11 mdr og vågner konstant :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2013

CaWi

Månsson skriver:

Men det er jo bare en dårlig vane og er 100% sikker på hvis den ikke brydes så sker der ingen ændring

Ja men jeg spørger jo også om råd i denne tråd. Hvordan får man det vænnet af uden han ligger og græder hele tiden?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2013

L&V

CAWI skriver:

VVee

Ja men jeg spørger jo også om råd i denne tråd. Hvordan får man det vænnet af uden han ligger og græder hele tiden?

Ved at indføre en ny rutine og set kommer nok ikke til at ske helt uden gråd da det er ret sent at indføre et disideret putte ritual..

Enten kan du sidde på værelset så han kan se dig men lade ham være, vær uden for værelset og gå der ind ofte osv. der ska jo minimal hjælp til

Anmeld

14. marts 2013

CaWi

Fenja09 skriver:

Vågner han mindre hvis han ligger i sengen? Føler du at du får mere søvn?

Jeg ved godt at nogen sikkert vil mene at det ikke er måden at gøre det på, men jeg valgte en overgang at tage min datter op i sengen når jeg gik i seng - for at få mere søvn. Vidste at hun ville vågne ca. 1 time efter jeg var faldet i søvn, så får at undgå det lagde jeg hende mellem os. Efterhånden som hun blev lidt ældre kom overgangen til at hun blev i egen seng helt naturlig og idag sover hun hele natten i sin egen seng, pånær når hun er skidt. Men hun vågner også kun 1 enkelt gang om natten nu efter vi gik over til vand og sødmælk.

Nogle nætter kan jeg godt være heldig at få to-tre timers sammenhængende søvn, hvis han kommer over og ligger hos mig. Men efter han er begyndt at karte mere rundt i sengen, får jeg tit spark i ryg/brystet, hovedet osv. Og når han kan finde på at sætte sig op og kravle rundt i sengen, sover jeg meget let, da jeg er bange for han pludselig ender på gulvet.

Anmeld

14. marts 2013

CaWi

Månsson skriver:

Ved at indføre en ny rutine og set kommer nok ikke til at ske helt uden gråd da det er ret sent at indføre et disideret putte ritual..

Enten kan du sidde på værelset så han kan se dig men lade ham være, vær uden for værelset og gå der ind ofte osv. der ska jo minimal hjælp til

Kan godt være det er sent at lave putte ritual, men der har jo ikke været mulighed for andet når han falder i søvn til bryst/flaske.

Altså du mener putte ham, gå ud/sidde ved siden af, og når man mener han har været "nok ked af det" så gå ind og putte igen, og så bare blive ved sådan?

Skal jeg give ham flasken mens han ligger i hans seng, eller skal han have den inde i stuen inden vi putter?

Anmeld

14. marts 2013

L&V

CAWI skriver:

me

Kan godt være det er sent at lave putte ritual, men der har jo ikke været mulighed for andet når han falder i søvn til bryst/flaske.

Altså du mener putte ham, gå ud/sidde ved siden af, og når man mener han har været "nok ked af det" så gå ind og putte igen, og så bare blive ved sådan?

Skal jeg give ham flasken mens han ligger i hans seng, eller skal han have den inde i stuen inden vi putter?

Det mener jeg jo nok er en vurderings sag vi vidste os vores datter ku falde i søvn ved flasken eller brystet men gav hende det så det før så hun netop ikke falde i søvn..

Det er jo lidt op til jer hvordan i foretrækker det, nogle børn bliver vrede og ikke ulykkelig ked af det og det kan man høre forskel på så jeg ville ta den på føleren. Men hvis man tager en beslutning så holder man ved for eller er man lige vidt.. Kan os være din mand skal ta over.

Og ja flasken skal bare gives inden også siger man go nat og alt det der.. Et bad er en go måde at indføre nye rutiner på.

Anmeld

14. marts 2013

CaWi

Månsson skriver:

Det mener jeg jo nok er en vurderings sag vi vidste os vores datter ku falde i søvn ved flasken eller brystet men gav hende det så det før så hun netop ikke falde i søvn..

Det er jo lidt op til jer hvordan i foretrækker det, nogle børn bliver vrede og ikke ulykkelig ked af det og det kan man høre forskel på så jeg ville ta den på føleren. Men hvis man tager en beslutning så holder man ved for eller er man lige vidt.. Kan os være din mand skal ta over.

Og ja flasken skal bare gives inden også siger man go nat og alt det der.. Et bad er en go måde at indføre nye rutiner på.

Mange tak for svar.

Anmeld

14. marts 2013

Balinus

Det er svært at give gode råd – men det er endnu sværere ikke at få sin natte søvn (-nok derfor det er et søvn-nægtelse er et totur-redskab&hellip

Men et af de mennesker inden for viden til babyer og børn, som jeg har mest respekt og beundring for er, Naturlig sundhedsplejerske Anette Straadt Opstrup, indehaver af http://www.aebleboern.dk, hun har i januar lavet en lille huskeliste til søvn hos babyer.

