Rhesus negativ med Rhesus positivt barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.225 visninger
12 svar
0 synes godt om
3. januar 2013

SRP

Hej allesammen

Jeg er rhesus negativ og skal derfor have en sprøjte med Anti-D, da mit barn er rhesus positiv. Jeg er gravid for første gang, og er derfor lidt spændt på det hele.

- Er der nogle bivirkninger ved at få sprøjten for mig eller barnet?

- Er det rigtigt det er ved næste graviditet, der kan ske det at kroppen danner antistoffer, hvis jeg bliver gravid med endnn et rhesus positivt barn?

Er lidt nervøs for om det kan være et problem allerede nu, at jeg og barnet ikke har samme blodtype Er i uge 28+2 i dag og skal først have sprøjten omkring 30+0, selvom mange får den i uge 29, men de sagde det var inden uge 32, så det må jeg vel stole på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg er negativ og har 2 positive børn. Der har ik været nogen problemer med det, og jeg har ik oplevet bivirkninger ved indsprøjtningerne. Vh stine

Anmeld

3. januar 2013

Svenne

Da jeg fik min søn for 2,5 år siden testede man først for barnets blodtype efter det var født.
Han er positiv og jeg er negativ. Jeg fik sprøjten efter fødslen. Så jeg tror da bestemt ikke det gør noget, at du får den i uge 30 og andre i uge 29!
Jeg har også lige fået taget blodprøven med 2. barn (er i uge 28) - men han er negativ som mig, så det er ikke nødvendigt med en indsprøjtning denne gang.
Jeg husker overhovedet ikke indsprøjtningen den gang - men jeg havde jo også lige været igennem en fødsel - så et lille stik var jo "ingenting"

Anmeld

3. januar 2013

Giraffen

SRP skriver:

Hej allesammen

Jeg er rhesus negativ og skal derfor have en sprøjte med Anti-D, da mit barn er rhesus positiv. Jeg er gravid for første gang, og er derfor lidt spændt på det hele.

- Er det rigtigt det er ved næste graviditet, der kan ske det at kroppen danner antistoffer, hvis jeg bliver gravid med endnn et rhesus positivt barn?

Er lidt nervøs for om det kan være et problem allerede nu, at jeg og barnet ikke har samme blodtype Er i uge 28+2 i dag og skal først have sprøjten omkring 30+0, selvom mange får den i uge 29, men de sagde det var inden uge 32, så det må jeg vel stole på.

jeg er også negativ og fik positiv barn - ingen problemer overhovedet, første sprøjte gik fint og anden sprøjte var jo efter fødslen så heller ingen problemer der

Tror de har så meget styr på det i dag at du bare kan være rolig og få alle de børn du ønsker

Anmeld

3. januar 2013

SaNiNa

Jeg er Rhesus negativ vores søn er også rhesus negativ men vores datter er rhesus positiv

Med vores søn fik jeg afvide at hvis han var positiv så skulle jeg har Anti-D inden for det første døgn efter fødslen der er 3½ år siden.

Med vores datter var det blevet lavet om så jeg skulle have Anti-D i uge 30 og så igen inden for et døgn efter fødslen hvis hun var positiv hvilket hun så var.

Jeg hvade ingen bivirkninger af det og tror ikke det er noget du skal være bange for, du får netop Anti-D for der ikke skal ske noget.

Så slap bare af

Anmeld

3. januar 2013

Isabella_mor

SRP skriver:

Hej allesammen

det der sker når du får sprøjten er at du får antistoffer så dit blod bekæmper det "uekndte" blod. 

