Hvad må I deltage i som bonusforældre??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2013

Thalia

Prinsesse2ben skriver:

Jeg ser lidt delt på det Jeg er bonusmor og biomor  

Jeg synes man skal huske på hvilke signaler man som biomor sender til sit barn, hvis man ikke ønsker bonusmors tilstædeværelse.. Der er ikke noget at børn ønsker mere end at alle kunne være "gode venner" Man behøver jo ikke kramme hinanden, men ved at give bonus plads, fortæller du også dit barn at du selv er okay med situationen. 

Det synes jeg du har helt ret i - men derfor må der også godt være situationer der er "hellige" for enten en af bioforældrene eller for barnet, og når det er tilfældet så skal det efter min mening respekteres.

Derudover handler det faktisk ikke kun om hvad bio og bonusforældrene gerne vil, men om at forholde sig til den situation der er tale om - det første forældremøde på barnets skole.

Ud over at være den første introduktion til barnets skole, er det typisk også første gang forældregruppen møder hinanden. Forældre som vel at mærke skal samarbejde i mange år fremover. I den forbindelse er der masser af nye ting at forholde sig til for alle der deltager, både i form af oplysninger fra skolens medabrejdere, men også i form af alle de andre forældre man skal lære at kende.

I den forbindelse kan man efter min mening gøre alle andre en tjeneste ved kun at sende bioforældrene afsted, således at det er dem der sættes ansigter på som værende barnets forældre.

Det er svært nok i forvejen at finde rundt i alle de forskellige bonusrelationer, og det bliver slet ikke bedre af at man skal forholde sig til alle (inklusiv være vidne til eventuelle akavede følelser) på en aften der faktisk er vigtig for alle der deltager.

Der skal nok blive rigeligt med forældremøder og forældredage og forældrekaffe osv i fremtiden, og bonusmor skal nok få lov at deltage i ting når hendes egne børn engang skal i skole. Det første forældremøde på bonusbarnets skole er bare ikke et sted hvor hun hører til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2013

Victoriasmor88

Thalia skriver:

Det synes jeg du har helt ret i - men derfor må der også godt være situationer der er "hellige" for enten en af bioforældrene eller for barnet, og når det er tilfældet så skal det efter min mening respekteres.

Derudover handler det faktisk ikke kun om hvad bio og bonusforældrene gerne vil, men om at forholde sig til den situation der er tale om - det første forældremøde på barnets skole.

Ud over at være den første introduktion til barnets skole, er det typisk også første gang forældregruppen møder hinanden. Forældre som vel at mærke skal samarbejde i mange år fremover. I den forbindelse er der masser af nye ting at forholde sig til for alle der deltager, både i form af oplysninger fra skolens medabrejdere, men også i form af alle de andre forældre man skal lære at kende.

I den forbindelse kan man efter min mening gøre alle andre en tjeneste ved kun at sende bioforældrene afsted, således at det er dem der sættes ansigter på som værende barnets forældre.

Det er svært nok i forvejen at finde rundt i alle de forskellige bonusrelationer, og det bliver slet ikke bedre af at man skal forholde sig til alle (inklusiv være vidne til eventuelle akavede følelser) på en aften der faktisk er vigtig for alle der deltager.

Der skal nok blive rigeligt med forældremøder og forældredage og forældrekaffe osv i fremtiden, og bonusmor skal nok få lov at deltage i ting når hendes egne børn engang skal i skole. Det første forældremøde på bonusbarnets skole er bare ikke et sted hvor hun hører til.

Men så må vi da også være enige om at det du beskriver der netop kun er forældrenes behov? Hvem ved, måske barnet har en super god relation til sin bonusmor og ville elske at alle kunne deltage sammen og vise hele sin familie den kommende skole? 

Jeg synes da bestemt også at visse opgaver er forbeholdt forældrene, jeg mener nok bare at man som biologisk forældre ofte handler hurtigt ud fra egne følelser og behov, men begrunder det med barnets, hvilket i nogle situationer kan være det rigtige og i andre ikke  

Anmeld

13. januar 2013

Thalia

Prinsesse2ben skriver:

Men så må vi da også være enige om at det du beskriver der netop kun er forældrenes behov? Hvem ved, måske barnet har en super god relation til sin bonusmor og ville elske at alle kunne deltage sammen og vise hele sin familie den kommende skole? 

Jeg synes da bestemt også at visse opgaver er forbeholdt forældrene, jeg mener nok bare at man som biologisk forældre ofte handler hurtigt ud fra egne følelser og behov, men begrunder det med barnets, hvilket i nogle situationer kan være det rigtige og i andre ikke  

Men barnet er jo slet ikke med til forældremøde, så det kommer aldrig til at handle om at vise skolen frem?

Hvis relationen til bonusmor er så god vil barnet måske netop sætte pris på at være sammen med hende mens far et til møde, frem for at skulle passes af en anden.

Anmeld

13. januar 2013

Victoriasmor88

Thalia skriver:

Men barnet er jo slet ikke med til forældremøde, så det kommer aldrig til at handle om at vise skolen frem?

