Kager og slik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2013

Lise

Ja, selvfølgelig må de få kager og slik. Jeg tror ikke på at holde dem fra det, gør det lettere for dem i fremtiden. Mine får fredagsslik - de får en lille skål hver, og de elsker det! Ugens højdepunkt. Og så får de til fødselsdage og den slags, eller hvis vi bare laver noget derhjemme (mest pandekager med sukker/syltetøj). Jeg ønsker allermest at de kan spise ALT, men være klar over hvad man kan spise lidt af, og hvad man kan spise løs af. Den store på 5,5 år har et fint forhold til søde sager - han elsker sin slik, men lader det stå hvis han synes han får for meget (og han får virkelig ikke meget). Han gemmer det, og glemmer det. Og det er sket, at han, inden han har spist sit slik op, har bedt om frugt i stedet.

Men lillebror på knap 3 år derimod, han propper det bare i sig. Han elsker alt med sukker på og i, så ham skal vi holde mere øje med. Men han må naturligvis stadig få.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2013

booster_88

Nadia&Daniel skriver:

Hellere popcorn end chips (de to ting er altid på bordet til fødselsdage i min svigerfamilie)  og Laura vil også helst have popcorn

Lige præsic, nu er dean et genrelt meget kræsen barnt, men til hans fødselsdag i børnehaven er det også popcorn og ikke kage ekspempelvis.

Anmeld

23. januar 2013

Rikke S

henh01 skriver:

ja det må mine børn få - de er 2 år og 2 mdr og den ældste er 8½ år - begge børn har været 13-14 mdr før de smagte slik og kage osv. Nu får de det i den mængde vi synes er passende.
Det er MEGET vigtigt at man giver børn et sund forhold til sukker - og det får man bestemt ikke hvis man helt undgår det Alt med måde

Jeg er helt enig, og tror faktisk slet ikke at min store på 2 år ville bryde sig om, at spise en stor skål slik. Han ef vant til at få lidt, når vi får det (men vi prøver at holde igen og spise efter kl 19, når han sover), men holder ligeså meget af æblebåde, hjemmebagte små knækbrød, frugtstænger fra Castus ol. 

Anmeld

23. januar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Må jeres børn få kager og slik?

Vores datter er 17 måneder og det eneste hun har smagt er en lille bitte smule flødeis nytårsaften. Jeg vil helst at hun ikke spiser slik førend hun er omkring de 3 år, men synes et stykke kage er ok til fødselsdag og andre særlige lejligheder.

Mener dog ikke at jeg er hysterisk med det, kan bare ikke se nogen grund til at hun får sådan noget når hun alligevel kun spiser fordi hun er sulten - og ikke som os andre der ofte spiser for hyggens skyld.

Derudover bliver hun hyperaktiv når hun får sukker, så kan der gå 4 timer over hendes alm. sengetid før vi kan få hende puttet, så i det samlede hele, prøver vi at begrænse det til et minimum.

/Fenja

Anmeld

23. januar 2013

smokin

Laulund87 skriver:

Ja det må hun, alt med måde. Hun er 3 år

Hvad Charlotte sagde

Anmeld

23. januar 2013

Laulund87

Zette skriver:

Hvad Charlotte sagde

For Charlotte er klog

Anmeld

23. januar 2013

Mother-love

Isabella er 20 mdr og ja hun får slik og kage. Nu er det sjældent vi har slik herhjemme. Og har vi så spiser vi det når Isabella er kommet i seng. Da trangen til søde sager første kommer når man kigger foran fjernsynet.

Vi er stort set ude ved hende farmor og farfar en dag om ugen. Og der får hun somregel lidt slik fordi hun ved de har en kæmpe skuffe med slik.
Men hun vil ligeså gerne habe frugt, rosiner, figenstænger og kiks.
Så det er som regel det hun får herhjemme for det er normalt det eneste vi har.
sodavand har hun smagt men det er ikke noget hun får. Kun meget sjældent. Så får hun lidt saftevand engang imellem istedet .

