Chance for at få tvillinger på Øko-måde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. januar 2013

Majeha

Gjorde du noget specielt? Hvad spiste du/lavede du til hverdag? og hvilken stilling blev de undfanget i? (hvis dete r ok at spørger) vil så gerne have tvillinger

Ved ikke, om vi gjorde noget specielt, da vi bare tog det som det kom. De var tveæggede, og det kan være, at det var pga pco, jeg "lavede" 2 æg. Er endnu ikke blevet udredt, men har hørt om andre pcopiger, der har flere æl i en cyklus.

Men tror ikke man kan gøre så meget for at øge chancen, andet end kunstig befrugtning. Og vil også lige sige, at der er væsentlig større risici ved flerfoldsgraviditeter, end ved et barn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2013

BellaCiinea

Three little steps skriver:

Hvor høj er den? hverken jeg eller kæresten har tvillinge gener, men åh det er min allerstørste drøm. 

Kender du nogen der har tvillinger fra ikke-tvillinge-genet-familie?

Har ikk svar på dit spørgsmål..

Men fedt at det er noget du gerne vil! =)

Selv er jeg sådan lidt.. åh nej.. hva nu hvis der kommer 2...

Der er tvillinger i min familie

Anmeld

15. januar 2013

CaWi

Three little steps skriver:

Hvad gjorde de for det, havde de bestemte ting de gjorde? 

Nej de gjorde intet specielt.

Det er mere held end forstand når der kommer tvillinger.
Enten er der kommet to æg so begge er blevet befrugtet (giver ikke ens tvillinger)

Eller to sædceller det begge kommer ind i ægget og ægget deteftet deler sig (giver ikke ens tvillinger)

Eller et æg og en sædceller, hvor ægget ved "en fejl" deler sig.

Anmeld

15. januar 2013

Miss Church

CAWI skriver:

Nej de gjorde intet specielt.

Det er mere held end forstand når der kommer tvillinger.
Enten er der kommet to æg so begge er blevet befrugtet (giver ikke ens tvillinger)

Eller to sædceller det begge kommer ind i ægget og ægget deteftet deler sig (giver ikke ens tvillinger)

Eller et æg og en sædceller, hvor ægget ved "en fejl" deler sig.

Hvis der kommer to sædceller ind i et æg, giver det vel ikke en tvillingegraviditet? Er det ikke en molagraviditet? Det kommer der jo ikke noget levedygtigt foster ud af? Eller har jeg misforstået noget? 

Jeg tænker bare.. Der kommer da alt for mange kromosomer, hvis der kommer to sædceller i en ægcelle? 

Anmeld

15. januar 2013

Muhmi

Min bedste veninde har fået enæggede tvillinger.. Hverken faren eller hende har tvillinger i familien.. Men de er begge overvægtige... Ved ikke om det er noget der gør noget ved chancen...

Jeg selv har ventet enæggede tvillinger, de gik dog til i uge 7 og 8 ca... Hverken jeg eller min mand har tvillinger i familien, men jeg er overvægtig....

Anmeld

15. januar 2013

Muhmi

Miss Church skriver:

Hvis der kommer to sædceller ind i et æg, giver det vel ikke en tvillingegraviditet? Er det ikke en molagraviditet? Det kommer der jo ikke noget levedygtigt foster ud af? Eller har jeg misforstået noget? 

Jeg tænker bare.. Der kommer da alt for mange kromosomer, hvis der kommer to sædceller i en ægcelle? 

Nopes, to sædceller i en blomme giver enæggede tvillinger, tveæggede er hvis der er to æg at befrugte

Anmeld

15. januar 2013

Miss Church

Muhmi skriver:

Nopes, to sædceller i en blomme giver enæggede tvillinger, tveæggede er hvis der er to æg at befrugte

Jeg troede bare at det var celledelingen, som gav enæggede tvillinger? Ikke to sædceller. 

Tveæggede har jeg helt styr på 

Anmeld

15. januar 2013

Miss Church

Muhmi skriver:

Ejj jeg tror altså ikke helt på jer! hehe

Læs lige her: 

Kære T
Et æg rummer kun en halv portion arvemasse. Dette er en af grundene til, at det ikke selv deler sig i to nye æg. At to sædceller skulle kunne trænge ind i samme æg er aldrig påvist. Forestiller man sig alligevel muligheden, vil der mangle en portion arvemasse til den ene sædcelle.

Anmeld

15. januar 2013

Miss Church

... også her: 

Ved delvis mola deler et æg med normalt kromosomtal sig efter samtidig befrugtning med to sædceller, ikke som normalt kun én sædcelle. Cellerne får således alt for mange kromosomer, 69 (23 fra kvinden og 46 fra manden). Ved delvis mola forstyrres fosterudviklingen af det fordoblede antal mandlige kromosomer. Der udvikles et foster, der ikke er levedygtigt. Udviklingen af fosteret standser oftest i de første uger af graviditeten. 

Anmeld

15. januar 2013

raca

Muhmi skriver:

nej 2 sædceller i et æg giver et misfoster der dør..

det er helt basalt ..

et barn består af 46 kromosoner + 2 kønskromosoner

de 23-x eller y kommer fra far, de 23+x kommer fra mor.

hvis der kommer 46+2kønskromosomer i et æg der bære 23 kromosmer + x kromoson

dette ville så give alt alt for mange kromosoner eller alt alt for få..

og jo naturlig set opstår der dvs fjel således man måske har et ekstra kromoson.. eks downs og klinfelder. det er de mindre alvorlige.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.