Hvis relationen til bonusmor er så god vil barnet måske netop sætte pris på at være sammen med hende mens far et til møde, frem for at skulle passes af en anden.

Så har jeg da misforstået. Jeg troede ikke at ts skrev et forældremøde. Men at det var i en større forsamling  

Jeg skriver heller ikke hvad der er rigtigt og forkert Det kan være forskelligt alt efter hvilken familie man kigger ind i. 

Anmeld

13. januar 2013

Thalia

Prinsesse2ben skriver:

Så har jeg da misforstået. Jeg troede ikke at ts skrev et forældremøde. Men at det var i en større forsamling  

Jeg skriver heller ikke hvad der er rigtigt og forkert Det kan være forskelligt alt efter hvilken familie man kigger ind i. 

Der er jeg helt enig - altså at den rigtige løsning afhænger af familien der foregår i.

For mig er det dog ret enkelt at hvis en af bioforældrene ikke er tilpas med at en bonusforælder deltager, så er eneste rigtige løsning at bonusforælderen bliver hjemme.

Så er det sådan set lige meget hvad arrangementet er. Bioforældrenes følelser kommer bare forud for bonusforældrene, både for samarbejdets skyld generelt, men også for at skåne barnet for en situation hvor det føler at det skal vælge mellem bio og bonusforældre.

Anmeld

17. januar 2013

et-ønske

Anonym skriver:

Hej

Jeg er så heldigt, at have en dejlig bonus søn på 6 år, som skal starte i skole til sommer.

Der er snart informationsmøde på hans kommende skole, og min mand har fået lov at deltage, hvilket er stort for ham, da han aldrig har været en del af møderne mm. i børnehaven.

Jeg har uheldig ikke at må deltage for moderen med en dårlig begrundelse...

Hun siger, at det er en lille skole og der kommer mange mennesker...
Hmm... Der kommer max 22-25 til at gå i klassen, så mange forældre kan der umuligt komme, efter min mening..

Jeg vil høre, hvordan I klare det hos jer?
Hvor meget må bonusforældrene deltage i fælles forældremøder, hvor alle forældre kommer, ikke skole/hjem samtaler?

Personligt er det hårdt for mig, da jeg interesserer mig meget for min bonus søn hverdag, og havde glædet mig til at se hans skole mm.

Min bonus datter skal starte i skole til sommer, og jeg skal ikke deltage i møderne inden, det har jeg nu heller ikke behov for. Den tager bio forældrene selv. Min udfordring er at jeg gerne vil være med på første skole dag, det synes jeg er stort. Min datter skal heldigvis selv starte i 2 klasse den dag (de kommer til at gå på samme skole) så jeg kan lige drøne ned og se hende stå stolt med skoletasken på ryggen Jeg synes du skal acceptere at du ikke kan deltage i alt!!
Min datters far deltager ikke i noget som helst, så der er det min kæreste der deltager i skole/hjem samtaler, skolefester mv.

Anmeld

14. marts 2013

optimistmor

Anonym skriver:

Hej

Jeg er så heldigt, at have en dejlig bonus søn på 6 år, som skal starte i skole til sommer.

Der er snart informationsmøde på hans kommende skole, og min mand har fået lov at deltage, hvilket er stort for ham, da han aldrig har været en del af møderne mm. i børnehaven.

Jeg har uheldig ikke at må deltage for moderen med en dårlig begrundelse...

Hun siger, at det er en lille skole og der kommer mange mennesker...
Hmm... Der kommer max 22-25 til at gå i klassen, så mange forældre kan der umuligt komme, efter min mening..

Jeg vil høre, hvordan I klare det hos jer?
Hvor meget må bonusforældrene deltage i fælles forældremøder, hvor alle forældre kommer, ikke skole/hjem samtaler?

Personligt er det hårdt for mig, da jeg interesserer mig meget for min bonus søn hverdag, og havde glædet mig til at se hans skole mm.

jeg er selv mor til en lille dreng på 2,7år der har samvær med sin bio. alt der hedder møder, sammenkomster osv ihht institution er kun jeg afsted til. jeg har myndigheden også. jeg inviterer min kæreste med hvis han har lyst men det er af hans fri vilje. vi har mindst muligt med den bio at gøre, da der er en masse problemer med samvær osv og af den grund er han heller ikke velkommen. Han får de mest basale info der er nødvendigt givet ihht min søn og ikke mere. eks. institutionsskift, ting han skal være obs på mht min søn osv. 

jeg vil sige det er bedst du holder dig væk da hun kan føle dig som en trussel overfor sigselv, det er jo hende der er mor og du skal ikke stjæle hendes plads hehe... og det kan være derfor hun bruger en dårlig undskyldning til dig...? tror hun pænt prøver at give dig et hint ...

og dete vil på ingen måde gavne den lille dreng hvis du troppede op til noget. vent til hun er tryg og inviterer dig...

men glæd dig over at faren til den lille dreng er inviteret og få ham til at fortælle hvad der er sket.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.