Jeg synes man skal passe på med At forbyde søde sager. Self har de ikke godt af det. Men vi andre er jo ikke døde og de fleste af os har et lørdags slik fra helt små af.
Og når Isabella bliver større vil hun også få lørdags slik.
Jeg tror at børn der aldrig får slik ikke får et normalt forhold til slik. Dvs at når det så endelig kommer frem går de helt amok med at spise af det osv.

Anmeld

23. januar 2013

Amanda Stage

Min søn får slik til Disney sjov. Han får slik og kage til højtider og fødselsdage. Jeg er ikke hysterisk med det, synes det er hyggeligt når vi kan være lidt frie. Han er ret tynd, men problemet er at jeg er ret tyk og skal passe på, derfor får vi ikke meget her hjemme! Jeg er så til gengæld ekstremt hysterisk med lightprodukter! Han får heller ikke sodavand, men det er fordi han bliver hyperaktiv og får luft i maven, så det er der ingen grund til. 

Anmeld

23. januar 2013

MorDk

Vores dreng på 2,4 år fik intet sukker i sit første leveår • Jo fra frugt...(ser ingen grund til det)  Fra han fyldte 1 år begyndte han så småt at smage lidt forskelligt som cacao, kage, kiks, frugtstænger, chokolade m.m

Han må gerne få søde sager i begrænset mængder MEN han får IKKE sodavand, slik (vingummi, lakrids, bolcher osv.) Vi prøver at holde ham fra slik og sodavand så længe vi kan. Ser virkelig ingen grund til det. Han skal tids nok få slik m.m I en alder af 2 år er det IKKE hans behov der dækkes hvis vi giver/tilbyder ham slik. Det er vores egne behov. Men det er min mening.

Bassen er lykkelig for lidt chokolade engang imellem og ikke mindst en frugtstang!

Vi passer på med sukkerindtaget for det går liiiige i hjernen på ham og han bliver MEGET hyper!

Anmeld

23. januar 2013

tinasmor

Må jeres børn få kager og slik?

Her fik hun ingenting indtil hun var 3 år og selv spurgte efter det. Nu får hun det når vi er ude til f.eks fødselsdag eller jul/nytår osv. Vi køber ikke selv slik til hende. Vi praktisere mere friske frugter som jordbær, hindbær, blåbær, melon eller dadler og andre tørrede frugter. Alle overnævnte ting er hun vild med. Hun er lige begyndt at spørge lidt ind til hvorfor andre børn får fredagsslik (hun er 5 år nu) så nu har vi tænkt, at hun skal begynde at få lidt i ny og næ (slik) men ikke på en fast dag, mere bare når det passer ind. Jeg vil også helst købe noget i lidt bedre kvalitet uden for meget sukker og farvestoffer, men har ikke rigtig fået sat mig ind i det endnu, da det ikke har været aktuelt før nu. Desert får hun hvis vi er ude hos nogle der har lavet det (is, pandekager osv)

Det fungere fint hos os, og hun har aldrig spurgt  efter det (kun en gang de sidste par uger, da hun gennem bh opdagede at der var noget der hed "Disney-slik" fredag aften )

Jeg tror ikke så meget på det med at hvis man ikke spiser slik hele tiden så får man et unormalt forhold til det. Jeg fik næsten ikke noget som barn og har et ganske normalt forhold til slik og søde sager. jeg tror tilgengæld man lægger vaner ind når de er små. Lære de at "hygge" er lige med søde ting og sager, så tror jeg det bliver lageret i hjernen på en eller anden måde og måske derfor mange voksne spiser så meget sødt. Fordi man ubevist forbinder det med hygge eller trøst.

Mit barn skal nok kommet til at spise massere slik i sit liv, det er jeg sikker på. Der kommer jo en tid hvor mor ikke længere kan "beskytte" så meget mere. Jeg har ikke lyst til at hun får mere end højst nødvendigt at farvestoffer, sukker og fede sager som generelt ikke giver kroppen noget godt, mens hun er lille. Jeg er ikke fanatisk og hun får lov at smage når vi er ude men så længe hun lige så godt vil have noget frisk frugt så får hun det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.