Sukkerpolitik i institutioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.676 visninger
25 svar
0 synes godt om
23. januar 2013

Anonym trådstarter

Er det for langt ude med sukkerpolitik?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2013

De3Guldklumper

Anonym skriver:

både og vil jeg sige..

noget bestemt du tænker på?

Anmeld

23. januar 2013

Mom

Profilbillede for Mom

Hej,

Det kommer vel an på så meget ?

Det kan sikkert komme mange børn tilgode, at VS og BH har en sukkerpolitik, da forældrene så bliver nødt til at tænke lidt mere over hvad de propper i deres børns madpakke - man skal have for øje, at ikke alle forældre er lige reccoursestærke.

Men, og der er vel altid et men.... Personligt syntes jeg hurtigt det kan blive langt overdrevet, forstået på den måde at de børn som rent faktisk får en god og nærende madpakke med, ikke kan undes en frugtfigenstang, eller en lille yougurt i ny og næ, uden at forældrene skal have seddel med hjem.

Dertil syntes jeg også at der er forskel på sukkerpolitik og sukkerpoliti - sukkerpolitik er i min verden forstået sådan at man som samfund gerne vil sikre sig, så godt som man nu kan, at alle børn i VS og BH får et nærende og givtigt måltid i deres dagligdag. Imens det i min verden er at overdrive når børnene ikke længere må dele et lille stykke kage eller andet sødt ud til deres fødselsdag - specielt efter det er blevet sådan, at mange VS og BH holder en samlet fødselsdag om mdr., altså sådan at alle januarbørnene holder en samlet fødselsdag. På den måde, sker det jo højst 12 gange på 1 år, at børnene får en "sukker" ting i VS eller BH. (det er efter min mening sukkerpoliti)

Også syntes jeg, at det er lækkert at når børnene kommer i skole, så er der ikke disse politikker, hvilket giver mig mulighed for, at give mine skolebørn en enelt julesmåkage i deres madpakken i december :-)

Anmeld

23. januar 2013

morethanperfect

Anonym skriver:

Lidt syns jeg ..

Jeg syns f.eks det er langt ude jeg ikke må lave en kage til dem , når Oscar har fødselsdag .. Det syns jeg helt ærlig er noget værre vrøvl .. 

Anmeld

23. januar 2013

Nemesis

en sukkerpolitik er en god ting..det er mere hvad den indeholder der kan blive for meget.

fx. synes jeg det tager overhånd når børnen ikke må få lidt sukker på deres havregrød, ikke må få kage til fødselsdag og især synes jeg det tager overhånd de steder hvor de også vil have den politik skal håndhæves hvis der er inviteret til fødselsdag hjemme.

Alt med måde og ja der er nogle måneder hvor der er rigtig mange fødselsdage men gennemsnitlig er det 2 gange pr måned og det kan jeg godt acceptere.

I vores er deciderede slikposer noget de gerne undgår, men det handler mest om, at de ikke kan holde styr på dem og børnene derfor bliver kede af det når den er væk.

Synes vi har en fornuftig sukkerpolitk hos os.

Anmeld

23. januar 2013

Kamulla

både og... 

Det kan blive for meget med slik osv når der ret ofte er fødselsdag i BH og VS.. 

Og ungerne elsker formentlig frugt og sunde ting ligeså meget  

I Noahs BH er der en sukkerpolitik.. de er ikke hysteriske overhovedet.. de har lavet det med der kun holdes fødselsdag 1 gang om mdr.. så samler de alle de børn der har fødselsdag den dag, og så har vi forældre talt om hvad vi hver især deler ud.. det er oftest melon, rosiner, ostehaps, salt/sesam stænger, popcorn, pandekager osv osv osv.. det fungerer altså ret godt

Anmeld

23. januar 2013

Miss Kat

Mom skriver:

Hej,

Det kommer vel an på så meget ?

Det kan sikkert komme mange børn tilgode, at VS og BH har en sukkerpolitik, da forældrene så bliver nødt til at tænke lidt mere over hvad de propper i deres børns madpakke - man skal have for øje, at ikke alle forældre er lige reccoursestærke.

Men, og der er vel altid et men.... Personligt syntes jeg hurtigt det kan blive langt overdrevet, forstået på den måde at de børn som rent faktisk får en god og nærende madpakke med, ikke kan undes en frugtfigenstang, eller en lille yougurt i ny og næ, uden at forældrene skal have seddel med hjem.

Dertil syntes jeg også at der er forskel på sukkerpolitik og sukkerpoliti - sukkerpolitik er i min verden forstået sådan at man som samfund gerne vil sikre sig, så godt som man nu kan, at alle børn i VS og BH får et nærende og givtigt måltid i deres dagligdag. Imens det i min verden er at overdrive når børnene ikke længere må dele et lille stykke kage eller andet sødt ud til deres fødselsdag - specielt efter det er blevet sådan, at mange VS og BH holder en samlet fødselsdag om mdr., altså sådan at alle januarbørnene holder en samlet fødselsdag. På den måde, sker det jo højst 12 gange på 1 år, at børnene får en "sukker" ting i VS eller BH. (det er efter min mening sukkerpoliti)

Også syntes jeg, at det er lækkert at når børnene kommer i skole, så er der ikke disse politikker, hvilket giver mig mulighed for, at give mine skolebørn en enelt julesmåkage i deres madpakken i december :-)

Anmeld

23. januar 2013

CaWi

Både og...
Jeg selvfølgelig ikke at børnene skal proppes med sukker.
Har her to eksempler på to fanatiske børnehaver:

Nr 1: Til juleafslutning blev det bestemt at de skulle have æbleskiver. Men børnene måtte ikke få syltetøj, fluormelis eller sukker til. Derudover fik de vand til. Senere sad pædagoerne og spiste med syltetøj.

Nr2: En mor havde bagt grovboller da sønnen havde fødselsdag. Og de var jo sunde nok. For at gøre det merw spændene, havde han formet dem som en slange og puttet en anelse glasur på.
Hun blev sendt hjem med bollerne, da der var glasur på.

I min verden er der forskel på hverdag og fest. Og at man ikke længere må bage kage og tage med, eller at de må få et glas saftevand til deres ellers meget tørre og sunde grovboller, er helt hen i vejret synes jeg!!!

Anmeld

23. januar 2013

Ka+Ma=Be

Anonym skriver:

Det synes jeg ikke nej! Der er sukkerpolitik i min søns vuggestue og det er jeg sådan set glad for  

De får naturligt sukker i form af frugt men alt andet er bandlyst.

Anmeld

23. januar 2013

CaWi

Kamulla skriver:

både og... 

Det kan blive for meget med slik osv når der ret ofte er fødselsdag i BH og VS.. 

Og ungerne elsker formentlig frugt og sunde ting ligeså meget  

I Noahs BH er der en sukkerpolitik.. de er ikke hysteriske overhovedet.. de har lavet det med der kun holdes fødselsdag 1 gang om mdr.. så samler de alle de børn der har fødselsdag den dag, og så har vi forældre talt om hvad vi hver især deler ud.. det er oftest melon, rosiner, ostehaps, salt/sesam stænger, popcorn, pandekager osv osv osv.. det fungerer altså ret godt

God løsning i har synes jeg :-) Da de stadig bliver fejret med lidt godt til tanden, uden det er for sødt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.