Havde nogen af Jer barndom med en deprimeret mor eller far?
Hvordan husker I den?
Var i meget påvirket af det?
Hvordan var trodsalder og teenageårene?
Følte I Jer afvist?
Følte I at det var Jeres skyld?
Var I "tidlig voksne" og passet på mor?
Hvordan kan en deprimeret mor eller far beskytte sit barn?
Min mor blev skilt fra min alkoholiske far da jeg var 3 og husker altid hun var meget fjern og deprimeret indtil jeg blev omkring de 10 år. Vi levede et meget isoleret liv og min mor var meget angst.
Påvirket var jeg på den måde at jeg var et meget usikkert og nervøst barn som isolerede mig og havde ingen venner. Jeg døjede meget med malankoli og angst for fx sygdom og livet generelt.
Har ellers altid været et mønsterbarn med gode karakterer og ingen oprørsperiode. Har aldrig gået til fester eller indtaget alkohol. Passede bare mig selv indtil jeg fik en kæreste som 18-årig under mit studieforløb. Har altid været set som en fornuftig person der traf de rigtige valg.
Jeg følte mig aldrig afvist som barn på trods af min mors tilstand. Min mor gav mig masser af kærlighed, men overbeskyttede mig pga. sin egen angst, som så gjorde mig uselvstændig og manglende på selværd og selvtillid. Meen jeg vidste min mor ville mig det bedste, men at hun selv havde det svært. Jeg har heller aldrig følt at det var min skyld. Vidste godt at handes svære omstændigheder skyldtes hendes hårde liv, som hun fortalte mig om i en ung alder.
Jeg har ikke passet på min mor i den forstand, men er bestemt blevet for tidlig voksen og vidst for meget i en ung alder, men min mor gjorde sit bedste i den situation hun nu var i.
Vigtigst er det nok, at man som forældrer der har det skidt, skåner sit barn for at vide for meget om alt det negative, det er rigeligt de mærker det. Man skal sørge for at den viden de får passer til deres mentale niveau. Samtidigt er det vigtigt at man prøver at være så nærværende man formår, så barnet føler og ved at hvis mor eller far har det skidt, er det i hvert fald ikke barnets skyld. Sørge for at kommunikere meget med sit barn og skabe tryghed og forsikre barnet om at de er der for det,så barnet ikke går og frygter for at mor/far forsvinder.