Sprogvanskeligheder!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar 2013

Clisolka

LittleSteps skriver:

Hej med jer,

Jeg har brug for råd, hjælp- et eller andet. Kan et barn med sprogvanskeligheder, sagtens have helt "fine ører"? Altså, hvor test viser at der intet er galt, ift væske og alt andet jeg ikke har forstand på?

Eller hænger det ikke sammen??

Er der nogle af jer der har børn, som er meget bagud med sprog? Jeg er ved at gå ud af mit gode skind

Vi havde problemer med vuggestuen i sommers fordi de mente at vores 2-årige pige ikke var god nok til sit sprog! Vi blev indkaldt til samtale og blev bedt om at bestille tid til hørelægen så hurtigt som muligt, så vi kunne få tjekket hendes ører  De var 100 % sikker på hun var ørebarn, for det var 70% af børnene i vuggestuen. Hun var ikke bagud med sproget, men hun havde mere travlt med motorikken i stedet 

Vi var til hendes 2-års undersøgelse i slut okt. hos egen læge, og der var intet med ørene, så lægen ville ikke gå videre med det 

Efter hun fyldte 2, så er der kommet godt gang i sproget - wow det går hurtigt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2013

K&S

dorthemus skriver:

Din historie ligner min til forveksling Altså jeg har jo rendt pædagogerne på dørene og presset på Det er begrænset hvor meget der kan gøres i den alder for det tekstmateriale der er tilgængelig er fra barnet er 2,9...men det er klart at en talepædsgog altid kan komme med gode råd, både til forældre og til dp/vuggestuen.

Er du bekymret så sig det højt. Og en talepædagog er rar at dele sin bekymring med fordi hun er uddannet til at opfange sproglige vanskeligheder og komme med råd til hvordan vi kan hjælpe sproget igang.

Held og lykke

Vi har en rigtig god dialog med DP´en (og pædagogen), for hun har givet udtryk for bekymring, fordi han har så lidt sprog (men også fordi han har været meget "mut" - ikke ked af det eller noget, men ikke meget for at lukke op). Der er han dog vendt 180 grader og er et stort smil hele dagen hos DP´en  Det er også herefter at ordene er begyndt at komme.

Vi har været hos ørelægen til regelmæssige tjek og drænene sidder som de skal og alle undersøgelser og tests viser "alt normalt".

Men jeg kan bare mærke, at jeg er bekymret (jeg kan bare ikke finde ud af, om det er fordi "alle andre børn" i hans alder snakker meget bedre)

Anton er super dygtig motorisk (og der kan jeg godt se, at mange af de andre "halter"), men det opvejer ikke min bekymring

Jeg vil bare synes det er "synd" for ham, hvis han skal starte i BH uden noget særligt sprog, når han samtidig er en genert og mange gange tilbageholdende lille mand...

Anmeld

10. januar 2013

dorthemus

K&S skriver:

Vi har en rigtig god dialog med DP´en (og pædagogen), for hun har givet udtryk for bekymring, fordi han har så lidt sprog (men også fordi han har været meget "mut" - ikke ked af det eller noget, men ikke meget for at lukke op). Der er han dog vendt 180 grader og er et stort smil hele dagen hos DP´en  Det er også herefter at ordene er begyndt at komme.

Vi har været hos ørelægen til regelmæssige tjek og drænene sidder som de skal og alle undersøgelser og tests viser "alt normalt".

Men jeg kan bare mærke, at jeg er bekymret (jeg kan bare ikke finde ud af, om det er fordi "alle andre børn" i hans alder snakker meget bedre)

Anton er super dygtig motorisk (og der kan jeg godt se, at mange af de andre "halter"), men det opvejer ikke min bekymring

Jeg vil bare synes det er "synd" for ham, hvis han skal starte i BH uden noget særligt sprog, når han samtidig er en genert og mange gange tilbageholdende lille mand...

