Det er svært at give gode råd – men det er endnu sværere ikke at få sin natte søvn (-nok derfor det er et søvn-nægtelse er et totur-redskab&hellip
Men et af de mennesker inden for viden til babyer og børn, som jeg har mest respekt og beundring for er, Naturlig sundhedsplejerske Anette Straadt Opstrup, indehaver af http://www.aebleboern.dk, hun har i januar lavet en lille huskeliste til søvn hos babyer.
Måske er der noget her du kan bruge, men det vigtigste er et stabilt blodsukker – hele natten! (- derfor spiser og drikker vi ikke om natten)
Håber der er noget du kan bruge….
Godnat min skat.
Udgivet den 25. januar 2013
Kender du det? Et barn, der bare lægger sit hoved på puden. Som smiler og siger ”god nat Mor”. Og som falder i søvn fem minutter efter du er gået ud af døren. Og som vågner næste morgen og er udhvilet.
Skønt! Måske har du faktisk sådan et barn. Så endelig nyd det.
Men det kan også være a du har en lidt anden model.
Det kunne være et barn,som godt nok bliver lagt i seng til fornuftig tid. Men der så beder om vand og kalder et utal af gange for at høre, hvad morgenmaden i morgen mon står på i morgen?
Og der står ud af sengen og kommer ind i stuen for at se, hvad du egentlig laver.
Og som mindst fire gange kalder for at sige ”jeg kan ikke sove”.
Og som næste morgen er dødtræt, fordi det igen blev alt for sent, inden han faldt i søvn.
Hvis du er så ”heldig” at have fået dig sådan en model. Så kunne jeg forestille mig, at du drømmer om at få dine aftner tilbage, så du ikke skal gå i pendulfart frem og tilbage til børneværelse.
Og måske også drømmer om, at dit barn er lidt mere udhvilet og frisk næste morgen.
Så kommer her et par fif til, hvordan du får dine rolige aftner for dig selv og dit barn sover dejligt i sin seng.
Fif nr. 1. Sørg for at dit barn har et stabilt blodsukker. Hvis blodsukkeret drøner op og ned, kan hjernen ikke falde til ro. Så aftensmaden skal helst indeholde både noget fedt og protein, som er med til at stabilisere blodsukkeret. Og hvis der er brug for mad efter aftensmaden, så sørg også for, at det er noget, der holder blodsukkeret i ro. Altså ikke noget med kage, slik, brød eller frugt. Hvis dit barn er sulten, så giv det noget ”rigtig” mad og ikke bare snacks.
Fif nr. 2. Giv hjernen mulighed for at finde ned i nogle roligere svingninger. Begræns Tv, video og spillemaskiner i tiden før sengetid. Vores hjerner svinger med forskellige svingninger. Og når vi skal sove, så skal hjernen have mulighed for at falde til ro.
Fif nr. 3. Det gode gamle trick med kamillete før sengetid er slet ikke så tosset. Kamille virker beroligende. Og det kan de fleste børn godt lide. Men husk at du ikke skal søde det en hel masse. For så får det jo ud over fif nr. 1.
Fif nr. 4. Giv dit barn en dejlig massage. Når man bliver berørt, udskiller kroppen hormonet oxytocin, som virker beroligende. Du behøver ikke tage på et fint massagekursus. Bare frem med hænderne og stryg dit barn på hele kroppen. Husk fingrene, ørerne og hovedbunden. Det er SÅ dejligt.
Måske synes du ikke lige, at du orker at bruge en hel masse tid på det om aftnen, men det behøver ikke være mere end 5-10 minutter.
Og hvis du starter når dit barn er lille, så har du en hel unik mulighed for at få lov at være tæt på dit barn – også når han bliver ældre og måske ellers ikke lige kommer og beder om krammere.
Og man får tit nogle rigtigt gode snakke efter sådan en omgang massage.
Fif nr. 5. Brug beroligende musik eller en visualiseringshistorie til dit barn. Der findes forskellige indtalte historier, som er beregnet til at få dit barn til at slappe af og falde i søvn. Du kan f.eks. søge på internettet efter Carsten Sommerskov. De helt små børn kan lytte til rolig musik.
Fem fif til dig. Og så er det selvfølgelig op til dig, om du vil kaste dig over dem alle fem. Eller prøve dig frem med en af gangen. Det kan måske næsten virke som et større arbejde at gå i gang med alle fif, end bare at fortsætte det sædvanlige mønster. Men det er bare lige til du er i gang. Så ser du hurtigt resultaterne!
Under alle omstændigheder ønsker jeg dig en dejlig rolig aften.