Sukkerpolitik i institutioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2013

JustMe

Ka+Ma=Be skriver:

Lige præcis Det er rart at der er nogle restriktioner, så man ikke selv skal forholde sig til det hele tiden.
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, hvorfor det er "synd" for et barn, at de ikke må få kage/slik med videre. Det kommer jo helt an på det udgangspunkt man har givet sit barn
Min svigermor bliver nærmest skuffet, når Benjamin hellere vil spise en banan end et stykke kage

Lige min tanke. Her sagde nogle i familien i starten, at hun kun ville få "sundt slik" hos dem (nødder, tørrede frugter mv, men nødder er jo ikke relevant endnu, når hun kun er 2 år), men står alligevel klar med saltstænger, saftevand, børnekiks mv., hehe. I en god mening selvfølgelig, men det er det jo også i VS og BH

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2013

Fenja09

Jeg synes sukkerpolitik er fint, men nogle gange grænser det til vanvid.

Nu går min datter i dp og der følger man ikke en politik, men helt alm. sund fornuft. Min datters dp´er er udmærket klar over, at børnene ikke skal have sukker hver dag, men selvfølgelig må man komme med en kage når et af børnene har fødselsdag. Jeg holder selv på, at vores datter ikke skal have slik førend hun er omkring de 3 år, men regner da med at hun skal smage noget kage til hendes 2 års fødselsdag.

Jeg kan godt se, at når børnene i f.eks børnehave skal have madpakke med, at politiken også hjælper forældrene og ikke kun institutionen. Det er med til at alle børn får sunde og nærende måltider og det er selvfølgelig rigtig positivt.

Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke - hvorfor skal vi have alle de regler, hvornår er det blevet forbudt at tænke selv? Det kan godt være at det lyder hårdt, men synes generelt at vi får flere og flere regler og det er i og for sig også en måde at sige, at man ikke helt stoler på at børnene får det de skal når de er i institution. Både til personale og forældre.

Jeg har selv fortalt vores dagpleje hvad jeg synes er ok og hvad jeg ikke synes er ok, og det er hun da helt med på. I vores kommune må børnene heller ikke få smør, men skal have margarine. Nu får vores datter som regel ingen af delene, men skal hun have noget på, så foretrækker jeg bestemt smør.

/Fenja

Anmeld

23. januar 2013

Maja88

jeg synes det er helt fint..

som mor og pædagog.. her fik aprilla ikke noget som mindede on slik/kage/is før hun blev halvandeb og hey.. hun kunne ikke lidt det.. nu er hun så 22 måneder og har fundet glæden ved småkager.. det får hun ved specielle sammenhænge ellers ikke..

vi som forældre må tænke ud af boksen.. det er vorrs forestilling om at der til fødselsdag hører kage og diverse til.. men hvis vi ikke introducerer det for børnebe.. så overlever det nok. de ved jo ilke hvad det er

Anmeld

23. januar 2013

fairlady

JustMe skriver:

Samme her. Jeg synes ikke det er en dårlig ting, tværtimod! Jeg er glad fro, at min datter ikke får sukker i forskellige former hver gang, der er en der har fødselsdag. Det sukker hun "skal have" (må få), vil vi gerne selv give herhjemme. Mht. grænser for børnefødselsdage i hjemmet, så bliver det også hurtigt til en del fødselsdage, og så synes jeg det er fint, at hun ikke står imellem at skulle undvære, hvad de andre får eller at få så meget sukker til fødselsdage i institutionen, at vi er nødt til at sige nej herhjemme. Hvis der bliver serveret til alle børnenes fødselsdage kommer det hurtigt op i nærheden af den anbefalede maksimummængde for et barn, og der er der ikke meget luft til, at hun kan få noget til vores egne fødseldage eller andre hyggearrangementer.

du har helt ret.

Man skal tænke på at et barn der har brug for mange vitaminer og minerealer for at vokse, har et meget lille råderum til slik og andre ting, der absolute ikke er andet i, end kalorier!

Hvad er der i vejen med at give børn nogle gode vaner?! Jo mindre de har "brug" for at få slik, des bedre.

Det er ikke for sjovt at disse regler er indført, vi har jo seriøse livsstilssygdomme, som der efterhånden er en del der får!

Vil også gerne selv bestemme hvornår mit barn skal have sukker. Synes der skal være plads til at vi kan have en slikdag herhjemme eller at vi kan tage til familiefødselsdage o.s.v.

Anmeld

23. januar 2013

fairlady

Maja88 skriver:

jeg synes det er helt fint..

som mor og pædagog.. her fik aprilla ikke noget som mindede on slik/kage/is før hun blev halvandeb og hey.. hun kunne ikke lidt det.. nu er hun så 22 måneder og har fundet glæden ved småkager.. det får hun ved specielle sammenhænge ellers ikke..

vi som forældre må tænke ud af boksen.. det er vorrs forestilling om at der til fødselsdag hører kage og diverse til.. men hvis vi ikke introducerer det for børnebe.. så overlever det nok. de ved jo ilke hvad det er

Anmeld

23. januar 2013

Leneur

Jeg er faktisk glad for der IKKE er sukkerpolitik i min datters børnehave, ment på den måde at jeg 100% selv bestemmer hvad hun skal have med i madpakken. Jeg har da både givet frugtpålæg med. Frugtstænger, pålægschokolade, yoghurt og et enkelt lille stykke chokolade med, nødder og saltstænger men kun om fredagen, da det blot skal være en lille hyggeting op til weekenden. Der er så altid masser af grønt med også.
I Silje's børnehave har de så en frugtordning vi forældre betaler til. Super fantastisk og de får noget forskelligt, fremfor det ene stykke man normalt sender med. Vi skiftes så til at bage boller til, der til gengæld SKAL være grove.
De er også inddelt i stuer, så til fødselsdage er det kun den vi bager kage til og de er 14 børn på stuen, så fordelt på et år giver det ikke ret meget i det lange løb.
Man kan blive for fanatisk men hvis de mindre ressourcestærke forældre på en god og ordentlig måde får fortalt hvad en madpakke gerne skulle indeholde, er jeg da sikker på at de fleste vil rette ind efter det.
Hvad så med udenlandske familier, hvor det ikke er normalt med rugbrødsmadder, skal de tvinges til at gå imod deres normalitet og partout give rugbrød med, fordi sådan siger sukker/madpolitikken??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.