

19. marts 2010

Grynt

Godaften de damer.

Jeg har en dreng på 6, som får hans diagnose i næste uge. Diagnosen lyder højst sandsynligt på ADHD, men hvem véd hvad psyk finder ud af i sidste ende, men vi glæder os til, at komme et skridt vidre. Vi har også en datter på 2½ som også lige er gået igang med hendes udredning for hvad vi også mistænker for ADHD.

For vores søns vedkomne har det taget ca 3 år om, at komme så langt, at han skal diagnostiseres nu. Han fik tildelt støttetimer (15 timer om ugen) i bh for ca 1½ år siden. For os som forældre har det været enormt hårdt. Syntes det var enormt hårdt i starten at erkende over for een selv at man har et barn med specielle behov eller handicap. Uhhhdet ord gjode mig i starten ked og gal for vores søn er ikke handicappet, men jo det er han faktisk.

Med tiden har vi skulle sluge kameler og erkende, at vi har børn der ikke tåler forandringer og skal vi noget ud over det sammen som vi gør hver dag, skal de forberedes i stor stil. Pictogrammer virker godt på dem.

Nu er vores hverdag og liv indrettet efter vores poder og DERES behov og ikke vores. Ergo går vi ingen ukendte steder og børnene passes aldrig af nogle som de ikke kender! Vi siger nej til større fester eller forsamlinger, for det magter de bare ikke. Jeg kunne blive ved.

Vores datter har vi vidst fra starten at hun var anderledes end andre børn hendes alder. Vi har været stærke og reageret på vores mave fornemmelser hele vejen. Vi har kæftet op hvor vi end kom frem og tager ikke et nej for et nej!!!!

Undskyld det blev vist lidt langt. jeg giver gerne ud af det vi har lært de sidste 3 år, så send bare en pb eller skriv her.

Grynt, som faktisk glæder mig til at lære jer bedre at kende

Anmeld

19. marts 2010

memuffin

vores store dreng på 10 har adhd...

han er efterhånden kommet så langt at han klarer sig i en almindelig folkeskoleklasse på medisin og med lidt støtte

Han er også over intiligent og ved stort set alt om forsiler og dinosaures...

han er blevet testet for asbergers men de siger han ikke har det,,

,,jannie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.