graviditetssukkersyge/kostråd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.046 visninger
10 svar
0 synes godt om
10. januar 2013

henh01

Da jeg var til MD scanning i tirsdags ønskede de at jeg fik udført en glukosebelastningstest fordi min farmor har tildens til sukkersyge. Jeg har i mine to tidl. graviditeter fået udført disse test ligeså - dog med et fint resultat.
Fødselslægen jeg talte med, syntes mit blodsukker i blodprøven i 10. graviditetsuge var lidt for høj (5,3) og tænker jeg måske er en af de, der har en skjult graviditetssukkersyge.

Nå, jeg skal derfor til screening i uge 30 - er 20+3 i dag og tænker jeg jo allerede nu bør begynde at tage mine forholdsregler op for at min baby får de bedste vilkår (og gøre mit for at jeg kan føde normalt, da den med stor sandsynlighed hedder KS hvis lillepigen runder de 4 kg - dette pga 2 kompliceret fødsler med børn på 4200 g)

Hvad bør man ikke spise når man har graviditetssukkersyge; jeg er selvfølgelig helt med på at den hedder -sukker, hvidt brødt. Hvad ellers?

Håber på at få en masse kostråd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2013

Chili-mor

sund og varieret kost...

Ellers for at være sikker findes der jo et hav af diabetiker opskrifter...

men når de nu mente dit tal lå lidt for højt, laver de så ikke en ny test? så du er sikker på om du har, eller ikke har graviditets sukkersyge..

Min far er diabetiker type2, altså han skal stikkes med insulin før hvert måltid.. Han spiser hvad han vil (selvfølgelig med omtanke).

men ellers kan man her hvor jeg bor, gå til lægen og få taget sit sukkertal..

For selvom om det måske er graviditets betonet, er det jo rart at finde ud af om det der skal en livstils ændring til...

Anmeld

10. januar 2013

henh01

Chili-mor skriver:

sund og varieret kost...

Ellers for at være sikker findes der jo et hav af diabetiker opskrifter...

men når de nu mente dit tal lå lidt for højt, laver de så ikke en ny test? så du er sikker på om du har, eller ikke har graviditets sukkersyge..

Min far er diabetiker type2, altså han skal stikkes med insulin før hvert måltid.. Han spiser hvad han vil (selvfølgelig med omtanke).

men ellers kan man her hvor jeg bor, gå til lægen og få taget sit sukkertal..

For selvom om det måske er graviditets betonet, er det jo rart at finde ud af om det der skal en livstils ændring til...

Jo jeg skal screenes i uge 30

Har bare hørt lidt om at bølgfrugter, gulerødder osv er grøntsager man bør holde sig fra også.

Jeg spiser forholdsvist sundt - men med lidt for meget af det søde - og det tænker jeg skal stoppe nu, da det hverken er godt for mig eller barnet - slet ikke hvis jeg har sukkersygen.

Undrer mig egentlig lidt over at jeg først skal screenes i uge 30, men det er nok fordi det ikke har kunne spores i mine tidligere graviditeter.

Anmeld

10. januar 2013

sarulee

Jeg havde graviditetssukkersyge unde min 2. graviditet og havde til hver kontrol et helt perfekt blodsukker. Min diætist sagde, som du også skrev, ingen sukker, intet hvedemel (det vil sige ikke kun hvidt brød, men alt brød der ikke er rugbrød eller groft knækbrød). Og når jeg siger intet, så kan man jo godt en enkelt gang få en lille smule, jeg spiste et lille stykke kage til en fødselsdag, men holdt mig ellers fra det. Det gælder også brød du ville tro er groft brød, f.eks. troede jeg at rugfler ville være grove, men da den første ingrediens er hvedemel, er det det der er mest i af, så niksen biksen. Samme med hvidt pasta, hvide ris osv. Hellere fuldkorns/grove. 

