Hellig Birma VS Ragdoll

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2013

Hyacinth

Hej

jeg håber at der er nogle som har erfarring og råd.

i fredags døde min højtelskede kat og bedste ven  Det var en almindelig rødstribet huskat (hankat ), og han blev desværre kun 4,5 år gammel. 

Jeg føler et kæmpe tomrum, så derfor vil jeg gerne have en ny kat - dog skal det ikke være en huskat denne her gang.. Jeg overvejer meget en hellig birma, ragdoll eller en Europe. Det er dog en hellig Birma jeg er mest vild med 

Er der nogle som kan komme med erfarringer, råd, meninger etc.? Og hjælp til hvad jeg skal vælge?

jeg er alvorlig kronisk syg og på grund af min sygdom og handicap sengeliggende på fuldtid. Derfor skal min kat være MEGET kælen/social og ville ligge hos mig i min seng eller i min specialbygget kørestol som også ligger ned.. Udover det skal katten kunne trives som ene kat og inde kat i en lejlighed.

jeg håber nogen kan hjælpe mig 

Hej

Ragdoll kender jeg intet til, men vi har to Hellig Birmaer herhjemme. De er virkelig kærlige og sociale kælepotter og leger også gerne med vores store pige på 21 mdr.

Jeg har erfaring med tre racer og alm. huskatte.

Huskatten er som de fleste ved, oftest en vildbasse. Det er klart mit indtryk at den har brug for flere kvm. at bevæge sig rundt på.

Siameseren er en dejlig kat, men kræver utrolig meget kontakt. De har oftest lidt sværere ved at være alene fx.

Perseren er en meget rolig kat, som sover rigtig mange af døgnets timer og kan fremstå lidt doven. Men en dejlig kat. Den kræver oftest pelspleje dagligt. Personligt synes jeg, at mange af de fremavlede perserkatte har så flade snuder, at det er synd. Den kan godt være alene.

Hellig Birmaen er en skøn og kælelysten samt social kat. Den kan oftest holde sin pels ret godt og kræver ikke nødvendigvis daglig pelspleje. Den kan godt være alene. Den siges at være en original race fra gammel tid, hvilket også betyder, at den ikke har kendte følgesygdomme, som de fleste fremavlede racer har.

Jeg vil ikke anbefale Maine Coon, selvom de er/kan være søde katte. De har en frygtelig høj statistik for (alvorlig) følgesygdom.

Min mor har været katteopdrætter af hhv. Siameser og Perser. De er dejlige på hver deres måde, men det er også et temperamentspørgsmål ift. dig selv.

HB som vi har nu, er en skøn kat

Perser og Siameser har begge også følgesygdomme, hvor at Siameseren oftest ikke lever så mange år som andre racer. Mener det er noget urinveje/mave/kræft problem de døjer med.

Maine Coon er vist "plaget" af hjerteproblemer mener jeg.

held og lykke med din evt. nye kat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2013

Tullepigen90

Mange tak  Her er han 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

1. marts 2013

Tullepigen90

Hyacinth skriver:

Hej

Ragdoll kender jeg intet til, men vi har to Hellig Birmaer herhjemme. De er virkelig kærlige og sociale kælepotter og leger også gerne med vores store pige på 21 mdr.

Jeg har erfaring med tre racer og alm. huskatte.

Huskatten er som de fleste ved, oftest en vildbasse. Det er klart mit indtryk at den har brug for flere kvm. at bevæge sig rundt på.

Siameseren er en dejlig kat, men kræver utrolig meget kontakt. De har oftest lidt sværere ved at være alene fx.

Perseren er en meget rolig kat, som sover rigtig mange af døgnets timer og kan fremstå lidt doven. Men en dejlig kat. Den kræver oftest pelspleje dagligt. Personligt synes jeg, at mange af de fremavlede perserkatte har så flade snuder, at det er synd. Den kan godt være alene.

Hellig Birmaen er en skøn og kælelysten samt social kat. Den kan oftest holde sin pels ret godt og kræver ikke nødvendigvis daglig pelspleje. Den kan godt være alene. Den siges at være en original race fra gammel tid, hvilket også betyder, at den ikke har kendte følgesygdomme, som de fleste fremavlede racer har.

Jeg vil ikke anbefale Maine Coon, selvom de er/kan være søde katte. De har en frygtelig høj statistik for (alvorlig) følgesygdom.

Min mor har været katteopdrætter af hhv. Siameser og Perser. De er dejlige på hver deres måde, men det er også et temperamentspørgsmål ift. dig selv.

HB som vi har nu, er en skøn kat

Perser og Siameser har begge også følgesygdomme, hvor at Siameseren oftest ikke lever så mange år som andre racer. Mener det er noget urinveje/mave/kræft problem de døjer med.

