Tullepigen90 skriver:
Hej 
jeg håber at der er nogle som har erfarring og råd.
i fredags døde min højtelskede kat og bedste ven
Det var en almindelig rødstribet huskat (hankat ), og han blev desværre kun 4,5 år gammel.
Jeg føler et kæmpe tomrum, så derfor vil jeg gerne have en ny kat - dog skal det ikke være en huskat denne her gang.. Jeg overvejer meget en hellig birma, ragdoll eller en Europe. Det er dog en hellig Birma jeg er mest vild med 
Er der nogle som kan komme med erfarringer, råd, meninger etc.? Og hjælp til hvad jeg skal vælge?
jeg er alvorlig kronisk syg og på grund af min sygdom og handicap sengeliggende på fuldtid. Derfor skal min kat være MEGET kælen/social og ville ligge hos mig i min seng eller i min specialbygget kørestol som også ligger ned.. Udover det skal katten kunne trives som ene kat og inde kat i en lejlighed.
jeg håber nogen kan hjælpe mig 
Min hankat er en blanding af Birma og Perser og han er den mest fantastiske kat man kan få, han vil rigtig gerne putte og kæle, men han er jo en kat så det er på hans betingelser 
Birma katten er en skøn race og det samme med Ragdollen - det er begge sofakatte og absolut to af mine favorit-racer. Elsker maskekatte og deres smukke blå øjne. Begge racer kræver minimal pelspleje, men de skal redes ca. en gang ugentligt. Det der kan blive et problem med Birmaen er at den er ekstrem social og elsker at være omkring mennesker, men også andre katte eller evt. hund. Jeg tror ikke at jeg ville vælge den race som enekat.
Det jeg ved om Ragdollen er at den er meget tålmodig og har et dejligt sind, men snakker meget og så er det jo den 2. største tamkatte race. Så den vejer godt til.
Europén ved jeg ikke så meget om udover at det er en ret selvstændig race - http://www.eife.dk/europe.html
Jeg ved ikke hvor meget du kan komme rundt, men hvis det er muligt vil jeg helt klart anbefale dig at møde nogle opdrættere så du kan få en bedre beskrivelse af den enkelte race, samt se kattene i vigør.
/Fenja