Hvis du ikke får sprøjten vil din krop selv danne antistoffer når dit blod under fødslen får kontakt til dit barns blod. og du vil ikke kunne være i stand til at gennemføre en graviditet igen. da dit blod vil danne antistoffer og som trænger ind i dine fremtidige børn under graviditet og så slår det dem ihjel. 

så ønsker du at få flere børn så er det en god idé at få den sprøjte. men du skal nok spørge lægen om bivirkninger. jeg tror ikke der er de store bivirkninger. det er simpelthen bare for at sørge for at din krop ikke danner antistoffer der gør at du freover ikke kan gennemføre flere graviditeter.. 

det er ca 15 % af kvinderne i DK der er Rhesus negative. så der er jo nok nogle stykker herinde der også har prøvet det.. (jeg har ikke selv, men jeg skal til eksamen i biologi om en uge så jeg ved lidt om det )

Anmeld

3. januar 2013

hannetheis

Har heller ikke haft problemer med det. Fik stik i uge 30 og lige efter fødselen.

Anmeld

3. januar 2013

Joanna

Tillykke med graviditeten!

Jeg er rhesus negativ og har fået tre børn, hvis blodtyper jeg ikke kender - lægerne gør muligvis, jeg har aldrig spurgt og har aldrig fået det fortalt

Problemet med rhesus negative er, at man kan danne antistof mod barnet. Under graviditeten har mor og barn adskilte blodkredsløb, moderkagen er et filter, hvor nærringsstoffer og affaldsprodukter udveksles uden at blodet blandes. Det går fint! Men under fødslen trækker moderkagen sig sammen - eller presses sammen - og det er uundgåeligt at noget af barnets blod løber tilbage i morens system. Den fremmede blodtype får moderen til at opbygge antistoffer. Ved en evt. anden graviditet kan mors system dermed gå igang med at forsøge at nedbryde fostret - kroppen "ser" babyen som en parasit. Min læge fortalte, at før vaccinen fik rhesus negative kvinder sjældent mere end et barn, man havde bare mange dødfødsler og mange aborter efterfølgende - indtil der kom en god forklaring!

Med mine første børn (født marts 05 og december 06) fik jeg begge gange en indsprøjtning med vaccine umiddelbart efter fødslen. Tredje gang fik jeg en vaccine vist nok i uge 32? i hvert fald i sidste halvdel af graviditeten. Måske fik jeg en til efter fødsel, det husker jeg ikke. Jeg fik at vide, at proceduren er ændret, fordi vaccine i graviditeten beskytter bedre end når man venter til efter fødsel. Jeg skulle komme ind på svangregangen og blev bedt om at ligge der vist nok femten minutter efter, at jeg havde fået indsprøjtningen. Nogle kan blive lidt svimle eller upasselige, derfor bliver der lige holdt øje med een.

Jeg mener, det er utroligt sjældent at rhesus negative kvinder får problemer med graviditet i dag, at der slet ikke er grund til bekymring

Anmeld

3. januar 2013

henh01

Hejsa,

Jeg har ikke læst de nadre besvarelser så ved ikke lige om jeg gentager noget

Jeg er selv negativ og har 2 positive børn - jeg har begge gangene først fået indsprøjtningen efter fødslen - mener det er inden for 1 eller 2 døgn.

Jeg er gravid igen nu her og har slet ikke hørt noget om at jeg muligvis ksla have indsprøjtningen inden.. Hmm..

Anmeld

3. januar 2013

Joanna

henh01 skriver:

Hejsa,

Jeg har ikke læst de nadre besvarelser så ved ikke lige om jeg gentager noget

Jeg er selv negativ og har 2 positive børn - jeg har begge gangene først fået indsprøjtningen efter fødslen - mener det er inden for 1 eller 2 døgn.

Jeg er gravid igen nu her og har slet ikke hørt noget om at jeg muligvis ksla have indsprøjtningen inden.. Hmm..

Jeg vil tro, at du får et brev med indkaldelse til vaccination, når dagen nærmer sig. Det går automatisk, og man får ikke noget at vide, inden brevet lander... jeg spurgte, da jeg kom derop og sagde at sidste gang var det først efter fødsel: "ja men nu er proceduren ændret". Nå. Okay.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.