Kontanthjælp , barsel ??? :S

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.490 visninger
19 svar
0 synes godt om
2. januar 2013

Anonym trådstarter

Nogen der kender til dette, jeg får pt su, men er pga en meget vanskelig graviditet med rigtig mange smerter Er jeg kommet uoverskueligt langt bagud .. Og trænger nok egentlig også til en pause, men vi har ikke råd til at jeg går på barsel i et år på su da man ikke er berættiget til forsørgertillæg  Under barsel .. 

Og tror bare ikke jeg er klar om 6 måneder til at starte igen.. 

jeg skal føde til februar, og har et barn på 12 måneder på det tidspunkt.. Jeg er 21 År.. 

Jeg har aldrig før været på kontanthjælp før, er der nogen som kan fortælle mig lidt om det at være på barsel på su ? Altså hvad får man? Osv. 

Går i klasse med min kæreste, så kan følge med så jeg kan starte i skole igen efter endt barsel .. Men er der nogen regler jeg skal være opmærksom på her ??  

håber nogen kan hjælpe.. Det hele virker bare så uoverskueligt lige pt .. Og det er efterhånden den eneste mulighed jeg ser hvis ikke jeg skal få stress  

nogen gode råd ? Eller bare erfaringer ?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2013

Anonym trådstarter

Wow den forsvandt hurtigt  

slet ikke nogen på kontanthjælp herinde med gode råd ?? 

Anmeld

2. januar 2013

simone_jacobsen

Anonym skriver:

Nogen der kender til dette, jeg får pt su, men er pga en meget vanskelig graviditet med rigtig mange smerter Er jeg kommet uoverskueligt langt bagud .. Og trænger nok egentlig også til en pause, men vi har ikke råd til at jeg går på barsel i et år på su da man ikke er berættiget til forsørgertillæg  Under barsel .. 

jeg skal føde til februar, og har et barn på 12 måneder på det tidspunkt.. Jeg er 21 År.. 

Jeg har aldrig før været på kontanthjælp før, er der nogen som kan fortælle mig lidt om det at være på barsel på su ? Altså hvad får man? Osv. 

Går i klasse med min kæreste, så kan følge med så jeg kan starte i skole igen efter endt barsel .. Men er der nogen regler jeg skal være opmærksom på her ??  

håber nogen kan hjælpe.. Det hele virker bare så uoverskueligt lige pt .. Og det er efterhånden den eneste mulighed jeg ser hvis ikke jeg skal få stress  

Jeg gik på kommunen da jeg til sidst ikke kunne passe mit arbejde. Røg på kontanthjælp og kom på barsel 5 uger før terminsdato - ca. 10.300 kr før skat. Fra den dag baby kommer ud kommer jeg så på barsel med forsørger tillæg - ca. 13.700 kr før skat.

Alle reglerne med SU kender jeg ikke til, men ville virkelig overveje om du skal droppe skolen og søge kontanthjælp for de er pt rigtig stride. Jeg havde voldsomme smerter og de ville stadig sende mig i aktivering, til jobsamtaler osv..

Anmeld

2. januar 2013

Anonym trådstarter

simone_jacobsen skriver:

Jeg gik på kommunen da jeg til sidst ikke kunne passe mit arbejde. Røg på kontanthjælp og kom på barsel 5 uger før terminsdato - ca. 10.300 kr før skat. Fra den dag baby kommer ud kommer jeg så på barsel med forsørger tillæg - ca. 13.700 kr før skat.

Alle reglerne med SU kender jeg ikke til, men ville virkelig overveje om du skal droppe skolen og søge kontanthjælp for de er pt rigtig stride. Jeg havde voldsomme smerter og de ville stadig sende mig i aktivering, til jobsamtaler osv..

Men de må vel ikke sende en i aktivering hvis man har barsel ? Jeg starter jo i uddannelse igen lige efter barsel, og søger ikke kontanthjælp før tre uger inden termin .. Er bare i tvivl om man kommer i karentæne i en periode hvis man selv stopper uddannelse  

Anmeld

2. januar 2013

Karina84

Anonym skriver:

Eh skal lige forstå det rigtigt...

Du vil melde dig ud af uddannelse og på kontanthjælp, og så fortsætte sammen med de andre?

Du får jo de ekstra klip når du går på barsel, hvis du fortsætter på uddannelsen så godt du kan, er det 12 mdr. dobbelt su.

Anmeld

2. januar 2013

simone_jacobsen

Anonym skriver:

Men de må vel ikke sende en i aktivering hvis man har barsel ? Jeg starter jo i uddannelse igen lige efter barsel, og søger ikke kontanthjælp før tre uger inden termin .. Er bare i tvivl om man kommer i karentæne i en periode hvis man selv stopper uddannelse  

Hvis det er i din barselsperiode må de ikke "røre" dig. Men angående karantæne regler må jeg melde pas - men det kan ikke være fra kommunens side af, at de giver sig noget karantæne - det er kun fagforeningen der kan det.

Anmeld

2. januar 2013

Anonym trådstarter

Karina84 skriver:

Eh skal lige forstå det rigtigt...

Du vil melde dig ud af uddannelse og på kontanthjælp, og så fortsætte sammen med de andre?

Du får jo de ekstra klip når du går på barsel, hvis du fortsætter på uddannelsen så godt du kan, er det 12 mdr. dobbelt su.

hvor står der noget om det henne?? 

da jeg søgte barsel fik jeg a vide der kun var mulighed for dobbel klip i 6 måneder, eller enkelt i 12 måneder  

Anmeld

2. januar 2013

Anonym trådstarter

simone_jacobsen skriver:

Hvis det er i din barselsperiode må de ikke "røre" dig. Men angående karantæne regler må jeg melde pas - men det kan ikke være fra kommunens side af, at de giver sig noget karantæne - det er kun fagforeningen der kan det.

Når okay, ja fagforeningen har jo ikke så meget med det at gøre  

Anmeld

2. januar 2013

Bertris

Anonym skriver:

Altså jeg var startet op på hg (blev tilmeldt inden vi vidste jeg var gravid) men fandt hurtigt ud af det ikke var det jeg ville, så stoppede i forbindelse med at jeg nåede uge 12 i graviditeten, og kunne få forhøjet kontanthjælp, altså 10.330 kr ca før skat.

- også kan du gå på barsel 4 eller 6 uger før termin, hvor du vil få det samme udbetalt til guldklumpen er født, hvor satsen vil stige til 13.000 og et eller andet før skat, men vil helt klart snakke med su vejleder på skolen, for de ved en hel del omkring det  
også kan du også kontakte økonomisk sikring i din kommune, som kan fortælle de præcise tal når du er på barsel osv  

Anmeld

2. januar 2013

Karina84

Anonym skriver:

hvor står der noget om det henne?? 

da jeg søgte barsel fik jeg a vide der kun var mulighed for dobbel klip i 6 måneder, eller enkelt i 12 måneder  

Du kan få dine ekstra klip på 3 forskellige måder, mener jeg det er, eller sådan var det i hvert fald da jeg fik min søn under uddannelse. Jeg var ikke på barsel fra uddannelsen, dvs. jeg tog afsted til de timer og jeg kunne op til termin og efter fødsel (fødte i marts). Jeg kunne få dobbelt SU fra januar til januar, altså 3 mdr før termin og så et år frem. Din kæreste kan jo også få ekstra SU når han er under udd.

Det hedder noget med mix klip, dobbelt klip og så er der en mere mener jeg. Kan godt lige prøve om jeg kan finde det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.