Derudover ikke alt for meget mælk, da der er en del mælkesukker i (betyder ikke så meget hvilken slags mælk i forhold til at holde blodsukkeret stabilt). Og hun sagde også kun et par stykker frugt om dagen, også på grund af sukkeret.

Jeg synes det var utrolig let at holde det under graviditeten og som sagt var mit blodsukker perfekt hele vejen igennem, og sukkersygen var også væk efter graviditeten. (At jeg så ikke er lige så god til at holde min diæt på samme måde nu, for at tabe mig det sidste, det er en helt anden historie...). Det er åbenbart nemmere at gøre noget for sit barn end for sig selv.

Laver lige en tilføjelse, det er er vigtigt i dit tilfælde er at holde dit blodsukker stabilt, det skal ligge inden for en hvis grænse, jeg kan ikke huske tallene. 

Så langsomme kulhydrater, grøntsager, proteiner.

Anmeld

10. januar 2013

sandramor

Da jeg ventede min mindste at jeg til to glukose belastningers og mit tal var liiige på grænsen til at være graviditets sukkersyge og jeg var ved en diætist af samme årsag....
Det hun fortalte mig var at jeg egentlig bare skulle spise som jeg plejer... Men undgå de hurtige kulhydrater... Altså alt Hvidt brød, slik og chokolade ( dog var mørk chokolade okay i små mængder)
Alle grøntsager var bestemt okay at spise.....
Så en sund og varieret kost uden forlange kulhydrater var det jeg skulle stile imod....

Anmeld

10. januar 2013

Holbæktrunten

henh01 skriver:

Jo jeg skal screenes i uge 30

Har bare hørt lidt om at bølgfrugter, gulerødder osv er grøntsager man bør holde sig fra også.

Jeg spiser forholdsvist sundt - men med lidt for meget af det søde - og det tænker jeg skal stoppe nu, da det hverken er godt for mig eller barnet - slet ikke hvis jeg har sukkersygen.

Undrer mig egentlig lidt over at jeg først skal screenes i uge 30, men det er nok fordi det ikke har kunne spores i mine tidligere graviditeter.

Altså, ALLE burde leve efter en diabetes kost ;0) grundreglerne er flg: spis alle de grøntsager du lyster - GERNE gulerødder og bælgfrugter. Diabetikere skal selvfølgelig holde igen med de søde sager, herunder frugt. Levebrøds produkter (også bollerne) er et fint alternativ til fx franskbrød, da det ernæringsmæssigt er ligeså godt som rugbrød. Spis fedtfattigt pålæg, ost og mælk. Æggeblommer er også fede, men hvide. Har et højt indhold af protein. Så æg med måde. Spis fisk nogle gange om ugen, dog helst ikke rovfisk da de ophober tungmetaller.

Anmeld

10. januar 2013

henh01

sarulee skriver:

Jeg havde graviditetssukkersyge unde min 2. graviditet og havde til hver kontrol et helt perfekt blodsukker. Min diætist sagde, som du også skrev, ingen sukker, intet hvedemel (det vil sige ikke kun hvidt brød, men alt brød der ikke er rugbrød eller groft knækbrød). Og når jeg siger intet, så kan man jo godt en enkelt gang få en lille smule, jeg spiste et lille stykke kage til en fødselsdag, men holdt mig ellers fra det. Det gælder også brød du ville tro er groft brød, f.eks. troede jeg at rugfler ville være grove, men da den første ingrediens er hvedemel, er det det der er mest i af, så niksen biksen. Samme med hvidt pasta, hvide ris osv. Hellere fuldkorns/grove. 

Derudover ikke alt for meget mælk, da der er en del mælkesukker i (betyder ikke så meget hvilken slags mælk i forhold til at holde blodsukkeret stabilt). Og hun sagde også kun et par stykker frugt om dagen, også på grund af sukkeret.

