Der var 2 ting min læge sagde til mig, da hun konstaterede jeg var gravid. Var da 35 år og 36, da jeg fødte. Det var jo at pga min "høje" alder, kunne jeg både risikere tvillinger, eller få et barn med downs syndrom.
Hvis det var tilfældet, havde jeg nu valgt både tvillinger og et barn med downs syndrom. Det ville være det letteste valg i verden, da jeg faktisk ikke troede der ville være et barn til mig.

Jeg har så også en kusine med downs og på trods af hun ikke har noget sprog... Bruger tegn til tale. Ikke helt kan styre sin synkemekaniske og ikke har det helt så godt i store sociale sammenhænge, er hun stadig jordens kærligste pige på snart 16 år. Der både skal kysse, kramme og holde i hånd. Sådan et kærligt væsen ville jeg da ikke nægte livet.
Nu har jeg så også et netværk der ville bakke 100% op, hvis det var tilfældet. En socialpædagog, pædagog og socialrådgiver, ville nok ikke være helt ringe i sådan en situation.
Til nakkefoldsscanningen, kunne de ikke helt komme til at måle men de synes den så lidt tyk ud, så jeg skulle komme ind til ekstra scanning ugen efter, hvor det eneste jeg tænkte på, var glæden ved at komme ind og se det bette myr svømme rundt igen. Ugen efter var tallene fine, så jeg har altså et "normalt" barn på i dag 3 1/2 år.
Det eneste som nok ville få mig til at vælge en abort, var hvis mit barn havde været multihandicappet og ikke ville kunne noget selv andet end at ligge.
Anmeld