Måske er der noget her du kan bruge, men det vigtigste er et stabilt blodsukker – hele natten! (- derfor spiser og drikker vi ikke om natten)

Håber der er noget du kan bruge….

Godnat min skat.

Udgivet den  25. januar 2013

Kender du det? Et barn, der bare lægger sit hoved på puden. Som smiler og siger ”god nat Mor”. Og som falder i søvn fem minutter efter du er gået ud af døren. Og som vågner næste morgen og er udhvilet.

Skønt! Måske har du faktisk sådan et barn. Så endelig nyd det.

Men det kan også være a du har en lidt anden model.

Det kunne være et barn,som godt nok bliver lagt i seng til fornuftig tid. Men der så beder om vand og kalder et utal af gange for at høre, hvad morgenmaden i morgen mon står på i morgen?

Og der står ud af sengen og kommer ind i stuen for at se, hvad du egentlig laver.

Og som mindst fire gange kalder for at sige ”jeg kan ikke sove”.

Og som næste morgen er dødtræt, fordi det igen blev alt for sent, inden han faldt i søvn.

Hvis du er så ”heldig” at have fået dig sådan en model. Så kunne jeg forestille mig, at du drømmer om at få dine aftner tilbage, så du ikke skal gå i pendulfart frem og tilbage til børneværelse.

Og måske også drømmer om, at dit barn er lidt mere udhvilet og frisk næste morgen.

Så kommer her et par fif til, hvordan du får dine rolige aftner for dig selv og dit barn sover dejligt i sin seng.

Fif nr. 1. Sørg for at dit barn har et stabilt blodsukker. Hvis blodsukkeret drøner op og ned, kan hjernen ikke falde til ro. Så aftensmaden skal helst indeholde både noget fedt og protein, som er med til at stabilisere blodsukkeret. Og hvis der er brug for mad efter aftensmaden, så sørg også for, at det er noget, der holder blodsukkeret i ro. Altså ikke noget med kage, slik, brød eller frugt. Hvis dit barn er sulten, så giv det noget ”rigtig” mad og ikke bare snacks.

Fif nr. 2. Giv hjernen mulighed for at finde ned i nogle roligere svingninger. Begræns Tv, video og spillemaskiner i tiden før sengetid. Vores hjerner svinger med forskellige svingninger. Og når vi skal sove, så skal hjernen have mulighed for at falde til ro.

Fif nr. 3. Det gode gamle trick med kamillete før sengetid er slet ikke så tosset.  Kamille virker beroligende. Og det kan de fleste børn godt lide. Men husk at du ikke skal søde det en hel masse. For så får det jo ud over fif nr. 1.

Fif nr. 4. Giv dit barn en dejlig massage. Når man bliver berørt, udskiller kroppen hormonet oxytocin, som virker beroligende. Du behøver ikke tage på et fint massagekursus. Bare frem med hænderne og stryg dit barn på hele kroppen. Husk fingrene, ørerne og hovedbunden. Det er SÅ dejligt.

Måske synes du ikke lige, at du orker at bruge en hel masse tid på det om aftnen, men det behøver ikke være mere end 5-10 minutter.

Og hvis du starter når dit barn er lille, så har du en hel unik mulighed for at få lov at være tæt på dit barn – også når han bliver ældre og måske ellers ikke lige kommer og beder om krammere.

Og man får tit nogle rigtigt gode snakke efter sådan en omgang massage.

Fif nr. 5. Brug beroligende musik eller en visualiseringshistorie til dit barn. Der findes forskellige indtalte historier, som er beregnet til at få dit barn til at slappe af og falde i søvn. Du kan f.eks. søge på internettet efter Carsten Sommerskov. De helt små børn kan lytte til rolig musik.

Fem fif til dig. Og så er det selvfølgelig op til dig, om du vil kaste dig over dem alle fem. Eller prøve dig frem med en af gangen. Det kan måske næsten virke som et større arbejde at gå i gang med alle fif, end bare at fortsætte det sædvanlige mønster. Men det er bare lige til du er i gang. Så ser du hurtigt resultaterne!

Under alle omstændigheder ønsker jeg dig en dejlig rolig aften.