Jeg synes det var utrolig let at holde det under graviditeten og som sagt var mit blodsukker perfekt hele vejen igennem, og sukkersygen var også væk efter graviditeten. (At jeg så ikke er lige så god til at holde min diæt på samme måde nu, for at tabe mig det sidste, det er en helt anden historie...). Det er åbenbart nemmere at gøre noget for sit barn end for sig selv.

Laver lige en tilføjelse, det er er vigtigt i dit tilfælde er at holde dit blodsukker stabilt, det skal ligge inden for en hvis grænse, jeg kan ikke huske tallene. 

Så langsomme kulhydrater, grøntsager, proteiner.

Tusind tak for dit svar. Hvad kan langsomme kulhydrater være?

Jeg har førhen spist en "grov" bolle om morgenen, denne er allerede skiftet ud med rugbrød som jeg før min graviditet altid spiste.

Skal til at spise mellemmåltid her om en times tid og den består af en riskiks med lidt ost og to gulerødder.

Frokosten består i dag af rugbrød, 1 æg, ½ avokado, rejer og grønt.

Aftensmaden består af laks, broccoli og hvide ris - jeg plejer egentlig ikke at spise stivelse så det er slet ikke nødvendigt for mig at få risene, så de bliver nok erstattet af blomkål

Aftenhyggen må blive lidt nødder - måske lidt saltede mandler.

Lyder det nogenlunde fornuftigt?

Anmeld

10. januar 2013

henh01

sandramor skriver:

Da jeg ventede min mindste at jeg til to glukose belastningers og mit tal var liiige på grænsen til at være graviditets sukkersyge og jeg var ved en diætist af samme årsag....
Det hun fortalte mig var at jeg egentlig bare skulle spise som jeg plejer... Men undgå de hurtige kulhydrater... Altså alt Hvidt brød, slik og chokolade ( dog var mørk chokolade okay i små mængder)
Alle grøntsager var bestemt okay at spise.....
Så en sund og varieret kost uden forlange kulhydrater var det jeg skulle stile imod....

Tak for svar. Det lyder jo absolut "nemt" at leve efter...

selvom det bliver en kamp at droppe sukkeret helt

Anmeld

10. januar 2013

henh01

Holbæktrunten skriver:

Altså, ALLE burde leve efter en diabetes kost ;0) grundreglerne er flg: spis alle de grøntsager du lyster - GERNE gulerødder og bælgfrugter. Diabetikere skal selvfølgelig holde igen med de søde sager, herunder frugt. Levebrøds produkter (også bollerne) er et fint alternativ til fx franskbrød, da det ernæringsmæssigt er ligeså godt som rugbrød. Spis fedtfattigt pålæg, ost og mælk. Æggeblommer er også fede, men hvide. Har et højt indhold af protein. Så æg med måde. Spis fisk nogle gange om ugen, dog helst ikke rovfisk da de ophober tungmetaller.

Ja det burde alle. Det er jo også præcist hvad ens sunde fornuft fortæller en, men det er nemmere sagt end gjort

Glæder mig til min sukkerafhængighed er forsvundet så hovedpine, træthed og hvad der nu eller forventes at komme er væk

Anmeld

10. januar 2013

sandramor

henh01 skriver:

Tak for svar. Det lyder jo absolut "nemt" at leve efter...

selvom det bliver en kamp at droppe sukkeret helt

Det var faktisk heller ikke ret svært sys jeg :-)
Men jaa altså hvis man ellers spiser meget sukker hvilket jeg nok gjorde var de første dage værst for min krop skreg på sukker men efter et par dage gik det faktisk fint :-)
Og de langsomme kulhydrater er dem der er i grov brød og grøntsager bla.... Og så se om du kan huske og spise minimum 5 gange om dagen det gør at dit blodsukker ligger stabilt og aldrig blir for lavt :-) for blir du rigtig sulten får du automatisk også trangen til søde sager netop fordi dit blodsukker er lavt ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.