Når man har kat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2013

Papillon

Endnu engang tak, ikke mindst for rådene

Jeg forsøger at holde mig fra kattebakken i den periode, selvom det er indekatte. Har ingen fornemmelse af, om jeg har haft toxoplasmose, så det må kommende blodprøve jo afgøre.

Det er rart at være mere afklaret om det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Er det en indekat må du gerne ordne kattebakken, da de barterie du ska passe på, kun kommer fra udekatte, der spiser fugle og mus osv. 

De var det lægen sagde til mig. Vi har 2 indekatte. 

At jeg så ik rigtig ordnede kattebakken, var fordi jeg fik kvalme af lugten! Vh stine

Anmeld

16. januar 2013

Miss Church

Kitkat92 skriver:

Endnu engang tak, ikke mindst for rådene

Jeg forsøger at holde mig fra kattebakken i den periode, selvom det er indekatte. Har ingen fornemmelse af, om jeg har haft toxoplasmose, så det må kommende blodprøve jo afgøre.

Det er rart at være mere afklaret om det.

Ja man kan hurtig blive nervøs. Men jeg var lige ved dyrelægen med min kat i dag. Der sagde hun at hun aldrig havde været smittet, selv om hun var blevet kradset mange gange. 

Min kat er også en indekat, men jeg holder mig også fra bakken Der er ingen grund til at satse

Anmeld

16. januar 2013

Papillon

Miss Church skriver:

Ja man kan hurtig blive nervøs. Men jeg var lige ved dyrelægen med min kat i dag. Der sagde hun at hun aldrig havde været smittet, selv om hun var blevet kradset mange gange. 

Min kat er også en indekat, men jeg holder mig også fra bakken Der er ingen grund til at satse

Lige præcis, var helt bange for, at man skulle til at vælge kat eller barn fra. Det virkede en smule voldsomt 

Ja, at holde sig fra bakken er nok bedst, og så spændende er det heller ikke at skifte den

Anmeld

16. januar 2013

Miss Church

Kitkat92 skriver:

Lige præcis, var helt bange for, at man skulle til at vælge kat eller barn fra. Det virkede en smule voldsomt 

Ja, at holde sig fra bakken er nok bedst, og så spændende er det heller ikke at skifte den

Ja, men det skal man bestemt heller ikke  

Nej det er ikke det værste offer

Anmeld

16. januar 2013

AnthonsMor

Lige da jeg blev gravid vidste jeg faktisk ikke, at man ikke måtte tømme kattebakke, men det kom helt af sig selv, at det var min kæreste der skulle, for jeg kunne og kan stadig IKKE klare lugten af hverken kattens efterladenskaber eller gruset for den sags skyld..

Men det er kun ved udekatte man skal være opmærksom på kattebakken, så hvis din kun er inde (som vores) så burde det ikke være noget problem

Nu har jeg ikke født endnu, men vi har jo selvfølgelig snakket det hele igennem med jalousi fra Zeuz og ændret adfærd osv., da mine forældres daværende hund angreb min far når han ville tage mig ud i bilen, og hun var også meget tæt på, at ramme mig når hun fik sine flip, har jeg fået fortalt, så hende fik de aflivet, fordi hun simpelthen var for farlig.. Forhåbentlig er det ikke på samme måde hos katte, for jeg vil da virkelig bare IKKE af med min!

Anmeld

16. januar 2013

Tona

Kitkat92 skriver:

Hvordan har I gjort med kattebakken under graviditeten?

Er der andet man skal være opmærksom på i forhold til graviditet og kat? Eller kat og baby?

Mht kattebakke, så siger man jo at den gravide ikke må skifte den pga den (lille) risiko for toksoplasmose (jeg kan ikke stave til det). Der er dog mange mennesker som allerede har haft denne sygdom uden at vide det, da den faktisk er symptomløs. Derfor kan man godt have haft den uden at vide det inden man blev gravid. Derfor, hvis det er et stort problem for kvinden ikke selv at kunne tømme kattebakken, så kan hun ved lægen få testet om hun allerede har haft sygdommen inden hun blev gravid. Hvis det er tilfældet så kan hun godt tømme kattebakken. Ellers kan hun jo også bare lade manden tømme kattebakken og hun må i alt fald ikke tømme den hvis hun ikke har haft sygdommen. Det er i alt fald den info jeg fik

Ellers syntes jeg ikke at der har været så meget at tage hensyn til ifm at have kat. Vi har valgt at vores kat skal have alle vacciner og loppekure og ormekure osv og det har jeg det godt med ift at skulle have et lille barn i huset, men det er jo en smagssag hvor hysterisk man er. Jeg kender i alt fald mange som ikke har valgt det.

Når barnet er født, så er det min erfaring at det er vigtigt ikke at "glemme" katten. Den kan ellers blive jaloux og trives mindre godt. Det er fx godt at huske stadig at snakke med den og sidde og  kæle med den osv.

Vores kat er rigtig glad for vores datter og omvendt og de virker til at have stor glæde af hinanden. Håber det bliver det samme når lillebror nu snart kommer til verden

Anmeld

16. januar 2013

Miss Kat

Super at du er opmærksom på det, selvom det er rigtigt at det ikke skulle være noget problem når du har indekat, men hvorfor løbe risikoen? Her i hytten står manden også udelukkende for kattebakken.

Yderligere kan Toxoplasmose faktisk også smitte ad andre veje.

Der er ingen grund til at blive hysterisk, for hvorfor skulle man lige blive smittet således mens man er gravid, hvis man ikke har været smittet før, men det skader jo ikke at tage sine forholdsregler:

" Følgende forholdsregler kan tages for at minimere risikoen for smitte:

• Håndvask efter berøring med råt kød og grøntsager. 

• Håndvask efter kontakt med jord (brug evt. handsker ved have arbejde) 

• Spis ikke kød, der ikke er varmebehandlet. Kød bør således gennemsteges eller koges. Smag ikke på rå fars. 

• Grønsager og frugt vaskes grundigt

• Drik ikke upasteuriseret mælk

• Lad en anden person tømme og rengøre kattebakken, der skal tømmes hver dag. Herved undgår man, at parasittens forstadier, oocysterne, når at blive modne og dermed smittefarlige.

• Gravide der har kat, har ikke større risiko for at blive smittet end gravide, der ikke har kat."

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/toxoplasmose.htm

Yderligere ser det ud til, der faktisk også er grund til at være påpasselig selv når man ikke er gravid, da man er begyndt at trække paralleller mellem smitte med Toxoplasmose og depressive/suicide tilstande. 

Anmeld

16. januar 2013

Lund18

Vi ordner den begge herhjemme, vi møder forskudt så den der har mest tid om morgen ordner det. Jeg tager bare engangshandske på og vasker grundigt bagefter. 

Men vores kat er nu mest indekat så er ikke så bekymret. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.