Når man har kat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.865 visninger
18 svar
0 synes godt om
16. januar 2013

Papillon

Hvordan har I gjort med kattebakken under graviditeten?

Er der andet man skal være opmærksom på i forhold til graviditet og kat? Eller kat og baby?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2013

Team Putte

Kitkat92 skriver:

Er der andet man skal være opmærksom på i forhold til graviditet og kat? Eller kat og baby?

Kæresten har ordnet kattebakken herhjemme da jeg var gravid, det gør han stadig selvom Ida er 6 mdr

Mht. kat og bebs så skal man være opmærksom på at katten ik kravler op og ligger sig på bebs i seng eller barnevogn. Derudover når bebs bliver lidt større og kan gribe fat i katten, skal man lige være obs på at katten ik kommer for tæt på hvis den river ud efter folk

Anmeld

16. januar 2013

Miss Church

Kitkat92 skriver:

Det er manden i huset, der står for kattebakken, imens jeg er gravid Katten kan nemlig smitte med toxoplasmose gennem afføringen. Og det kan skade baby. 

Derudover må de helst ikke kradse for meget, da de også kan smitte derigennem. 

Anmeld

16. januar 2013

FrkZier

Kitkat92 skriver:

det var oftest min kæreste der skiftede kattebakken (hun bliver pt. passet hos min far) men jeg gjorde det også en gang imellem, tog bare engangs handsker på og så vaskede jeg grundigt bagefter

og ang. kat og baby, skal du/i bare være obs på at katten ikke hopper op og ligger sig på baby..

Anmeld

16. januar 2013

B&J

hvis du er alene jamen så vil jeg helt sikkert, ordne kattebakken og hvis du har en partner jamen så få ham til det, da jeg var gravid ordnet jeg katten bakken og det køresten også

Anmeld

16. januar 2013

Fenja09

Kitkat92 skriver:

Du får taget en blodprøve ved lægen som viser om du har haft infektionen ( Toxoplasmose) og har du haft den, så er du immun. Hvis ikke skal du sørge for at passe på når du tømmer kattebakken - evt. få din partner til det så længe du er gravid. Samme parasit findes i jord og vand, så du skal bare sørge for at have handsker på og vasker dine hænder grundigt efter kontakt med f.eks grøntsager.

Gravide der har kat er ikke i større risiko for at få infektionen, end gravide der ikke har kat. Smittenrisicien fra mor til barn er størst i sidste trimester.

Vi tænkte alle scenarier igennem da vi ventede vores datter, men det viste sig at vi ikke behøvede at være urolige - begge vores katte var meget eksemplariske da vores datter kom til verden. Men ellers skal man i det første stykke tid lære katten ikke at ligge sig på baby - eller helt sørge for at ligge baby i lukket rum, hvis man ikke selv er til stede.

/Fenja

Anmeld

16. januar 2013

Papillon

Tak for svarene

Det lyder til, at jeg må piske kæresten, når jeg bliver gravid - eller allerede nu, når vi prøver?

Hvordan smitter toxoplasmose? Er det ikke nok at vaske hænder grundigt efterfølgende? Hvordan føles infektionen?

Vores katte er noget så søde og viser kun klør, når de strækker sig eller leger Men om de forandrer sig overfor småbørn, ved jeg ikke. Desuden har de ikke adgang til soveværelset, hvor vi alle tre kommer til at sove. Kan man ellers have myggenet over vugge, eller er det ikke nok? Bare hvis man vil være helt sikker.

Anmeld

16. januar 2013

Miss Church

Kitkat92 skriver:

Tak for svarene

Det lyder til, at jeg må piske kæresten, når jeg bliver gravid - eller allerede nu, når vi prøver?

Hvordan smitter toxoplasmose? Er det ikke nok at vaske hænder grundigt efterfølgende? Hvordan føles infektionen?

Vores katte er noget så søde og viser kun klør, når de strækker sig eller leger Men om de forandrer sig overfor småbørn, ved jeg ikke. Desuden har de ikke adgang til soveværelset, hvor vi alle tre kommer til at sove. Kan man ellers have myggenet over vugge, eller er det ikke nok? Bare hvis man vil være helt sikker.

Det smitter gennem sår og slimhinder, så det er vigtigt med en god håndhygiejne. Og vil jeg klart anbefale at man holder sig fra kattebakken. 

Nårh du bliver gravid, bliver du testet for  toxoplasmose via en blodprøve. Den viser om du har virusen i kroppen. Hvis du har haft den, bliver du ikke smittet igen. 
Den giver almindelige influenza-symptomer. 

Anmeld

16. januar 2013

Noneother

Det er kun noget man skal bekymre sig om ved udekatte. Og kun hvis ikke i skifter bakke hver dag

Anmeld

16. januar 2013

simone_jacobsen

Kitkat92 skriver:

Hvis du har inde katte er kattebakken ikke noget problem - lægen fraråder det alligevel. Men de bakterier der kan være farlige kan kun fås af ude katte!

Vi har forberedt kattene så godt vi kunne herhjemme - flyttet rundt på tingene og sat babys ting op i god tid, så de har kunne vænne sig til det langsomt. Og så anbefales det, at man inden baby kommer hjem tager noget med hjem fra sygehuset som kattene kan snuse til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.