Anmeld

14. marts 2013

Gaia

Han vågner fordi du ikke holder ham og vugger ham. Det er blevet lige med at sove og når det stopper vågner han op. Så det du skal/kan gør er at putte ham uden vugning. Lad ham få flaske i sengen eller i dine arme. Læg ham så i sengen, ae ham og få ud. Han vil græde. Gå ind efter 2-3 min. Put igen evt. Lige hurtigt tage op og få ham til at falde til ro, læg ham igen, giv sutten, ae på kinden og gå ud, fortsæt til han sover. Du er dermed hos ham og alligevel ikke. Du lære ham at falde i søvn uden din hjælp og samtidig ved han du er der for ham. Jeg vil tro at gøre du det her i en uge, så sover din søn til sidst af sig selv og i længere stræk.
Det er lidt hårdt de første gange og man tvivler på sig selv og på at det er rigtig, men man skal huske at du er der for ham lige så meget som hvis du sad ved siden af. Find et eller andet du kan give dig til udenfor døren, så gør de 2-5 min langt hurtigere. Og så ellers tro på, at du gør det rigtig og at det er ok han er ked af det, for det vil han være i begyndelsen. Han skal lære en hel ny måde at falde i søvn på og alle nye ting er hårde.
Vi har brugt metoden på begge mine børn og kan kun sige at det hårde arbejde giver gevinst i set lange løb.
De fleste børn falder i søvn efter 1 time, hvor man har været inde hver 2-5 min alt efter hvad man som forældre kan stå indenfor. Og husk du forlader ikke barnet. Du er lige udenfor døren, du kan hurtigt være inde ved ham. Pointen er, at du hjælper ham til at finde tryghed i hans seng velvidende at du er lige ved ham his han har brug for det. Men at han ikke kommer op ( medmindre han skal trøstes fordi han er dybt dybt ulykkelig, men at man lægger banet ned når det er faldet til ro) og at du ikke vugger ham i søvne.
Håber du kan bruge det. Hoa os hjælp det, og særlig lillebror havde sine problemer, da han først ret sent kva dårlige øre, kunne læres at falde i søvn selv. Sove er noget af det mest naturlige, men at falde i søvn selv skal læres. Hvis du ikke har fået tjekket han øre så få det gjort indenb i begynder en evt. Ny soveritual, så du med ro i sindet kan bruge denne metode, uden at være nervøs for han har ondt.

Anmeld

14. marts 2013

Chevro

CAWI skriver:

Godmorgen piger.

Her sidder jeg, som jeg gør hver morgen, med store tunge øjenlåg og meget sorte render under øjnene.
Min søn er knap 11 mdr gammel, og lader hverken mig eller ham selv, sove særlig godt om natten.
Han har ALTID sovet rigtig dårligt. Både om dagen og natten.

Nu har han været i DP i halvanden måned, og nu sover han endelig okay der. Han tager en middagslur på 1 1/2-2 timer. Af og til også en formiddagslur.

Til natten kommer han i seng kl.19-19.30. Han får sin flaske, og for det meste kan jeg lægge ham derefter. Han skal dog altid vugges i mine arme, mens ham skal mærke mig i hovedet og pille ved mit øre.
Derefter vågner han efter en halv times tid, skal have sutten og vugges i søvn igen. Så går der en time og vi gør det samme igen.
Så går der et par timer (hvis jeg er heldig) så vågner han, skal igen vugges, men herfra og resten af natten, hvor han vågner ca fire gange, kan det tage op til en time at få ham til at sove igen.

Han har et pat mdr sovet ved siden af mig om natten pga tænder, snot, væske på ørene o.lign. Men nu prøver jeg også at lægge ham i hans egen seng, da han er begyndt at karte rundt og sætte sig op.

Jeg er efterhånden så træt så træt
Manden sover i gæsteværelset, da lillemanden jo har fyldt hele sengen. Jeg trænger til søvn og til at sove sammen med min mand igen.

Synes vi har prøvet alverdens ting, men intet hjælper. Han har fået lagt dræn i ørene, har prøvet at svøbe ham tæt ind i dynen, købte bogen: sov igennem uden gråd. Vi har faste rutiner fra kl 16 til hans sengetid, og jeg kunne blive ved.

Jeg kan mærke på mig selv jeg snart ikke kan mere. Jeg bliver irritabel og sur når jeg skal op for femte gang om natten for at vugge ham i søvn. Det er ikke en mulighed at manden tager ham, da han slet ikke har tålmodighed hvad det angår.

Hjælp piger... Skal starte på job på mandag, men er grædefærdig over at han endnu ikke har lært at sove igennem

Hejsa :-)

Starter med et for fuck hvor må det være hårdt! Og det gør det ikke lettere for en familie, når man ikke får sin søvn

Nu skriver du at barnet får flaske - er det kun til natten eller også om dagen?

Får han alt det han kan spise til aften? Det hjalp nemlig rigtig meget her, da vi holdte helt med at give flaske og så fik han aftensmad indtil han selv sagde fra. Og så får han ikke andet før kl 6 næste morgen. Han er lige blevet 9 mdr.

Hvad siger SP / læge?

Anmeld

14. marts 2013

Chevro

Efter de er 10 uger, går tingene fra at være tryghed til at blive dårlige vaner - du er måske nødt til at bryde dem, for at kunne ændrer noget som helst.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.