Influenza vaccine?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.681 visninger
12 svar
0 synes godt om
29. december 2012

Snehund

Hej

Var så uheldig at blive ramt af en voldsom forkølelse med influenza-lignende symptomer (let feber og en hoste, som stadig hænger ved m.m.) her hen over julen Var også meget, meget forkølet for ca en måned siden.

Må sande, at selvom jeg har en "nem" graviditet, er immunforsvaret ikke helt i top og at det absolut ikke er sjovt at være syg og gravid hverken fysisk eller psykisk.

Det fik mig lige til at overveje den såkaldte influenza-vaccine, men er lidt bekymret ved tanken om bivirkningerne (også selvom de evt er sjældne - er de mon det værd?!).

Alligevel, må jeg jo sande, at gravide i 2. og 3. trimester er i risikogruppen for at få alvorlige følger af en evt. influenza - og det anbefales os at tage imod vaccinen.

Men hverken jordemoder eller egen læge har dog nævnt det overfor mig med med et ord?!

Men hvad med jer? Er der nogen af jer, der har erfaringer og/eller holdninger og gode råd?

På forhånd tak.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2012

UnderCover37

Snehund skriver:

Hej

Var så uheldig at blive ramt af en voldsom forkølelse med influenza-lignende symptomer (let feber og en hoste, som stadig hænger ved m.m.) her hen over julen Var også meget, meget forkølet for ca en måned siden.

Må sande, at selvom jeg har en "nem" graviditet, er immunforsvaret ikke helt i top og at det absolut ikke er sjovt at være syg og gravid hverken fysisk eller psykisk.

Det fik mig lige til at overveje den såkaldte influenza-vaccine, men er lidt bekymret ved tanken om bivirkningerne (også selvom de evt er sjældne - er de mon det værd?!).

Alligevel, må jeg jo sande, at gravide i 2. og 3. trimester er i risikogruppen for at få alvorlige følger af en evt. influenza - og det anbefales os at tage imod vaccinen.

Men hverken jordemoder eller egen læge har dog nævnt det overfor mig med med et ord?!

Men hvad med jer? Er der nogen af jer, der har erfaringer og/eller holdninger og gode råd?

På forhånd tak.

Min læge tilbød mig den da jeg gik ind i 2. trimester da jeg også er i risikogruppen pga diabetes - dog anbefaler hun at alle gravide i 2. og 3. trimester tager i mod tilbudet udfra sundhedsstyrelsens anbefalinger (selvom det dog er frivilligt naturligvis)

Jeg tog glad i mod den, da det efterhånden er en gennemtestet vaccine jeg personligt ikke bekymrer mig over at modtage under min graviditet, da jeg oplever at følgerne efter en alvorlig omgang influenza vil være værre end selve vaccinen.

Jeg har ikke haft nogle gener efter vaccinationen udover ømhed der hvor jeg blev stukket, hvilket er helt normalt.

Kan ikke lade være med at tænke på at din læge/jordmoder ikke har tænkt på dig i forbindelse m vaccinen da du sikkert normalt er sund og rask?
Og derfor synes jeg du selv skal bringe det på banen - og få en god snak med en fagperson om det og på det grundlag tage en oplyst beslutning om du synes det, er det værd

Anmeld

29. december 2012

Frøken J.

Snehund skriver:

Hej

På forhånd tak.

jeg har fået vaccinen og mærkede intet til det ud over ømhed hvor jeg var blevet stukket - bare lige en solstrålehistorie

Anmeld

29. december 2012

Karina84

Jeg var til 2.lægeunds. her den anden dag og min læge anbefalede mig at få den. Hun havde haft en grim oplevelse med en anden patient der var blevet rigtig syg af influenza da hun var gravid...

Så jeg tog også imod den, og har kun lige været lidt øm i området hvor hun stak

Anmeld

29. december 2012

LauraL

Snehund skriver:

Hej

På forhånd tak.

Jeg har fået vaccinen i år da både læge og jordemoder anbefalede det...
Og tror altså nærmest ingen bivirkninger der er for det er jo en død vaccine nu og ikk en levende som førhen... Der kunne man jo godt få sådan en mild influenza af at blie vaccineret men det kan man ikk mere... Så synes da bare du skal få snakket med din læge og så få den.. :-)

Anmeld

2. januar 2013

Snehund

Tak for jeres erfaringer og råd.

Skal til 2. lægeundersøgelse om en uge, så vil jeg drøfte det med lægen der. Kan måske allerede få vaccinen samme dag. Vil i hvert fald gerne undgå at blive ligeså så syg igen - hvis jeg kan. Nu har jeg været syg i 2 uger og kan altså ikke lade være med at bekymre mig om det lille pus i mavsen, selvom det vist har det ok, hvis der "bare" er en almindelig influenza

Anmeld

2. januar 2013

Miss Kat

Super at du startede denne tråd, så slap jeg for det. Det samme har jeg nemlig gået og spekuleret over. 

Anmeld

3. januar 2013

FrkZier

Snehund skriver:

Hej

På forhånd tak.

jeg var til 2. læge besøg idag - og min læge nævnte INTET og det var først da jeg kom  hjem at jeg kom i tanke om jeg skulle have haft spurgt om det..

men altså.. jeg tror nu mit imunforsvar er fint nok - så tror jeg klare mig uden den vaccine

Anmeld

3. januar 2013

Snehund

FrkZier skriver:

jeg var til 2. læge besøg idag - og min læge nævnte INTET og det var først da jeg kom  hjem at jeg kom i tanke om jeg skulle have haft spurgt om det..

men altså.. jeg tror nu mit imunforsvar er fint nok - så tror jeg klare mig uden den vaccine

Ja, det er sært, at læger er så forskellige på det punkt! Dejligt for dig, at du ikke blir smittet med alt muligt

Håber 2. lægebesøg gik godt?

Jeg er lidt spændt på sukker-testen, synes der er gået lidt for meget sukker-indtag i den her i hytten. Har virkelig svært ved at styre det

Og motion har jeg ikke fået så meget af de sidste par uger pga arbejde og sygdom. Men mon ikke det går? Det håber jeg

Er også stadig i tvivl om, hvorvidt den vaccine er en god ide?! Min veninde kender en læge, som fik vaccinen og han blev alligevel smittet.

Anmeld

3. januar 2013

FrkZier

Snehund skriver:

Ja, det er sært, at læger er så forskellige på det punkt! Dejligt for dig, at du ikke blir smittet med alt muligt

Håber 2. lægebesøg gik godt?

Jeg er lidt spændt på sukker-testen, synes der er gået lidt for meget sukker-indtag i den her i hytten. Har virkelig svært ved at styre det

Og motion har jeg ikke fået så meget af de sidste par uger pga arbejde og sygdom. Men mon ikke det går? Det håber jeg

Er også stadig i tvivl om, hvorvidt den vaccine er en god ide?! Min veninde kender en læge, som fik vaccinen og han blev alligevel smittet.

jo det gik fint, der var ikke så meget at sige end alt var normalt :p

min gode veninde for vaccinen mod influenza hvert år (pga hjertefejl) men hun har altså influenza en gang om året alligvel så jeg tror/håber jeg klare mig uden

det kan jo være at min JM nævner det når jeg skal til hende her slut januar

hehe mon ikke det nok skal gå! jeg synes godt nok også det er svært efterhånden at spise fornuftigt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.