Hej 
jeg håber at der er nogle som har erfarring og råd.
i fredags døde min højtelskede kat og bedste ven
Det var en almindelig rødstribet huskat (hankat ), og han blev desværre kun 4,5 år gammel.
Jeg føler et kæmpe tomrum, så derfor vil jeg gerne have en ny kat - dog skal det ikke være en huskat denne her gang.. Jeg overvejer meget en hellig birma, ragdoll eller en Europe. Det er dog en hellig Birma jeg er mest vild med 
Er der nogle som kan komme med erfarringer, råd, meninger etc.? Og hjælp til hvad jeg skal vælge?
jeg er alvorlig kronisk syg og på grund af min sygdom og handicap sengeliggende på fuldtid. Derfor skal min kat være MEGET kælen/social og ville ligge hos mig i min seng eller i min specialbygget kørestol som også ligger ned.. Udover det skal katten kunne trives som ene kat og inde kat i en lejlighed.
jeg håber nogen kan hjælpe mig 
Hej
Ragdoll kender jeg intet til, men vi har to Hellig Birmaer herhjemme. De er virkelig kærlige og sociale kælepotter og leger også gerne med vores store pige på 21 mdr.
Jeg har erfaring med tre racer og alm. huskatte.
Huskatten er som de fleste ved, oftest en vildbasse. Det er klart mit indtryk at den har brug for flere kvm. at bevæge sig rundt på.
Siameseren er en dejlig kat, men kræver utrolig meget kontakt. De har oftest lidt sværere ved at være alene fx.
Perseren er en meget rolig kat, som sover rigtig mange af døgnets timer og kan fremstå lidt doven. Men en dejlig kat. Den kræver oftest pelspleje dagligt. Personligt synes jeg, at mange af de fremavlede perserkatte har så flade snuder, at det er synd. Den kan godt være alene.
Hellig Birmaen er en skøn og kælelysten samt social kat. Den kan oftest holde sin pels ret godt og kræver ikke nødvendigvis daglig pelspleje. Den kan godt være alene. Den siges at være en original race fra gammel tid, hvilket også betyder, at den ikke har kendte følgesygdomme, som de fleste fremavlede racer har.
Jeg vil ikke anbefale Maine Coon, selvom de er/kan være søde katte. De har en frygtelig høj statistik for (alvorlig) følgesygdom.
Min mor har været katteopdrætter af hhv. Siameser og Perser. De er dejlige på hver deres måde, men det er også et temperamentspørgsmål ift. dig selv.
HB som vi har nu, er en skøn kat
Perser og Siameser har begge også følgesygdomme, hvor at Siameseren oftest ikke lever så mange år som andre racer. Mener det er noget urinveje/mave/kræft problem de døjer med.
Maine Coon er vist "plaget" af hjerteproblemer mener jeg.
held og lykke med din evt. nye kat