Ja jeg forstår til fulde din bekymring jeg har det på samme måde, føler også at alle overhaler hende indenom. I julen begyndte der at ske en udvikling og hun er nu så småt igang med at sætte 3-4 ord sammen i sætninger...hendes udtale er det der bekymrer mig mest. Hun kan være ret svær at forstå. Vuggestuens bekymring gik meget på at Runa trak sig socialt og det blev jeg ked af at få at vide...det er nok også derfor jeg har presset så meget på. Som pædagog i en børnehave ved jeg jo hvor vigtigt sproget er for det sociale liv. Heldigvis lader Runa sig ikke gå på af at de andre børn og voksne ikke altid forstår hende...hun er bare en glad lille pige
Motorisk er hun også fremme og længere end så mange på hendes alder og så er hun næsten helt renlig om dagen. Hun går ikke med ble om dagen hjemme og ude undtagen når hun sover. Det synes jeg er ret flot

Jeg ville presse mere på hvis jeg var dig, tror det vil give dig ro at få en talepædagogs perspektiv på

Anmeld

10. januar 2013

K&S

dorthemus skriver:

Ja jeg forstår til fulde din bekymring jeg har det på samme måde, føler også at alle overhaler hende indenom. I julen begyndte der at ske en udvikling og hun er nu så småt igang med at sætte 3-4 ord sammen i sætninger...hendes udtale er det der bekymrer mig mest. Hun kan være ret svær at forstå. Vuggestuens bekymring gik meget på at Runa trak sig socialt og det blev jeg ked af at få at vide...det er nok også derfor jeg har presset så meget på. Som pædagog i en børnehave ved jeg jo hvor vigtigt sproget er for det sociale liv. Heldigvis lader Runa sig ikke gå på af at de andre børn og voksne ikke altid forstår hende...hun er bare en glad lille pige
Motorisk er hun også fremme og længere end så mange på hendes alder og så er hun næsten helt renlig om dagen. Hun går ikke med ble om dagen hjemme og ude undtagen når hun sover. Det synes jeg er ret flot

Jeg ville presse mere på hvis jeg var dig, tror det vil give dig ro at få en talepædagogs perspektiv på

Jeg er bange for at Anton vil blive "tromlet" i BH, hvis ikke han har mere sprog, for han har en tendens til at trække sig, hvis andre er mere frembrusende - han er dog blevet bedre til at sige fra og DP støtter ham også i det - jeg elsker vores DP

Wauv, hvor er det flot, at hun er helt renlig - Anton er laaaangt fra, han har dog i går aftes og her til aften tisset på WC

Jeg tager lige en snak med DP i morgen om at jeg gerne vil have en talepædagogs vurdering

Tusind tak for hjælpen!

Anmeld

10. januar 2013

dorthemus

K&S skriver:

Jeg er bange for at Anton vil blive "tromlet" i BH, hvis ikke han har mere sprog, for han har en tendens til at trække sig, hvis andre er mere frembrusende - han er dog blevet bedre til at sige fra og DP støtter ham også i det - jeg elsker vores DP

Wauv, hvor er det flot, at hun er helt renlig - Anton er laaaangt fra, han har dog i går aftes og her til aften tisset på WC

Jeg tager lige en snak med DP i morgen om at jeg gerne vil have en talepædagogs vurdering

Tusind tak for hjælpen!

Velbekomme og skriv endelig en update

Anmeld

10. januar 2013

K&S

dorthemus skriver:

Velbekomme og skriv endelig en update

Det skal jeg nok - tager lige en snak med DP i morgen

Anmeld

11. januar 2013

LittleSteps

Jeg vil gerne citere jer alle, men vil hellere skrive, at jeg sætter stor pris på, at I har givet jer tid til at svare og ikke mindst for jeres støttende ord. 

Jeg vil helt klart gå videre, med det I har forslået mig. Tusind tak 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.