Eksperthjælp: 3-års Sprogvurdering i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.156 visninger
0 svar
1 synes godt om
20. marts 2013

Helle Hansen

"3-års Sprogvurdering i hjemmet"

Hej
Jeg har fået af vide at her i min kommune, så bliver alle børn på tre år sprogtestet, når de starter på børnehave.
Og hvis man vælger at gå hjemme med sit barn, så det ikke skal starte i børnehave, så kommer de hjem til familien og laver sprogtesten.
Så nu er mit spørgsmål bare, hvad går denne sprogtest ud på? Hvad indeholder den?
Og hvad sker der efterfølgende, hvis barnet ikke kan noget af det som forventes at de burde kunne i denne test?

Hvis de går i børnehave, går jeg ud fra at man sætter en talepædagog på barnet

Men hvis barnet ikke går i børnehave, og ikke klarer testen som forventet, hvad Gør de så? Tænker her, kommer de så hjem til familien med en talepædagog, eller hvad Gør man?

Helles svar

Kære Skytten,

Tak for dit spørgsmål. Det er korrekt at børn, der ikke går i daginstitution sprogvurderes i hjemmet. Det vedtaget ved lov.

Selve sprogvurderingen består af en forældredel, hvor i som forældre vurderer, hvad jeres barn bruger af sprog i hverdagen. Derudover er der en del, som en sprogpædagog eller konsulent udfylder på baggrund af samvær og test af barnet.

Alt efter hvordan resultatet er, vurderes det om dit barn har brug for en særlig sproglig indsats. Det kan være forskelligt fra kommune til kommune, men kan bestå af vejledning til jer som forældre, undervisning af en talepædagog. Hvis der er tale om et tosproget barn, da gælder særlige regler.

Sprogvurderingen er tænkt som en hjælp, så man tidligt kan hjælpe de børn, som er sprogligt svage. Jo tidligere man kan hjælpe, jo større sandsynlighed er der for at de sprogligt er klar til skolestart.

Jeg håber du kan bruge mit svar,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.