Miss Kat skriver:
De fleste par går i gang med PB og er helt ekstatiske over den snarligt kommende familieforøgelse, men for nogen tager det simpelthen bare rigtig lang tid at komme dertil. Herinde er der mange oplæg der handler om, hvor vidt psyken spiller ind og spænder ben for en ønsket graviditet, og jeg snublede lige over denne artikel, som er relevant for sammenhængen:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-kan-stress-forhindre-graviditet
" »Stress påvirker mange steder i hjernen, og der vil gå signaler blandt andet ned til hypotalamus, som ligger lige over for hypofysen,« fortæller professor Tore Henriksen.
Hypotalamus regulerer hypofysen, og når stress manipulerer med hypotalamus, får den altså ikke givet de rigtige hormonbeskeder til hypofysen, som så igen ikke får udsendt de nødvendige hormoner til æggestokkene.
Og uden ægløsning har sædcellerne ikke noget æg at smelte sammen med. Denne kædereaktion kan hindre ægløsningen."
- At mange kvinder oplever at blive gravide, EFTER de har sat PB på stand-by (mig selv inklusiv), giver jo så også ganske god mening, hvilket også nævnes i artiklen. Det er altså ikke et dårligt råd, når vi fortæller hinanden at vi skal slappe af, puste ud og tage den med ro, men for søren, det kan være svært når man ønsker sig noget så brændende, og højst sandsynligt stresser mere og mere over det, jo længere tid der går!
(Artiklen har i øvrigt en super sød illustration.) 

Jeg tror virkelig der er noget om det. At stress påvirker chancen for at blive gravid.
Jeg blev gravid i første forsøg forrige år, havde en MA og vi prøvede i 6 måneder før det gav gevinst. De første 4 måneder kunne jeg ikke tænke på andet end at blive gravid og hvorfor mon min krop var så uduelig, om det mon var på grund af den kirurgiske abort - tja, der strømmede mange spekulationer og tanker ind! Er sikker på det var med til at skubbe graviditeten væk.
Da det så blev maj/juni skulle vi flytte, vi havde en meget rodet økonomi som skulle på plads og vores tæve havde uventet fået 3 hvalpe som skulle tages af samtidigt med vi boede hjemme hos svigerforældrene hvor der ikke var andet end problemer! I den måned blev jeg gravid - og her sidder jeg, med en sund og rask prinsesse som melder (forhåbentligt) sin ankomst næste måned 
Jeg havde i al den tid ikke lagt en eneste tanke på PB. Overhovedet. Det var der ikke tid til. Det eneste der undrede mig var at min menstruation kom så sent som den gjorde og den var som den var, da den så endelig kom! Tja, tankerne væk fra PB var det der skulle til for at lave vores kærligheds baby 
Så her passer den altså!