Tillykke med graviditeten!
Jeg er rhesus negativ og har fået tre børn, hvis blodtyper jeg ikke kender - lægerne gør muligvis, jeg har aldrig spurgt og har aldrig fået det fortalt 
Problemet med rhesus negative er, at man kan danne antistof mod barnet. Under graviditeten har mor og barn adskilte blodkredsløb, moderkagen er et filter, hvor nærringsstoffer og affaldsprodukter udveksles uden at blodet blandes. Det går fint! Men under fødslen trækker moderkagen sig sammen - eller presses sammen - og det er uundgåeligt at noget af barnets blod løber tilbage i morens system. Den fremmede blodtype får moderen til at opbygge antistoffer. Ved en evt. anden graviditet kan mors system dermed gå igang med at forsøge at nedbryde fostret - kroppen "ser" babyen som en parasit. Min læge fortalte, at før vaccinen fik rhesus negative kvinder sjældent mere end et barn, man havde bare mange dødfødsler og mange aborter efterfølgende - indtil der kom en god forklaring!
Med mine første børn (født marts 05 og december 06) fik jeg begge gange en indsprøjtning med vaccine umiddelbart efter fødslen. Tredje gang fik jeg en vaccine vist nok i uge 32? i hvert fald i sidste halvdel af graviditeten. Måske fik jeg en til efter fødsel, det husker jeg ikke. Jeg fik at vide, at proceduren er ændret, fordi vaccine i graviditeten beskytter bedre end når man venter til efter fødsel. Jeg skulle komme ind på svangregangen og blev bedt om at ligge der vist nok femten minutter efter, at jeg havde fået indsprøjtningen. Nogle kan blive lidt svimle eller upasselige, derfor bliver der lige holdt øje med een.
Jeg mener, det er utroligt sjældent at rhesus negative kvinder får problemer med graviditet i dag, at der slet ikke er grund til bekymring 
Anmeld