godmorgen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juni 2009

NaFe

her er feluca vild med ske mad..hun åbner selv munden og vil gerne holde med på skeen...

hun får måde frugtmos og risgrød... kartoffel mos vil hun slet ik, hun sidder og laver bræk reflekser når hun får det i munden... og min sp sagde vi sku vente med kartofler da de gav ondt imaven...

som noget nyt har hun fået avokadomos...det var lige noget hun sku vænne sig til...

så får du også diverse frugter... nektarin og ferskner..hun elsker det, også vandmelon...mums

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2009

Skouboe

Opskrift (tynd startgrød)

1½ dl vand
1/4 dl mel (majs, ris eller boghvede - det anbefales at vente lidt med hirseflager, da de er grovere, og kræver lidt bedre kontrol med tungen)

Bland sammen i en gryde og varm op til det koger. Skru ned og lad simre i et minuts tid.

Tag af varmen og tilsæt ½ dl færdigblandet MME samt 1 tsk fedtstof. Rækkefølgen er vigtig, da grøden ellers bliver for tyk.

Det bliver en tynd grød - perfekt til at starte på.

Tilsæt 1-1½ spsk. frugt mos og rør rundt.

Denne opskrift giver nok til begge bøtterne i starten. Når de så har god styr på tungerne, laver du den tykkere ved at bruge ½ dl mel istedet for 1/4. Det er super nemt og billigt - jeg forstår ikke at folk betaler formuer for købe grød, når det bogstaveligt talt tager under 5 minutter at lave )

Jeg kan iøvrigt varmt anbefale

http://www.sst.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

Kan enten printes her, eller købes for ikke ret mange penge på apoteket. Det er sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger til babymad. Der er også en masse basisopskrifter i på både grød, mos osv.

/Pernille, hvis datter i øjeblikket er vild med majsgrød med jordbærmos...

Anmeld

19. juni 2009

Skouboe

I øvrigt er det meget normalt at babyer skærer ansigter og ser ud som om de har brækfornemmelser, når man går over til tykkere grød/mos.

Det er sjældent fordi de ikke kan lide det, men fordi det klistrer i munden og svælget, og det kan de ikke rigtigt finde ud af hvad de skal stille op med.

Giv lidt vand fra kop efter hver skefuld, og hvis de bliver ved med at åbne munden for skeen, så giv dem mere. Det er kun hvis de lukker munden og/eller vender hovedet væk fra skeen at de er mætte, eller ikke kan lide det )

Anmeld

19. juni 2009

Milka

Skouboe skriver:

Opskrift (tynd startgrød)

1½ dl vand
1/4 dl mel (majs, ris eller boghvede - det anbefales at vente lidt med hirseflager, da de er grovere, og kræver lidt bedre kontrol med tungen)

Bland sammen i en gryde og varm op til det koger. Skru ned og lad simre i et minuts tid.

Tag af varmen og tilsæt ½ dl færdigblandet MME samt 1 tsk fedtstof. Rækkefølgen er vigtig, da grøden ellers bliver for tyk.

Det bliver en tynd grød - perfekt til at starte på.

Tilsæt 1-1½ spsk. frugt mos og rør rundt.

Denne opskrift giver nok til begge bøtterne i starten. Når de så har god styr på tungerne, laver du den tykkere ved at bruge ½ dl mel istedet for 1/4. Det er super nemt og billigt - jeg forstår ikke at folk betaler formuer for købe grød, når det bogstaveligt talt tager under 5 minutter at lave )

Jeg kan iøvrigt varmt anbefale

http://www.sst.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

Kan enten printes her, eller købes for ikke ret mange penge på apoteket. Det er sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger til babymad. Der er også en masse basisopskrifter i på både grød, mos osv.

/Pernille, hvis datter i øjeblikket er vild med majsgrød med jordbærmos...

mange tak! 

altså jeg har sådan noget maizena majsstivelse stående – kan jeg bruge det? der er i hvert fald en opskrift på vælling (og grød) på siden...

fedtstof, så som madolie?

Anmeld

19. juni 2009

Skouboe

Jeg har købt alm majsmel - jeg er ikke sikker på at Maizena er velegnet, men majsmel kan købes alle steder, og er ikke dyrt.

Fedtstof kan du vælge lidt forskelligt. Jeg roterer mellem smør, olivenolie, tidsel olie og rapsolie.

Anmeld

20. juni 2009

Milka

xxx skriver:

vi lavede risgrød ud af rismel og så i en gryde med vand... så skulle det bare koge og så var det fårsigt... lavede ofte en stor portion og så i glas i fryseren... Så var det lige til at putte i microen når det var...Senere lavede jeg majsgrød, men det kunne han ikke lide...

hvordan mener du i glas i fryseren, hvilke slags glas?

Anmeld

20. juni 2009

anna-jonas

Lyder som en god madplan, så Bøtterne kan blive mætte. Majsgrød, Hirsegrød og risgrød er gode at starte op på. Men kontakt din sundshedspl. hun har sundhedstryrrelsens folder om opstart af fast føde til småfolk. Så kan du altid lige slå op, hvad de må få, hvornår.
Hov........og de forskellige grødtyper er ualm. lette at lave.........og de skal laves på mme. Risgrød laves af rismel, som købes i alle supermarkeder. Ligeledes majs og hirse.

Knus Mette

Anmeld

20. juni 2009

Skouboe

Jeg gætter på at xxx mener de glas man fx køber færdig-mos i

Det link jeg har lagt lidt længere oppe er til den bog fra Sundhedsstyrelsen - og den er rigtig god. Har svar på en masse af de spørgsmål  man har vedr. mad.

Anmeld

21. juni 2009

Vinker

Milka skriver:

ja har også høre det med at de let får smag for det søde, frugtmosen var bare umiddelbart det mest overskuelige da jeg havde lidt panik over sultne bøtter i føtex i går : ) (hvor jeg nemlig også købte de smalle skeer der skifter farve)

der er nogen der siger risgrød? hvordan laver jeg det? og rikke, du siger kartoffelmos, er det lavet med mme eller hvad? og er det ikke noget med at det skal noget fedtstof i også?

det jo en hel videnskab...

Risgrøden fra Nesle brugte vi også - Niklas Emil eeeeelskede den, MEN den smager også meget sødt!

Kartoffelmosen kan du lave med MME - vi lavede den bare på vand fordi Niklas Emil ikke fik MME!

I alt grød/kartoffelmos som du selv laver skal du tilsætte 1 tsk fedtstof i hver portion. Vi plejer at bruge smør!

Du kan søde kartoffelmosen med gulerod og/eller broccoli. Husk på at gulerødder kan give hård mave, men broccoli har tilgengæld den modsatte effekt!

Og JA det er en hel videnskab det med maden!

Anmeld

24. juni 2009

Lilac

kom lige til at se, du spurgte til hvilke glas vi kom i fryseren... Bare dem som der havde været babymad i eller hvis man har et marlede glas eller sådan noget... de kan sagtens gå i fryseren, man fylder dem bare ikke helt op

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.