Maine Coon er vist "plaget" af hjerteproblemer mener jeg.

held og lykke med din evt. nye kat

Tusind tak for din besked. Dejligt at høre lidt erfarring om de forskellige katteracer 

Anmeld

1. marts 2013

LilleLene

Tullepigen90 skriver:

Hej

i fredags døde min højtelskede kat og bedste ven  Det var en almindelig rødstribet huskat (hankat ), og han blev desværre kun 4,5 år gammel. 

Jeg føler et kæmpe tomrum, så derfor vil jeg gerne have en ny kat - dog skal det ikke være en huskat denne her gang.. Jeg overvejer meget en hellig birma, ragdoll eller en Europe. Det er dog en hellig Birma jeg er mest vild med 

Er der nogle som kan komme med erfarringer, råd, meninger etc.? Og hjælp til hvad jeg skal vælge?

jeg er alvorlig kronisk syg og på grund af min sygdom og handicap sengeliggende på fuldtid. Derfor skal min kat være MEGET kælen/social og ville ligge hos mig i min seng eller i min specialbygget kørestol som også ligger ned.. Udover det skal katten kunne trives som ene kat og inde kat i en lejlighed.

skal du have et putte hoved, så skal du købe dig en sphynx (hårløs kat)

min er den mest kælende putte gøj, kunne han putte ved mig hele dagen gjorde han det... Han sover i arm med mig om natten

Anmeld

2. marts 2013

Hyacinth

Tullepigen90 skriver:

Tusind tak for din besked. Dejligt at høre lidt erfarring om de forskellige katteracer 

Det vsr da så lidt

Du siger bare til, hvis du mangler mere info 

Anmeld

2. marts 2013

Holbæktrunten

Tullepigen90 skriver:

Hej

Jeg kan anbefale en Maine coon... Vi har en, de har lang pels og er en større katterace. Han er neutraliseret og god som dagen er lang. MEGET kælen og social, opfører sig faktisk som en lille hund og følger efter os hvis vi fx går i haven og roder... Lidt dum, han flytter sig ikke rigtig, så man snubler nemt over ham. Finder sig i alt bassen gær ved ham uden at reagere...

Anmeld

2. marts 2013

cn

Tullepigen90 skriver:

Hej

Hej Hej. Vi har en Hellig Birma - og knuselsker hende.. Hun er nu 15 år.. 

Fordele: rolig, meget kælen, kan opdrages - fx må hun ikke ligge i vores uldsofa - efter at have puffet hende ned få gange forstod hun det, ligeledes går hun ikke på borde, hun må ikke være i vores senge.. osv. Racen er kendt for at kunne opdrages. Hun er blid overfor ungerne. Hun er indekat- virkelig meget. Kun om sommeren tripper hun ud. Og hun bliver meget fornærmet, hvis hun bliver lukket ude i bare nogle timer.. Hun er aldrig syg.. Vi krydser fingre for at alderen er god ved hende.. 

Ulemper: hun fælder.. Selv om man virkelig børster og ordner pelsen, fælder hun fx der hvor hun ligger og sover kan man nærmest samle pels til hue ! Og når man kæler med hende, har man en del hår.. Fnugrullere er vores ven.. Derfor hun ikke må være i sofa og senge  Pelsen kræver pleje, for ikke at danne knuder. Hun kaster hårboller op.. Så vi køber specialfoder i en dyrehandel, det tager det værste, men ikke alt.. Og det er altså lidt ulækkert.. Hun kan godt være lidt sky overfor gæster! Men hun meget trofast overfor familien. 

Den anden race kender jeg ikke til.. Vi skal helt sikkert have en Hellig Burma igen..

Anmeld

2. marts 2013

pcoramt

Tullepigen90 skriver:

Hej

har du børn?

hvis du har så vil jeg foreslå dig perser eller exo (korthårsperser). de er utrolige kærlige, og rubuster på den måde at de kan tåle at blive rykket lidt i halen osv vi har selv to langhårspersere, og det er simpelhen de bedste dyr i hele verden

Anmeld

2. marts 2013

molle85

Jeg har en Hellig Birma. Han er yders kælen kommer når man kalder lige meget om han ligger i dyb søvn, hvis han kan komme til det hopper han op i lommen på dig, han elsker opmærksomhed og elsker børn og der findes intet ondt i ham.  På det område er han en fantastisk kat, Han er i øvrit inde kat og vi har kun ham.

Ud over alt det gode ved ham har han os lidt dårlige sider

Især da han var killig ødelagde han alt, bed ledninger over og spiste vores uldtøj. Men vi var så heller ikke så meget hjemme..

Han er alt i alt en fantastisk kat, godmodig og meget kælen. Jeg kunne på ingen måde forstille mig en anden race end ham..

Jeg ville klart anbefalde dig sådan en kat.. Jeg skal se om jeg kan finde nogle billeder af ham som jeg kan lægge ind til dig.

Anmeld

2. marts 2013

molle85

jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder ind?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.