Må jeres børn få kager og slik?
Her fik hun ingenting indtil hun var 3 år og selv spurgte efter det. Nu får hun det når vi er ude til f.eks fødselsdag eller jul/nytår osv. Vi køber ikke selv slik til hende. Vi praktisere mere friske frugter som jordbær, hindbær, blåbær, melon eller dadler og andre tørrede frugter. Alle overnævnte ting er hun vild med. Hun er lige begyndt at spørge lidt ind til hvorfor andre børn får fredagsslik (hun er 5 år nu) så nu har vi tænkt, at hun skal begynde at få lidt i ny og næ (slik) men ikke på en fast dag, mere bare når det passer ind. Jeg vil også helst købe noget i lidt bedre kvalitet uden for meget sukker og farvestoffer, men har ikke rigtig fået sat mig ind i det endnu, da det ikke har været aktuelt før nu. Desert får hun hvis vi er ude hos nogle der har lavet det (is, pandekager osv)
Det fungere fint hos os, og hun har aldrig spurgt efter det (kun en gang de sidste par uger, da hun gennem bh opdagede at der var noget der hed "Disney-slik" fredag aften
)
Jeg tror ikke så meget på det med at hvis man ikke spiser slik hele tiden så får man et unormalt forhold til det. Jeg fik næsten ikke noget som barn og har et ganske normalt forhold til slik og søde sager. jeg tror tilgengæld man lægger vaner ind når de er små. Lære de at "hygge" er lige med søde ting og sager, så tror jeg det bliver lageret i hjernen på en eller anden måde og måske derfor mange voksne spiser så meget sødt. Fordi man ubevist forbinder det med hygge eller trøst.
Mit barn skal nok kommet til at spise massere slik i sit liv, det er jeg sikker på. Der kommer jo en tid hvor mor ikke længere kan "beskytte" så meget mere
. Jeg har ikke lyst til at hun får mere end højst nødvendigt at farvestoffer, sukker og fede sager som generelt ikke giver kroppen noget godt, mens hun er lille. Jeg er ikke fanatisk og hun får lov at smage når vi er ude men så længe hun lige så godt vil have noget frisk frugt så får hun det.
Anmeld